Nybörjarödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

33
0
Alexandra:

Men då så då är ju inte det någon större fråga.

Har läst massa på nätet här nu om både skäggagamen och skinken.

Om jag fattat rätt så behöver agamen klättra. Stämmer detta? Hur högt terrarie behöver man då? Hur högt terrarie behöver skinken?

Om jag fattat rätt behöver agamen svalt, varmt och solplats. Dvs 3 delar i princip medans skinken näjer sig med en värme och solplats. Stämmer detta?

55
1
JLundgren:

Jo, skäggagamer gillar att sitta och kika högt up i terrariet. Terrariet jag har till min skäggagam är 70cm högt, men det duger med att ha kring 60.

Vad jag har förstått så har blåtungeskinkar inget jättebehov av att klättra så det borde duga med 40-50 i höjd. Dock tycker jag personligen att det är lite snyggare med högre terrarium ;)

Skinken behöver också en plats som är lite svalare. Fast så blir det ju automatisk om du har en varm solplats i ena änden av terrariet, i området kring solplatsen blir det varmare och på andra sidan av terrariet blir det svalare. Det är bra med ett gömställe i både den varma och den kalla änden så ödlan har någonstans att gömma sig i både där det är varmt och svalt.

18
5
Tisse:

Alexandra, nu vill jag inte på något sätt ifrågasätta ditt kunnande inom ödlor, märk det väl. Men är du hundra säker på att det var en varan du anfölls av? Det låter mer på din beskrivning som att du tampades med en Grön Leguan. Om du nu inte hade den stora "äran" att få bekanta dig med en Varanus Parsinus. Antalet gröna varaner är väldigt begränsade, även om jag förstått på andra att just parsinus kan ha en hel del humör. Däremot är antalet sura leguaner desto större.

Om någon tycker jag är helt ute å cyklar så får ni gärna rätta mig.

456
202
isdrake:

Nu är jag också nyfiken på vad det var för varan (annan ödla?) som du råkat ut för. :P

Jag har V. prasinus och dom ser ut såhär. Även om dom kan bli upp emot 1 m långa så är det mesta svans. Kroppsstorleken är likvärdig med en skäggagam. Med andra ord är skinken du funderar över större.

Jag har också svårt att komma på någon grön varan som är större.

158
19
Johanon:

Tisse

tycler med det låter som om personen tampats med leguan och inte varan, men jag kan ha fel, men det låter verkligen mer troligt med leguan :) 

Min jag hade en gång i tiden var en riktig surskalle dessutom :)

33
0
Alexandra:

Jo nu när ni säger det och jag fick se en bild på en varan får jag nog konstatera att det var en Leguan jag blev anfallen av. Stor och grön och äcklig i alla fall. Och du gör helt rätt i att ifrågasätta mina kunskaper om ödlor för de är små och minnet (pga sjukdom) tyvärr inte det bästa och detta var väl 10-12 år sedan eller så.

Men vi har nu bestämt oss för att köpa en blåtungad skink i alla fall och ska nu läsa på om hur det är bäst att de bor och hur man inreder på bästa sätt för att den lille vännen ska få det så bra som möjligt. :)

55
1
JLundgren:

Det låter väldigt klokt att ni väljer skinken tycker jag ;)

Jag måste också gå off-topic och konstatera att V. Prasinus är sjukt häftiga! Synd att prislappen ligger på en lite hög nivå.

269
60
Jonas:

bra val tycker jag.

18
5
Tisse:

Vad roligt att vi fick rentvå varansläktet från åtminstone en attack i alla fall =).

Tycker ni gör klokt i att välja en "blåtunga", har fått det förklarat för mig att dom är extremt trevliga ödlor både för nybörjare och mer erfarna. Så lycka till!!

305
151
SunshineGeckos:
Gammal tråd jag vet, men måste bara få skriva och ödlan är säkert redan inköpt. 
Reptiler uppskattar INTE hantering, dock finns det arter som tolererar det mer än andra. 
Jag vet inte hur jag halkade in  på denna tråd, men när jag läste att din son ville ha en ödla att plocka med och inte bara titta på så skulle nog ett annat djur än reptil passat.
Reptiler tittar man på, punkt Slut!  Klarar man inte av att hålla fingrarna borta så köp en hund nästa gång. 
Visst ibland behöver man ta i ödlan som vid städning, men att ta ut den flera gånger i veckan för nöjes skull känns lite fel. 
Kan förstå att barn gärna vill vara fysiska med sina djur, men reptiler är inte riktigt rätt område i så fall. Tänk dom som akvariefiskar. Dom gosar man ju inte med. 
Mycket hantering kan göra mer skada än nytta, även om inte alla Ödlor tydligt visar att dom blir stressade. Jag må vara udda för att vara nybörjare, men jag är en ganska mycket anti-hanterings typ trots att jag bara hållit på med reptiler en kort tid. Även att bära en orm runt halsen eller liknande tycker jag är fel och vissa reptiler som behöver mycket värme kan må dåligt om dom kommer ut i vår rumstemperatur för mycket. 

Jag vill inte att det här ska ses som något påhopp, ville bara få det ur mig...puh! Hursomhelst, vad det än blev för val önskar jag er fortsatt lycka till! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild