Leopardgecko, HjÄLP!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

18
6
CaLi:
Hellemar, leopardgeckon äter men äter bara lite. Det brukar aldrig vara konstigt eller något att oroa sig över. Man bör inte stressa upp reptiler i onödan med veterinärbesök men visst kan man ringa till en veterinär som är duktig på reptiler och fråga råd så får dom avgöra. Om geckon helt hade slutat äta eller slutat skita eller om den äter dåligt och är smal så är det en helt annan grej. Många äter mindre även när de slutat växa och har gått upp tillräckligt i vikt. Dom äter ofta mindre under vintern och när det är parningssäsong också så det är normalt för en gecko att periodvis äta mindre. Försvinner fettreserverna så att svansen börjar bli smal så bör man söka veterinär. Lote mindre svans är normalt när dom äter mindre.  

Tor alla vet att man faktiskt kan rådfråga veterinär också när man har djur. 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Jag har haft kanske 30 - talet leopardgeckos genom åren så nog känner jag till deras årscykler med allt vad det innebär, men jag häpnas ändå över att ingen ger rådet att ta ödlan till veterinär - speciellt när det inte ens har visats någon bild på den där man t.ex kan se hur tjock svansen är... Att bara slänga ur sig råd och fakta utan att veta ett smack kan ju faktiskt leda till att ni har ihjäl ödlan åt trådskaparen då denne uppenbarligen förlitar sig på er expertis...

Henke :)

173
59
mrvikke:
Bild på leopardgeckon finns på min sida. ni kan väl själva bedöma om han ser frisk ut. ja jag vet en bild säger inte allt...

268
19
Iguania:
Men en bild säger mer än enbart beskrivningar;) Jag har aldrig haft leopardgeckos och ska inte uttala mig alltför mycket men den ser ju iaf ut att vara långt ifrån pinnsmal så någon fråga om liv eller död är det ju knappast än. 

18
6
CaLi:
Hellemar, han skrev ju att den vägde 65 gram och sen att den har fin svans. Man får ju lita på att den infon man får stämmer och att folk inte ljuger.

Mrvikke, han ser jätte fin ut :)

173
59
mrvikke:
Av någon konstig anledning så är han bara intresserad utav mjölmaskar.... Vad kan detta beror på?

18
6
CaLi:
Likt småbarn som får för sig att de bara vill äta tex pannkaka och vägrar äta något annat så har även leopardgeckos sin favoritmat som dom tycker bäst om och vissa av dom vill inte äta nått annat. 

173
59
mrvikke:
Är det någon som vet hur länge en leopardgecko hane kan mat "strejka" om det är pågrund utav att han vill para sig. Hur länge brukar parnings perioden vara? Han har inte gått ner i vikt så om det vore någon sjukdom borde han ju gjort det

173
59
mrvikke:
Var med ödlan hos vetrinären för några veckor sedan, det visade sig att han hade sand i magen.... Antagligen så var det en kombination utav vinterslöhet eller vad man ska kalla det och sand i magen som gjorde så att han åt väldigt lite... Han mår bra nu igen! Vill bara tacka alla här för att ni tog eran tid till denna tråd!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild