Varför inte vara med i en förening?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

1685
794
fluffis:

"Lokalföreningarna tycker jag personligen fyller ett stort syfte, för min del är det viktigaste med föreningslivet att träffa folk och hitta på roliga aktiviteter och det tror jag inte skulle göras på samma sätt om det bara fanns en riksförening. För mer passiva medlemmar förstår jag att lokalföreningarna spelar mindre roll men jag misstänker att medlemsantalet skulle minska ännu mer om lokalföreningarna skulle försvinna."

Jag håller helt med om att det är kul att göra saker tillsammans och det gör man lättast med de som bor närmast en. Den lokala och sociala ska inte läggas ner menar jag. Det jag tänkte med en enda stor förening är att ansvaret och det juridiska ligger där. Det gör att alla "måsten" som tex att ha årsmöten i princip försvinner från det lokala och det är dessa måsten som jag tror är tunga för många föreningar. Sen behövs det en "områdesansvarig" eller vad hon/han kan tänka kallas inom varje lokala område i Sverige där intresse finns. En pott med pengar tilldelas området så att de ändå kan göra saker tillsammans.

Exempel på fördelar med att ha en enda förening:
*Det lokala området behöver inte hålla några officiella möten om de inte vill.
*Området behöver inte ha något årsmöte eller styrelse.
*Området behöver inte ha någon revisor.
*Området behöver inte betala för någon domän eller webbhotell.
*Området slipper administrativa uppgifter som tex att hålla reda på medlemmar, pengar, informationsutskick osv.
*Det blir enklare för varje område att bli "flytande", om intresset minskar ett år så behövs inte någon förening läggas ner för att sen behöva startas igen om intresset höjs.
*Det blir lättare för medlemmar och blivande medlemmar att hitta information på endast en hemsida.
*Föreningen/föreningarna sparar pengar och tid på att bara ha en administration. 

Exempel på (eventuella) nackdelar med att ha en enda förening:
*Det läggs större press och mycket mer arbete på den enda (centrala) föreningen.
*Man måste organisera om vilket kan vara jobbigt under tiden.
*Man måste vara duktiga på att kommunicera mellan områden och den enda föreningen (och det är därför det måste finnas en områdesansvarig för varje område).

Sådana här centraliseringar gör ju vart och vartannat företag så det känns inte alls konstigt för mig :)

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Men fluffis, hur får man pengarna då? 
Vem bestämmer hur mkt varje del får?
Ska alla få lika mkt även om det själva inte bidrar med att några pengar kommer in?

Personligen så tror jag inte Styrelse och årsmötet är problemet, det är ungefär samma jobb även om man inte kallar det en styrelse.
Någon måste ju endå ansvara om pengarna, någon måste ansvara om att möten hålls, planering om vad som ska göras mm.

Om du inte menar att huvudstyrelsen som är sprid i hela Sverige ska bestämma vad alla områden ska göra dvs.
Det skulle tyvärr inte funka idag, har svårt att se det funka överhuvudtaget.
Tanken är god, men jag tror mer på att fördela ansvaret än att samla det på fåtal.

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Jag tycker för mkt fokus ligger på där det inte fungerar nu.
Kollar man på lokalföreningarna som fungerar så tycker jag t ex SHF som jag själv är med i fungerar riktigt bra.
Har många olika aktiviter varje år, haft bra inför info mm.
Har en egen mässa som drar in pengar till aktiviteter.
Många aktiva medlemmar.

Edit: Bara för att förtydliga så är jag med i både Tropikföreningen Alba och SHF

1685
794
fluffis:

Crocodilejonas:

Ja du :)

Det är frågor som den enda centrala föreningen får ta hand om :) Den föreningen kommer att få mycket mer ansvar och ha mycket mer frågor att svara på och reda ut och det är en av nackdelarna som jag har skrivit upp, men det kommer åtminstone att skötas konsekvent av en enda förening/styrelse vilket jag ser som en fördel. Om ett område vill gå ut och fältherpa lite så är det väl inga problem att göra det utan pengar alternativt att använda pengar från sin pott men om en mässa ska anordnas så är det en mycket större grej som sköts från den centrala föreningen tillsammans med områdesansvarige på plats.

Om jag ska sitta här och spåna lite över pengafördelningen så kan pengarna fördelas tex genom hur många medlemmar som finns i området. Eller så får varje område "ansöka" om pengar till varje aktivitet man i området vill göra. Men de allra flesta pengarna ska givetvis stanna i den centrala föreningen. Det finns många sätt. Det här var bara en idé som sprutade ut ur mitt huvud :)

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Fluffis:
Förlåt om jag lätt lite hård och negativ,
jag personligen tror mer på hur det är nu då jag tror det skulle bli allt för mkt bråk och problem.
Jag tror även mer på som jag skrev över att fördela arbetat, för det är det som jag upplevt är problemet idag.
Att för många har för mkt ansvar.

Sen betyder inte det att jag har rätt, finns kanske inget rätt, bara mindre fel:)

1685
794
fluffis:

"Förlåt om jag lätt lite hård och negativ, 
jag personligen tror mer på hur det är nu då jag tror det skulle bli allt för mkt bråk och problem.
Jag tror även mer på som jag skrev över att fördela arbetat, för det är det som jag upplevt är problemet idag. 
Att för många har för mkt ansvar.

Sen betyder inte det att jag har rätt, finns kanske inget rätt, bara mindre fel:)"

Jag själv tror inte på någonting i dagsläget, jag är öppen för förslag :) Jag är inte med i någon styrelse och har inte särskilt mycket insikt så just därför försöker jag komma med förslag som är lite objektiva och som kommer från någon som ser det hela med "nya ögon". Man vill gärna undvika att köra fast i samma hjulspår. Det tål att tänkas på olika förslag/alternativ tycker jag men jag är helt okej med att slippa att ta beslut om det behövs någon förändring eller ej och vad som i så fall behövs göras :)

Som det är nu fungerar säkert vissa lokala föreningar jättebra och andra inte lika bra. Det är inte konstigt att de som fungerar bra känner att ingen förändring behövs.

Tråden måste ju ändå ha skapats av en anledning och själva frågan är ju tyvärr negativ i sig själv och det är inget att göra åt. Ilbland frågar man sig varför vädret är så soligt och härligt och ibland frågar man sig varför det ska regna hela j---a tiden. Vissa frågor är positiva och vissa är negativa :) Vad jag kan läsa mellan raderna så rotar sig frågan i att antalet medlemmarna generellt i föreningarna minskar, stämmer det?

1685
794
fluffis:

Om jag får ge förbättringsförslag till sakerna som jag råkat ut för som föreningsmedlem så skulle jag vilja ha ett välkomstbrev när jag blir medlem. Det är det minsta man kan begära tycker jag. Typ "välkommen till föreningen! Här kan du göra bla bla...". Sen vill jag ha fortlöpande information om vad som händer och pågår i föreningen. Vad jag också saknar är information från SHR och vad de gör. Tex har jag hört på omvägar att de varit inblandade i att Göteborgs kommun numera inte har tillståndsplikt för ormar. Det hade varit jätteintressant att få läsa om hur det gick till. Jag har dessutom hört något om en tidning som heter Snoken men jag har inte sett något av den och jag fattar nada. Information om hur det ligger till hade inte skadat. Detta är saker som får mig att eventuellt inte vilja fortsätta mina medlemskap.

Som ni ser är den gemensamma nämnaren att nå ut med information trots att man kan tycka att det inte borde vara svårt i dagens samhälle :)

En annan sak som jag inte vet om det hör hemma här är att jag som besökare eller utställare på mässor vill kunna betala mitt inträde med bankkort istället för med kontanter. Jag vet inte riktigt hur det står till med den saken idag men jag vet att inte alla har den möjligheten.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Fluffis: Jag tror inte heller så mycket på idén om en enda styrelse som beslutar om "allt". Även om det gäller enkla saker som att fara ut och fältherpa så måste ett datum och en plats bestämmas och information måste gå ut till alla medlemmar i god tid och det är mest lämpligt att göra i en lokal styrelse. Likaså att bestämma över ekonomi och övriga aktiviteter. Att hålla ett årsmöte behöver inte alls vara så himla bökigt, tvärtom brukar det vara rätt trevliga sammankomster.

I övrigt så tycker jag att du i det stora hela beskriver hur SHR redan är uppbyggt - i SHR:s styrelse sitter representanter från varje lokalförening och när det gäller större frågor som berör alla så är det SHR:s samlade kunskaper som kommer till nytta och arbetsgrupper från olika delar av Sverige som hjälps åt.

Dina förbättringsförslag är mycket bra tycker jag, tydligare information till alla om vad som sker inom tillståndsgruppen och med Snoken hade varit bra. Kan ju berätta lite snabbt att Snoken är en tidning med artiklar som SHR:s medlemmar skriver och som skickas ut till alla medlemmar, den har givits ut sedan 1971 och det senaste numret kom i början av 2012. Sedan dess har inte utgivningen fungerat som planerat men förhoppningen är att den ska komma igång igen i år.

Edit: Glömde svara på "Vad jag kan läsa mellan raderna så rotar sig frågan i att antalet medlemmarna generellt i föreningarna minskar, stämmer det?"

Jag vet inte exakt statistik för alla lokalföreningar men det är färre medlemmar totalt inom SHR idag än vad det har varit. Intresset för hobbyn verkar å andra sidan inte ha minskat, här på terrariedjur.se finns närmare 3000 medlemmar och det är förvånansvärt få av dessa som är med i SHR. Jag träffar ibland folk som bor i närheten och har ett stort intresse men är inte intresserade av att bli föreningsmedlemmar men jag har sällan fått någon bra förklaring varför.

741
681
Binks:

Jag kan säga att jag nog inte vet ens 90% av alla fördelar med att vara med i en förening men jag vet några få fördelar.

Jag har rest +40mil tur och retur till Solnamässan, haft ett bord jag sålde lite grejer, kostade mig 0kr.

Du har en chans att vara med i något stort och faktist vara med och bestämma saker som gynnar ALLA reptilägare i hela Sverige.

Du träffar andra människor som sitter på sjukligt mycket information, och vet inte dom närmaste så kommer de ge dig ett telefonnr till någon som kommer veta det du vill veta.

Du blir medbjuden på evenemang som att gå ut i skogen och leta djur till att åka till Danmark på mässa.

Vissa erbjuder resor till Tyskland och Holland till mycket fördelaktigt pris. (Amazonas?)

Har du giftormar hemma och din kommun kommer och bestämmer att du inte får ha de, då ringer du ett gäng i Göteborg(?) med en trave juridiska papper som säger att de får du vist.

Sen blir du även en av många i en växande skara som ser till så reptiler blir mer accepterat i vårat trångsynta samhälle och att man kanske slipper skaffa tillstånd för att ha en orm i sitt eget hem.

Man kan säga att gå med i en förening är som att gå med i facket.

Tillsammans är vi starka!

229
124
CJBReptiles:

"En annan sak som jag inte vet om det hör hemma här är att jag som besökare eller utställare på mässor vill kunna betala mitt inträde med bankkort istället för med kontanter. Jag vet inte riktigt hur det står till med den saken idag men jag vet att inte alla har den möjligheten."

Att betala med kort skulle aldrig fungera då det tar för lång tid med varje transaktion. I stället för att kunna släppa in 10-15 pers/min som betalar kontant så skulle det bara bli 2-3 pers/min. 

Sen så tar väl 99% av alla besökare med sig kontanter då bara ett fåtal utställare tar kort.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild