Terrariebygge skäggis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
Jnystrm:
Jag är under planeringssteget att bygga mitt första terrarium till en skäggis som skall skaffas när bygget blivit färdigt.
Tanken är att efter granskat mångas byggen och youtube, är att bygga en ram av reglar och sedan använda osv eller formplyfa och så sedan skaffa glas från närmsta glasnästare
Måtten har jag tänkt mig 200x90x90.

Innan jag sätter igång, skulle jag gärna få lite tips innan man mot förmodan gör massa tabbar!
Även ifall någon har byggt liknande mått mässigt, vilken belysning har ni för att få korrekt uvb/värme och klimat?
Samma med ventilation.

Tar gärna emot skisser om så finnes.

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Gällande ventilation. Det finns en matematisk formel som du kan använda dig av som vägledning för storleken på ventilationen. Sök runt här och på nätet så hittar du den säkert. 

Terrariet som du tänkt är 90cm högt. Är det omgivningen som sätter begränsningar eller finns möjligheten att bygga högre? Kanske 120-150cm? 

Belysning. Givetvis UVB, värmelampa och LED som allmänbelysning. Du kan även komplettera med en kraftig LED spotlight, typ "Sansi" med högt Lumental på solplatsen för att verkligen framhäva den för ödlan. (Instinktivt så dras de till den ljusaste platsen där det ska vara varmast och mest UVB etc.)
Värmelampan bör inte styras av någon termistat. Den ska gå på full effekt.

UVB strålningen ska vara högst vid solplatsen. Val av UVB hänger mångt och mycket på distanser från källa till tänkt solplats. Det finns ganska mycket spelrum och utrustning att laborera med. 

Slutligen. Min rekommendation är att experimentera med din värmekälla utanför terrariet innan du bygger in det. På så vis får du en bra bild på vad du behöver göra, hur långt värmelampan behöver vara för att uppnå en viss temperatur på underlaget undertill etc etc. 

Mvh Niklas 

41
31
Saga96:
 Jag luskade för mitt eget terrariebygges skull reda på den här formeln det pratas om, och det är alltså som jag förstår användaren peter54 som författat en guide på det gamla forumet som jag inte lyckats få tillgång till. Guiden är, återigen utan att jag själv faktiskt läst den, baserad på en artickel om ventilation för kungssnokar, och såklart peter54s erfarenheter. Många här på forumet har använt sig av guiden och har haft goda resultat. Om någon gammal räv har tillgång till den ursprungliga guiden och vill dela med sig av den till mig vore det guld värt, men efter att ha gått igenom citat och inlägg och pusslat lite så är detta hur jag förstår det:

Sikta på ventilation som är ca 2-4% av terrariets väggyta, dvs 2-4% av väggarnas area. Ju torrare miljö desto större yta, så för ett ökenterrarie så kan du sikta på 4%, och sen om det blir för torrt se till så att du kan täcka över lite för att finjustera.

Utöver ytan så ger peter54 även rekommendationer för placering, där han förespråkar att ha hälften av ventilationsarean högre upp på ena sidan terrariet, och hälften längre ner på andra sidan, dock aldrig längre ner än hälften av terrariets höjd.

Jag har själv följt detta i mitt terrarie för taggsvansvaran som jag bygger, så jag hoppas att det leder mig rätt, men återigen så har jag inte läst den ursprungliga guiden, utan bara inlägg som citerar den och lite olika gamla inlägg från peter54.

1686
795
fluffis:
Kul med terrariebyggen! Särskilt stora :)

Apropå det där med ventilation så har jag också suttit och läst lite gamla inlägg och vill man nörda ner sig kan man ju kolla den här gamla tråden:
www.terrariedjur.se/forum/thread/6840/1/

Angående egen erfarenhet så bygger jag numera inga terrarier djupare än 60-65 cm eftersom jag lätt vill komma åt att nå när det gäller plantering, städning eller vad det nu kan vara. Å andra sidan... om man har behov av ett så pass stort terrarium som 200 x 90 x 90 så antar jag att man utgår från helt andra behov än vad jag själv har haft när jag har byggt (de jag har byggt har varit 100-150 x 60-70 cm), så då är kanske inte den tanken relevant längre.

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

En text från Peter

"Jag skrev en artikel i Snoken för många år sedan, i slutet av 80-talet tror jag att det var, där jag tog upp just detta med ventilation och drag. Jag vill minnas att jag också lade upp något generellt exempel på hur stora ventilationsöppningarna bör vara och var de bör placeras. Jag har inte tidningen kvar, men minns att det var en pyromelana på omslaget. Jag har ingen exakt formel, men det är inte så svårt att räkna ut öppningarnas totala yta.

Räkna fram hur stor sammanlagd yta terrariets väggar, botten och tak har och multiplicera det med 0,02 om det ska vara ett fuktigt terrarium, 0,04 om det ska vara torrare. Då får du fram ventilationsytan, sedan är det bara att dela den i två så får du hur stora de båda öppningarna bör vara.

Regnskogsterrarium är ju oftast byggda på höjden och för att bibehålla klimatet placeras ventilationsöppningarna högt, endera på ena gaveln och på front eller bakstycke, alternativt en på vardera gavel om terrariet också är långt.

Torrare terrarium kan ha den ena ventilationsöppningen ungefär en tredjedel av höjden ned från överdelen räknat.
mvh Peter"

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild