Projekt: Benz0187 Terrarieuppsättningar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

83
40
Benz0187:

Mottagaren är Tellstick Net. Det finns två varianter, en som bara är lokal i det befintliga nätverket (Tellstick Duo) och en som går via internet (Tellstick Net). Jag rekomenderar verkligen den lite dyrare varianten som går via internet. Är inte helt säker på att timers och andra funktioner fungerar med den billigare varianten. Väldigt lätt att konfa och installera. Fungerar med de flera andra strömbrytare som Nexa / Anslut etc etc. Jag köper ON/OFF brytare i 3-pack ifrån NEXA, har aldrig krånglat.
Använder dessutom dessa för motorvärmarna på vintern. Fruktansvärt behändigt att när man ställer väckarn på mobilen innan man går och lägger sig så ställer man in när motorvärmarn ska starta via mobilen.
Tellstick Net radiosändare/-mottagare
www.jula.se/tellstick-net-radiosandare-mottagare-408069

Jag har ett ganska stort hus med många väggar så jag köpte en bättre antenn som gjorde susen + adapter så den passar:
Antenn Aurel GP 433 Byggsats 433 MHz -
www.conrad.se/Antenn-Aurel-GP-433-Byggsats-433-MHz-.htm?websale8=conrad-swe&pi=190073&ci=SHOP_AREA_910243_2401020
SMA-Adapter SMA hane - BNC-hona 1 st
www.conrad.se/SMA-Adapter-SMA-hane-BNC-hona-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=735779&ci=SHOP_AREA_17371_0224260

83
40
Benz0187:

Hej. Är så supernöjd med mitt bygge. Längtar tills det står fyllt med vackra terrarier och inneboenden. Belysningen inne i Sling/juvenil skåpet lyser mysigt med den färgade belysningen men den är alldeles för svag om jag vill inspektera krypen. Så nästa steg i detta är att sätta in starka led lister som lyser varmvitt, alternativt någon liknande köksbänksbelysning i led. Dessa ska naturligtvis bara lysa när är i närheten, den kommer inte gå på timer som den andra belysningen gör.

Jag har några funderingar som kan tänkte bolla med er.
1. Vad tror ni om ventilationen i skåpet/hyllorna? Funderar på att sätta upp några fläktar som gör att luften cirkulerar bättre. Några st för varje hylla. Skåpet är byggt med 2-3mm mellan varje panel.

2. Test glasterrarierna jag byggt för Änkorna. Vad jag läst så ska inte dessa kunna klättra på glas. Men i den temporära burken jag har till en av mina bruna änkor så jag den lyckats näta hela vägen upp till taket.
Glas burkarna jag byggt är toppöppnade. Kanterna på alla glasskivor är inte helt raka och det blev en liten liten glipa längst upp (se bilder längre ner). För en adult änka så är detta inget problem, men sling/juveniler är det lite knepigare..
Vad tror ni?

Här står några terrarier jag byggt för härdning av lim.

Nu när det börjar bli några spindlar så märkte jag att det va helt omöjligt att hålla koll på alla hur mycket dom åt, ömsning etc. Jag använder mig av Hammarplast SmartStore lådor till mina juveniler. Varje burk har art namn och en siffra. Vid utfodring och andra iaktagelser så antecknar jag detta i en pärm.

Ursäkta bild kvaliten. iPhonen tycker inte om när det är lite dunkelt + att jag verkar ha fått damm innan för skalet, but you get the point.
Dessa listor får man uppdatera eftersom man tycker att något skall tilläggas. Märkte direkt att rutan för Artnamn va alldeles för liten samt att en ruta för ca ålder/födelse år ska läggas till.

Jag försökte lägga en fog av akvarie siliconet och sedan skära till det med rakblad men fick inte till det så bra. Ifall den vart lite för stor så kändes det som att det vart för stor spänning när jag låste locket.

Ursäkta den dåliga och fula limningen. Ska skära till detta med rakblad innan inflytt.

Här har vi en änka i dess tillfälliga boende. Dom ni ser så sitter den i taket.

2966
1648
Hoggaforfan:
Tellstick Duo och Tellstick Net fungerar likadant användarmässigt, skillnaden ligger i att Duo måste vara inkopplad till en dator som är igång medans Net kopplas direkt till nätet.
Fins även en enklare variant som endast kan skicka ut signaler, inte ta emot.

1685
794
fluffis:
Noggrannhet! Det gillar jag, bra jobbat! :)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Artnamn är fel skrivet  :)  Annars ser det bra ut :)

83
40
Benz0187:
hehe. De va varmt, listorna ska göras om samt att klisterlappen på varje burk har det korrektstavade artnamnet =)

85
88
AniMaL:
Wow, vilket bygge! Jag är mäkta imponerad!
det är sånt här man vill se :)
ska själv försöka mig på ett liknande bygge snart efter flytt till större.
fick en hel del idéer utav denna tråd! 
Tack för att du delar med dig av ditt bygge :)
mvh!

83
40
Benz0187:
AniMaL skrev:
Wow, vilket bygge! Jag är mäkta imponerad!
det är sånt här man vill se :)
ska själv försöka mig på ett liknande bygge snart efter flytt till större.
fick en hel del idéer utav denna tråd! 
Tack för att du delar med dig av ditt bygge :)
mvh!

Men tack för dom fina orden =)

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Jättesnyggt! Imponerad över att du varit så noggrann med allt, krävs nog en del tålamod kan jag tänka mig. :)

31
9
Wrethager:

Quam amoena! 

Du är en förebild för alla terrariebyggande tokar :) Awesome! 

Fick en hel del inspiration till mitt nästa bygge.

Bra jobbat. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild