Projekt: Benz0187 Terrarieuppsättningar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

83
40
Benz0187:

Tack för alla varma ord, jättekul med feedback =)

Just nu är det full rulle med att limma och bygga glasburkar till en stor laddning djur som kommer ifrån tyskland snart.
Ska bli så skönt att få kryssa av några av dessa arter ifrån min "bucket-list". Samma säljare ville sälja en Theraphosa stirmi 0.1 XXXL för 220 euro men fick ett gopris på 140euro men tyvärr så backade jag. Kände att jag måste få rejäla hem till min redan stora beställning samt att det vart lite mycket pengar på djur samtidigt. En annan måste ju deklalera till regeringen här hemma. Tur hon inte är medlemm här där vi ibland diskuterar kostnader =)

Arter som finns i postsystemet och påväg hit:

1st Androctonus Mauritanicus adult
1st Leiurus quinqestriatus adult
1st Pandinus cavimanus adult

2st 0.1 Hyllus giganteus Jumping spider adult
1st Phiddipus regius, jumping spider adult

1st 0.1 Latrodectus tredecimguttatus adult
1st 0.1 Latrodectus Mactans adult
1st 0.1 Latrodectus Dahli subadult

Dock saknar jag klassikern Latrodectus Hasselti, och den verker tillfälligt vara väldigt svår att få tag på =(

Återkommer när jag börjat inreda terrarierna!

121
95
Kega:
L. hasselti har funnits i överflöd här i Sverige senaste tiden, testa sätt ut en köpes annons? Tror t.om att Herpers Choice har hasselti.

A. mauritanicus är en otroligt vacker skorpion, grattis till ett bra köp! ;)

2966
1648
Hoggaforfan:
Herpers har Hasselti för 150:- för 5mm
Jag satte ut en annons på Latrodectus men inget svar. 

83
40
Benz0187:

Har bevakat terraristik de senaste veckorna och ingen Hasselti, finns inte på köpochsälj här heller, dom som fanns/finns har jag kontaktat. HerpersChoise hade slut, ringde dom häromdagen.

A. Mauritanicus håller jag verkligen tummen för! Ska bli otroligt roligt att få hem dom och se dom i verkliga livet.

85
88
AniMaL:
Jag brukar ju ha överflöd av Hasseltis men har varit dålig på att para upp honorna sista tiden,
har 3.4 för tillfället så ska ta och para dom nu så det blir gjort, många som velat handla av mig så det är väl dags nu hehe.
angående dina 0.2 Hyllus giganteus så har jag en hane du kan få för en billig peng om du vill? Mina två honor tvärdog inom en vecka efter jag köpt trion. Sen har jag även 0.1 Phidippus regius, om du är intresserad?
släppte ihop hanen med honan direkt när jag fått dom och mindre än ett dygn senare satt honan och
tuggade på hanen :/  dock trummade han som en galning redan från början så antagligen har dom parats
ocj hon är nu gravid :)
skicka pm om du är intresserad . Har även massor av andra spindlar till salu, många äkta med.
mvh

85
88
AniMaL:
Håller med till fullo om A.mauritanicus, mycket vackra! Har 3 st :)
har även 2 st Australis och en bicolor, sjukt fin släkt det där,
mina favoriter av alla skorpor :)

83
40
Benz0187:

Du har PM AniMaL.

Börja avla på Hasseltis. Jag själv har aldrig avlat eller tagit hand om någon äggsäck ännu. Känns lite sisådär att börja på änkorna. Dom är ju så jäkla små som slings! Jag fick två bonusar av Latrodectus tredecimguttatus slings när jag beställde min Latrodectus obscurior. Jag försökte ge dom prekilled av mina Ryss kackisar nymfer men dom dog efter nån vecka.

Vad ger du dina? Bananflugor / trefly?

85
88
AniMaL:
Ja det har bara stått still ett tag nu, haft så mycket andra projekt hehe men det är dags att para upp honorna nu :)
de allra första arachnider jag började avla på va faktiskt L.hasselti hehe, inte så svårt som man tror, det jobbigaste är när man ska flytta alla hundratals slings till varsin burk^^ det tar ju sin lilla tid och precision .
men då de som slings ( och även adulta hanar ) är helt ofarliga så är det bara att ta försiktigt med fingrarna bland dom så släpper de en massa trådar som man fångar upp och kan lyfta dom i när man för över dom .
matar mina med allt möjligt, dock alltid prekill, som jag delar i mindre delar och sprider ut i burken bland alla slings då de gärna sitter i stora grupper lite här och där tillsammans . Dom spinner otroligt mkt som slings, värsta tjocka mattorna som är fruktansvärt starka så det är inte helt lätt det där med slings men har man bara lite tålamod och är intresserad så kan man i stort sett inte göra fel. Mina slinga samlar sig i klumpar på den döda födan jag ger dom och äter som höstar så det låter konstigt det där att dina tredecimguttatus slings inte ville äta och dog . Tråkigt! Det är min favorit art i släkten hehe :)
har svarat på ditt pm, kan fortsätta samtalet på sms / telefon så du får ha din tråd här ifred tillägnat ditt fantastiska bygge hehe :)
mvh

83
40
Benz0187:

Här är det full fart med att limma terrarier. Förhoppninsvis vid samma tidpunkt imorn så är 7st 15x15x40, 3st 20x20x40, 1st 30x30x40 färdiglimmade och står för härdning. Jag la en beställning hos herperschoise med inredning, och en L.Hasselti (!), det hade blivit missförstånd och dom hade en sub-adult 0.1 hemma. Beställde även lite korkbarks rör, vattenskålar, stenar, mangroove rötter, Svart+röd exoterra sand och någon sten-imitation terass.

Jag startade en tråd där vi diskuterade bl.a rötter och grenar från barrträd.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2572&p=1

Häromdagen när jag besteg ett hyffsat svåråtkomligt berg i skogen i närheten så hittade jag en häftig och snygg tallrot där en sten hade växt in en stor knotig förgrening. Den va vitgrå och hade fått torka rejält och ville verkligen ta hem den som inredning. Dock fegade jag och ville ha lite mera kött på benen ang barrträd-terpentins farhågorna som man läser om på svenska forum. Efter mycket research så har jag beslutat mig och att använda mig av den och hämta den imorn.

Här bjuder jag på två bilder jag tog ifrån bergstoppen. Roffe sitter på theverysame träd som jag ska kapa ifrån. ..Oj! Nu får nu dessutom se hur jag ser ut irl, hoppas ni stannar kvar i tråden =)

På återseende =)

83
40
Benz0187:

Oj! Först och främst vill jag säga GLAD MIDSOMMAR på er alla! Och för det andra så har det hänt endel här hemma. Tokbyggt terrarier, fått inrednings leverans och en del djur har kommit och flyttat in.

Först tänkte jag visa hur jag byggt mina terrarier som är toppöppnade. Denna design gjorde jag för att hålla Svarta änkor och skorpioner. Alla terrarier jag gör är 40cm höga för att passa in i hyllan. Jag är helt newbie på att bygga och designa terrarier så detta ska man absolut inte se som ett skol expempel eller skryt. Jag vill helt enkelt visa hur jag gör mina terrarier och kom gärna med synpunkter och tips eftersom.

Först gjorde jag en 3D ritning för att veta hur stora alla bitar skulle bli.

Då fick jag ut hur stora glasbitar jag skulle ha:
4mm vanligt billigt glas med lätt slipad kant av glasmästarn.
Botten 150x150mm
Höger 150x400mm
Vänster 150x400mm
Baksida 158x400mm
Framsida 158x70mm
Framsida 158x300mm
Tak 158x40mm
Tak 158x40mm

Jag skulle sammanlagt ha 7st 15x15x40, 3st 20x20x40 och 1 30x30x40cm. Jag tog in offerter från ca 7-9 st glasmästare i närheten och det är helt otroligt va priset varierar. Den dyraste va Glas och Metall i örnsköldsvik som skulle ha ca 4700kr! Helt otroligt. Jag tog den billigaste som va Sollefteå Glastmästeri som skulle ha ca 1100kr = ~100kr / per terrarium inkl glas - utskärning - slipat = Taget!

DAGS FÖR LIMNING!
Jag la ut alla bitarna för att tejpa kanter.

Här är det viktigt att ha en bra och vass rakbladskniv/mattkniv eller va det nu heter. Sedan har jag fårr lära mig att det verkligen är skillnad på dyr och billig maskerings tejp. Jag rekomenderar verkligen tesa. Mina skit-dollar-store tejprullar får jag använda till ihop tejpningen av kanterna istället, men för att tejpa skarvar så går den nästan inte att använda. Kostar det så smakar det. Tror den billiga rullen kostade ca 10spänn och den dyra ca 50-70kr.

Tejpa raka kanter. Från början satt jag och måttade och skrev markeringar med glaspenna. Efter några terrarier så kan man göra detta med ögon mått.

Lämna ett bredare mellanrum där glaset ska liggaemot och tvärtom.

Sedan skärde jag till överflödet och det är dags för ihop tejpning! Här hjälper det verkligen om man är två personer, funkar att göra ensam men tar tid och blir svårt att få bra.

3sidor tejpade och den ni tittar på nu är baksidan.

Sedan är det dags att säkra så det inte kollapsar när vi ska lägga ner det.

Gick bra! Nu ligger terrariet på rygg vilket under lättar mycket när vi ska sätta fronten och ventilation galler.

Tejpa botten så den sitter. Ju mer tejp = ju bättre.

Så där! Då kör vi nästa fronten.

Jag la dom två front bitarna och mäter mellanrummet + lägger till för skarvning innan jag kapar ventilations nätet.

Nätet jag använder till dessa är ett aluminiumnät som egentligen är till för att laga rosthål på bilar. Dessa hittade jag av en slump på OkQ8 mackar. Finns på alla okq8 i kommunerna i närheten här. 39kr kostar denna.

Nätet klippte jag med en vanlig sax. AKTA så ni inte böjjer det så det blir fult. Sedan kontrollmäter jag hur mycket överlappningen blev och tejpar sedan frontglaset.

Här är det bra att använda måttstock och penna.

Lämnade nån mm.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild