Leopardgecko, HjÄLP!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

230
22
Nooon:

Vill bara meddela att även min leo strejkar just nu. Det brukar hon göra varje år så här års. Det är den årstiden.
Varför ödlan äter Zophobas men inte syrsor: zophobas brukar vara lite mer lockande än syrsor...det är väl det att de innehåller mycket fett. Skäm inte bort ödlan för mycket.
Jag håller med ovanstående: oroa dig inte så länge det lila djuret är hyfsat piggt med ödlemått mätt och har en hyfsad svans. Fortsätt erbjuda mat då och då. När det är dags så kommer den igång med att äta igen. ...men kolla så att det inte är förstoppat för säkerhets skull. Äter den så ska det också komma ut. det finns mycket skrivet om förstoppning så du kan läsa på om du behöver.
Min hona kan vara besvärlig med maten även en tid efter dvalning. Jag tror det är vårens hormoner. Ibland börjar hon knalla omkring och klättra mycket - letar en prins tror jag. Kanske hanar också får vårkänslor och glömmer att äta?

173
59
mrvikke:

Tack alla för hjälpen, otroligt bra att få höra utav era egna erfarenheter om dessa underbara djur!

173
59
mrvikke:

Han har inte ätit på en vecka men har fortfarande fin svanns och skiter gör han med så det är ingen förstopning... Detta beteendet är alltså normalt? Han ömsade för lite mer en en vecka sen men har ätit någon gång efter det, kan det ha något med det att göra?

230
22
Nooon:

Min leo äter alltid mindre eller inget vid öms. Hon är väldigt diskret så jag vet inte riktigt om hon tappar aptiten lite innan eller bara efter. Att tappa aptiten efter kan ju vara förståeligt - blir säkert lite mätt på skinnet. Tappa aptiten innan? - Jag kan tänka mig att det gamla skinnet är torrt och obekvämt... kanske?
..men din leo ömsade för mer än en vecka se´n och har ätit efter det... och magen funkar... så jag tror inte att det är det den tappade aptiten beror på. Jag vidhåller att årstiden är orsaken.
M.a.o. din leo verkar må bara finfint! :)

173
59
mrvikke:
Han började äta lite mjölmask förra veckan och han äter lite då och då men väldigt lite... är detta ett tecken på att han kanske är pågång att gå till det normala ätandet? 

384
18
mr_fan:
tror det fortsätt att erbjud han varje dag =)

384
18
mr_fan:
mat och matas han på dagen eller natten?

173
59
mrvikke:
jag matar han på dagen men äter han inte då erbjuder jag honom även när terrariet har varit släkt ett tag 

173
59
mrvikke:
har era geckos kommit igång med ätandet? 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

En sak som slår mig är att tråden hålls i liv i tre sidor utan att någon ger rådet att ta ödlan till en veterinär... 

Henke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild