Ändringen av L80, Jan-25
Ändringen av L80, Jan-25
Det är inte och har aldrig varit en fråga om hur stor sannolikheten är att bli anmäld, eller vilka resurser polis, länsstyrelser eller andra tillsynsmyndigheter har. De som lever med den mentaliten behöver tänka om, och fort. Att tänka så är att acceptera de nya reglerna som om allt är som vanligt. Det påverkar kanske inte de mer 2 burkar med varsin orm i så där jättemycket, just pga att "länsstyrelsen har inte resurser", men när samma person ska köpa en påse frusna möss för 50kr/musen, enbart för att tex "Skåne Reptilfoser" behöver en gigafabrik för att föda upp foder, då jävlar blir det problem, gnäll och liv i luckan, och då är det för sent.
De här förslagen ska INTE ACCEPTERAS på något sätt överhuvudtaget oavsett hur liten sannolikhet det tycks vara eller vilka resurser som myndigheter har eller inte har!
Vi behöver tänka utanför vår egen jävla ytterdörr! Om ni är med i diskussioner där folk har den här mentaliteten få dem att förstå vad som kommer hända med deras foderleverantör. Våra foderleverantörer och uppfödare av möss/råttor/kaniner/fågel kommer lägga ner eller så kommer priset gå i taket. Alternativt kommer utländsk aktörer ta platsen och förmodligen förbjudas för att de inte efterlever någon regel eller lag som våra lokala foderleverantörer redan gjorde.
Har foderleverantörer inte plats till sina foderdjur så blir det inget foder, framförallt när det kommer till möss/råttor etc.
Är storleksskraven större en största tillgängliga burar/terrarium på marknaden säljer butikerna inga burar. Säljer de inga burar så säljer de ingen utrustning till burarna.
Djurensrätt mfl har haft flera år på sig att arbeta fram dessa förslag, och väntat på en myndighet utan ryggrad och arbetsmoral. De har nu fått jackpot på båda.
Nej, resurser för kontroller hemma hos enskild person utan misstanke finns inte idag, och förmodligen inte i den närmaste, men våra butiker, foderuppfödare och underleverantörer kommer definitivt ha ögonen på sig och går de under går vi under och hela hobbyn också.
Om jag har fel eller drar för hårda slutsatser, rätta mig.
Mvh
Niklas
Det är inte och har aldrig varit en fråga om hur stor sannolikheten är att bli anmäld, eller vilka resurser polis, länsstyrelser eller andra tillsynsmyndigheter har. De som lever med den mentaliten behöver tänka om, och fort. Att tänka så är att acceptera de nya reglerna som om allt är som vanligt. Det påverkar kanske inte de mer 2 burkar med varsin orm i så där jättemycket, just pga att "länsstyrelsen har inte resurser", men när samma person ska köpa en påse frusna möss för 50kr/musen, enbart för att tex "Skåne Reptilfoser" behöver en gigafabrik för att föda upp foder, då jävlar blir det problem, gnäll och liv i luckan, och då är det för sent.
De här förslagen ska INTE ACCEPTERAS på något sätt överhuvudtaget oavsett hur liten sannolikhet det tycks vara eller vilka resurser som myndigheter har eller inte har!
Vi behöver tänka utanför vår egen jävla ytterdörr! Om ni är med i diskussioner där folk har den här mentaliteten få dem att förstå vad som kommer hända med deras foderleverantör. Våra foderleverantörer och uppfödare av möss/råttor/kaniner/fågel kommer lägga ner eller så kommer priset gå i taket. Alternativt kommer utländsk aktörer ta platsen och förmodligen förbjudas för att de inte efterlever någon regel eller lag som våra lokala foderleverantörer redan gjorde.
Har foderleverantörer inte plats till sina foderdjur så blir det inget foder, framförallt när det kommer till möss/råttor etc.
Är storleksskraven större en största tillgängliga burar/terrarium på marknaden säljer butikerna inga burar. Säljer de inga burar så säljer de ingen utrustning till burarna.
Djurensrätt mfl har haft flera år på sig att arbeta fram dessa förslag, och väntat på en myndighet utan ryggrad och arbetsmoral. De har nu fått jackpot på båda.
Nej, resurser för kontroller hemma hos enskild person utan misstanke finns inte idag, och förmodligen inte i den närmaste, men våra butiker, foderuppfödare och underleverantörer kommer definitivt ha ögonen på sig och går de under går vi under och hela hobbyn också.
Om jag har fel eller drar för hårda slutsatser, rätta mig.
Mvh
Niklas
Jag har försökt det här i facebookgrupper men folk verkar onte speciellt oroliga.
Själv är jag orolig att både foderinsekter och frysta gnagare kommer bli ytterst svårt att få tag på.
Och om det här går igenom gäller det från och med 1:a januari nästa år. Det är inte ens ett år kvar!
En del verkar mer oroliga för att "Åh nej! Nu får jag intr mata med levande insekter, för då bryter jag mot lagen! Min ödla kommer svälta ihjäl!"
Nej, den kommer inte svälta ihjäl av den anledningen, ingen myndighet kommer stå bakom din rygg och kolla om du dödar insekten först eller inte.
Men det kanske inte ens finns insekter att få tag på, det är det som är problemet.
Även om man odlar själv och det går åt skogen, ja då står man där. DÅ finns det risk för svält. Men jag är nog mer orolig för frysfoder, det är redan bökigt för mig att försöka få tag på som det är.
Jag har försökt det här i facebookgrupper men folk verkar onte speciellt oroliga.
Själv är jag orolig att både foderinsekter och frysta gnagare kommer bli ytterst svårt att få tag på.
Och om det här går igenom gäller det från och med 1:a januari nästa år. Det är inte ens ett år kvar!
En del verkar mer oroliga för att "Åh nej! Nu får jag intr mata med levande insekter, för då bryter jag mot lagen! Min ödla kommer svälta ihjäl!"
Nej, den kommer inte svälta ihjäl av den anledningen, ingen myndighet kommer stå bakom din rygg och kolla om du dödar insekten först eller inte.
Men det kanske inte ens finns insekter att få tag på, det är det som är problemet.
Även om man odlar själv och det går åt skogen, ja då står man där. DÅ finns det risk för svält. Men jag är nog mer orolig för frysfoder, det är redan bökigt för mig att försöka få tag på som det är.
Svårt få tag på foder insekter nu tycker jag xD
Svårt få tag på foder insekter nu tycker jag xD
Ja, jag har märkt det själv. Men det lär ju knappast bli lättare om lagen träder i kraft.
Kanske rent av omöjligt om alla bestämmer sig för att lägga ner.
Det är inte och har aldrig varit en fråga om hur stor sannolikheten är att bli anmäld, eller vilka resurser polis, länsstyrelser eller andra tillsynsmyndigheter har... (klippt för längd)
Det här är mycket viktigt, och jag skulle gärna kopiera det här för att visa till dessa facebookgrupper.
Jag kanske personligen inte behöver vara så orolig, för (nästan) inga djur jag vill ha blir olagliga, och om jag bara föder upp egna insekter och gnagare som var planen hela tiden, så kommer inte länsstyrelsen in och mäter burar. De kommer inte heller veta om jag har en orm på 2.5 eller 2.45 kvadratmeter idag (jag inte uppmuntrar det här, jag bara säger).
Poängen är av dels ren princip - vi kan och ska inte låta oss köras över av radikala ideologister vars ord nu ska bli lag (bokstavligen), och dels för att det kommer absolut påverka djuraffärer, grossister, större uppfödare, burtillverkare, och foderproducenter. Då kan man sitta där med sina djur som ingen kontrollerar men den stora, etiska djurhandeln och allt runt det som vi haft sån tur med i Sverige i så många år (bara Carnivora, rovfåglar och primater förbjudna, lyx i jämfört med många andra platser), kommer vara ett minne blott.
Jag brukar inte skriva något i forum eller liknande. Jag läser & följer mest. (Behöver heller ingen "språkpolis" som
påpekar att jag använder mycket förkortningar och/eller fel, upprepningar samt stavfel m.m. Det är inte därför jag skriver. De flesta borde fatta ändå). Men detta förslag är överdrivet, löjligt m.m. Jag är förbannad!
Det är många inom djurhobbyn för alla djur detta eventuellt kommer påverka som är upprörda,rädda & förbannade etc. (Ja jag vet att ni vet det med) Mycket är om de överdrivna skillnaderna på burstorlek/terraire/mått som föreslagits. Vissa mått som höjd är till och med farliga för vissa, framför allt marklevande djur. Dom klättrar inte och om de går upp på något så är det sällan högt. Vissa gnagare hoppar ja men är i grunden marklevande (ja jag vet att det står att de ska ha olika hyllplan så att det inte finns risk för fallskador m.m.)
Men att t.ex. ett marsvin klättrar upp på en upprätt gren/träd är inte sannolikt & rent omöjligt.
Då blir det ju att bygga våningar och plan med ramper för dom hoppar inte mellan olika platåer. Nuvarande lag säger, om jag inte minns fel att hyllplan och liknande räknas ej med i måtten för minsta yta. Ska det göra det framåt då? Eller vad ska höjden vara till för? (jag har inte lustläst hela förslaget/remissen. Kankse står det med. Mitt fel isf.) Farligt även för havande/gravida, vad man nu kallar det, gnagare att falla ner från hög höjd samt ungarna. Ett marsvin är inte 75 cm i stående ställning... Verkar dom ta till sig? Nej.
Det är i vilket fall väldigt stora skillnader på måtten för de flesta djurslag. Mått som gemene man kommer ha svårt att uppfylla. Som nämt div. gnagare. Var det överdrivet att råtta ska ha 3 kvm? Chinchilla vill dom ska ha 5 kvm. Hur ska folk kunna fixa det? Kanin 10 kvm, Småfåglar flygande och marklevande 4 kvm etc. Vad var det sen? Ödlor under 15 cm eller 15 cm stora skall ha jäkligt mycket större. Var det 1,5 meter gånger något blabla? Groddjur 4 cm, juveniler av diverse och så vidare... Om jag inte minns fel har flera av er skrivit att med nya måtten kan det saknas ynka 5 cm på ett terrarium? Om! den nya lagen träder i kraft.
Ja det är höns & köttkaniner & självhushåll mm också. Det är dårskap att låta diverse djurrättsaktivister & liknande och annnan pöbel hitta på mått tagna helt ur luften för att dom vill & tycker och sen "Lyssnar jordbruksverket på det i stället för att lyssna på folket som kommit med åsikter, fakta och expertis. Så dåligt!
Men nej! dom ska heller inte gå på något som har med slaktdjur/djurindustri att göra, nejnej. Det ska få fortsätta att vara lika illa som det varit. Samt experiment på djur. Det är allt i från möss till hundar. Det är helt okej att plåga dom till döden. Dom faller tydligen inte inom djurskyddets/djurvälfärdens lagar för lidande.
Men en insekt gör det, Om! du är privatperson med något djur som äter levande insekter! Då är det plågeri! Hemsk! FY! och lagbrott (om det går igenom)
Sen avlivar dom inte ens försöksdjuren med "rätt medtod" enligt svenk lag. Det finns det ju film på från själva djusrtättsaktivisterna. Men det gör ju ingenting! Det är ju för allas bästa! Att trycka ner slangar med kemikalier i diverse djurs hals och mage med mera för testning utgör ju inget lidande!?? Eller hur? Det är okej för nu, för det har o kan djuraktivister inte ändra på. Dom har försökt men det har ju inte lett någonstans.
Jaaa, men då ger vi oss på privatpersoner! Gemene man istället! Där kan vi nog få igenom omöjliga, påhittade och löjliga lagar om en massa "bös".
Förslaget på en hel del kommer, som flera redan skrivt göra det svårt eller omöjligt för vissa företag som förser oss med terrarier, burar foder etc. att fortsätta. Hur hjälper det? Hur blir det bättre?
Absolut att man ska se över och förbättra för djuren, inte för oss människor som har dom utan för djuren men då får det vara för alla djur i alla sammanhang tycker jag. Och rimligt, inte överdrivet.
Hur blir det för dom få som börjat odla insekter för att göra mjöl på då? Nä just, det ingår väl i djurindustrin/slaktdjur/insekter? Då ingår det inte! nääeej. bara gemen man som matar sin ödlor & annat med insekter. Samtidigt säger väl rådande djurskyddslag att du heller inte får låta ett djur svälta? om den bara tar levande föda får man ge den det.? väldigt luddigt redan som det varit.
Går detta förslag igenom och blir lag så tror och håller jag helt med andra som skrivit i båda trådarna samt andra forum/sidor att folk går under jorden med hobbyn. Det mesta kommer hållas och ske i skymundan.
Vem har dessutom sagt/påstått att våra djur, iaf inom terrariedjur, inte mår bra, har berikning osv.?
När det gäller produktion av kaniner för kött är det ett annat regelverk som gäller. Då krävs inte 10 kvm längre.
När det gäller djurförsök, också ett annat regelverk, så är det inte förbjudet att åsamka djur lidande. Där vet man att djur lider, men skrivelsen lyder något i stil med att nyttan med försöket skall vägas väl mot det lidande som djuret utsätts för. Det är altså en bedömningsfråga som i princip lämnas åt företaget som utför försöken och deras personal att bedöma.
Mvh
Magnus
Välformulerat. Men jag vill bara förtydliga två punkter:
När det gäller produktion av kaniner för kött är det ett annat regelverk som gäller. Då krävs inte 10 kvm längre.
När det gäller djurförsök, också ett annat regelverk, så är det inte förbjudet att åsamka djur lidande. Där vet man att djur lider, men skrivelsen lyder något i stil med att nyttan med försöket skall vägas väl mot det lidande som djuret utsätts för. Det är altså en bedömningsfråga som i princip lämnas åt företaget som utför försöken och deras personal att bedöma.
Mvh
Magnus
För försöksdjuren så gäller L150 och en del av kravet för att utföra ett djurförsök är att forskargruppen måste ha ett etiskt tillstånd där man förklarar och försvarar försöken man vill göra, där ska det också stå om djuren kommer att lida på grund av försöket och hur man gör för att minimera lidandet och vilka substanser man använder för det. Det ska också stå i tillståndet när djuren kommer att avlivas och det är antingen när försöket är över eller vid vad som kallas "humane end point" vilket är när djuret har blivit för dålig för att det ska vara etiskt försvarbart att låta den leva (vilket varierar beroende på försök). Så det är inte nödvändigtvis att djuren kommer att lida och det är inte helt upp till dom som planerar försöket om det är tillräckligt viktigt att utföra försöken, det är upp till Jordbruksverket på sätt och vis.
I Sverige får man till exempel inte forska på sånt som redan har forskats på och är bekräftat om man inte gör det för att förbättra hur till exempel ett läkemedel används (till exempel insulin) man får inte heller forska på kosmetiska produkter i Sverige för det är inte värt lidandet av djur för att det ska framställas mer skönhetsprodukter, det är inget som kan göra våra hälsa i Sverige eller i resten av världen bättre och därför inte försvarsbart.
Alla etiska tillstånd i Sverige måste dessutom godkännas av etiska nämnden från Jordbruksverket som består av 3 grupper, det är en grupp med forskare, en med djurens rätt och en med lekmän.
Väl formulerat. Det ända tråkiga är väl att det är dödsstöten på forum som det här. Folk bara fortsätter som vanligt med djuren, men kommer de att diskutera det på ett forum? Det riskerar att tappa kunskapsöverföring inom hobbyn, något knappast jordbruksverket kan bistå med. Att låta folk som brinner för sina djurs väl och ve dela med sig av sina kunskaper till nybörjare tror jag faktiskt gör mer för djurens hälsa och välmående än jordbruksverket, riktlinjer, inspektörer och djurförbud tillsammans.
Mvh
Magnus
Och vad innebär dödsstöten för öppna forum för hobbyn i förlängningen? När jag började med reptiler för 20 år sen var det forum på internet(repti) som gjorde att man kunde börja o utveckla sin hobby. Både kunskapsmässigt och köp och säljdelen. Om både forum och butiker som säljer djur o tillbehör får stänga ner så kommer inga nya in i hobbyn, mässor läggs ner , uppfödare slutar föda upp då det inte finns nån marknad att sälja till.
Så jag är av den åsikten att det är ganska allvarligt om denna lag går igenom även om jag personligen skulle kunna ha kvar mina djur "olagligt" om jag skulle vilja. Jag har fött upp många kullar, sålt både själv och sålt hela kullar till butiker, tropikhuset,tropiska rum osv.
Nästa grej är ju att om den remiss går igenom, vad blir då nästa steg. Om man kan stifta lagar med den bristfälliga grund som denna så kan man ju stifta vilka lagar som helst. Varför stanna vid att krokodildjur ska förbjudas.
Skriv inlägg:
Din forumstatistik
Du behöver logga in för att se din forum-statistikSenast aktiva trådarna
Laddar upp och infogar bild

Bild uppladdad!

Kunde inte infoga bild!