NellyNiklas skrev:
Det är inte och har aldrig varit en fråga om hur stor sannolikheten är att bli anmäld, eller vilka resurser polis, länsstyrelser eller andra tillsynsmyndigheter har. De som lever med den mentaliten behöver tänka om, och fort. Att tänka så är att acceptera de nya reglerna som om allt är som vanligt. Det påverkar kanske inte de mer 2 burkar med varsin orm i så där jättemycket, just pga att "länsstyrelsen har inte resurser", men när samma person ska köpa en påse frusna möss för 50kr/musen, enbart för att tex "Skåne Reptilfoser" behöver en gigafabrik för att föda upp foder, då jävlar blir det problem, gnäll och liv i luckan, och då är det för sent.
De här förslagen ska INTE ACCEPTERAS på något sätt överhuvudtaget oavsett hur liten sannolikhet det tycks vara eller vilka resurser som myndigheter har eller inte har!
Vi behöver tänka utanför vår egen jävla ytterdörr! Om ni är med i diskussioner där folk har den här mentaliteten få dem att förstå vad som kommer hända med deras foderleverantör. Våra foderleverantörer och uppfödare av möss/råttor/kaniner/fågel kommer lägga ner eller så kommer priset gå i taket. Alternativt kommer utländsk aktörer ta platsen och förmodligen förbjudas för att de inte efterlever någon regel eller lag som våra lokala foderleverantörer redan gjorde.
Har foderleverantörer inte plats till sina foderdjur så blir det inget foder, framförallt när det kommer till möss/råttor etc.
Är storleksskraven större en största tillgängliga burar/terrarium på marknaden säljer butikerna inga burar. Säljer de inga burar så säljer de ingen utrustning till burarna.
Djurensrätt mfl har haft flera år på sig att arbeta fram dessa förslag, och väntat på en myndighet utan ryggrad och arbetsmoral. De har nu fått jackpot på båda.
Nej, resurser för kontroller hemma hos enskild person utan misstanke finns inte idag, och förmodligen inte i den närmaste, men våra butiker, foderuppfödare och underleverantörer kommer definitivt ha ögonen på sig och går de under går vi under och hela hobbyn också.
Om jag har fel eller drar för hårda slutsatser, rätta mig.
Mvh
Niklas
Jag har försökt det här i facebookgrupper men folk verkar onte speciellt oroliga.
Själv är jag orolig att både foderinsekter och frysta gnagare kommer bli ytterst svårt att få tag på.
Och om det här går igenom gäller det från och med 1:a januari nästa år. Det är inte ens ett år kvar!
En del verkar mer oroliga för att "Åh nej! Nu får jag intr mata med levande insekter, för då bryter jag mot lagen! Min ödla kommer svälta ihjäl!"
Nej, den kommer inte svälta ihjäl av den anledningen, ingen myndighet kommer stå bakom din rygg och kolla om du dödar insekten först eller inte.
Men det kanske inte ens finns insekter att få tag på, det är det som är problemet.
Även om man odlar själv och det går åt skogen, ja då står man där. DÅ finns det risk för svält. Men jag är nog mer orolig för frysfoder, det är redan bökigt för mig att försöka få tag på som det är.