Modifiera Exo Terra? Kapa djup och få bort ful svart plast?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
Seger:
Kikade på att bygga eget måttanpassat terrarium i glas, men bara kostnaden för glas hamnade nära 5000kr.
Jag vill placera ett "vivarium" på en antik byrå i vardagsrummet och behöver ha djupet max 40cm istället för Exo Terras 45+bas (ca47cm).

Jag undrar om någon annan modifierat ett Exo Terra med att tagit bort den svarta plast-basen? Jag funderar på att göra det och även kapa bort några centimeter glas på botten och sidor så jag kan limma om baksidan och få det dju jag är efter.

Måtten jag vill uppnå är 60brett, max 40djupt och 90högt. Dels snyggare att det inte blir lika djupt men också att jag slipper lägga en ful skiva ovanpå byrån bara för att stödja för måtten. Jag förstår att det medför många steg och även att toppen görs om. Jag gillar heller inte deras nätöverdel, utan funderar på att göra en egen även där av akrylplast med separat ventiallation, dels för att behålla fukt bättre, men också för att det blir snyggare. Det kommer vara lite av en central punkt i hemmet, därav vill jag ha det så stilrent som det går.

5436
4171
Tropfrog:
5000 kr för några småbitar glas!! Det är helt orimligt. Jag tycker att du skall ta in fler offerter. Min glasmästare använder spillbitar för att kapa så små bitar och tar bara betalt för jobbet . Max 1000 kr men troligtvis 500kr skulle jag säga är rimligt att komma undan med.

Om du ändå skall modifiera så mycket, så känns det konstigt att välja exoterra. Det är ju inget i den produkten som du verkar förtjust i. Då finns det gott om billiga helglasterrarium som är avsevärt lättare att modifiera.

Mvh
Magnus 

7
1
Seger:

Ja kanske bra att kika runt lite extra. Det är ju ett relativt stort 60x40x90 så går väl åt en del glas som inte är "småbitar" men är väl bara en sida som är stor. 
Jag har försökt kika på andra än Exo Terra men inte sett några med mått som jag kan förhålla mig till, de flesta är inte så höga, eller så får man en ram runt hela. Har du tips på ställen som säljer helglas, annat än de stora firmorna som jag redan kollat på?

Tack!

5436
4171
Tropfrog:
Jag använder mig av MP glasmästeri. Det är mitt närmaste glasmästeri och jag föreslår att du också handlar lokalt.

Men jag gjorde en beräkning åt dig på interglas.se. Fick fram att skivor till ditt bygge kostar ca 523. 5000 kr låter som att någon råkat göra ett decimalfel i beräkningen. Jag skulle nog påpeka detta och ge dem en chans till.

Mvh
Magnus 

100
102
Spikedreptiles:
Efter att snabbt satt ihop skivorna på Glasgigantens hemsida fick jag det till 1734kr med 6mm tjockt glas och en 20cm hög framkant. Visserligen oslipade kanter men sådant brukar jag göra själv för att spara in på pengar. Låter konstigt med ett glasmästeri som tar 5000 för så lite glas...

Mvh Jonatan 

7
1
Seger:
Spikedreptiles skrev:
Efter att snabbt satt ihop skivorna på Glasgigantens hemsida fick jag det till 1734kr med 6mm tjockt glas och en 20cm hög framkant. Visserligen oslipade kanter men sådant brukar jag göra själv för att spara in på pengar. Låter konstigt med ett glasmästeri som tar 5000 för så lite glas...

Mvh Jonatan 

2795 kr får jag där med alla delar. så klart bättre än 5000 iaf :) 
6mm float och 11 delar

726
386
Johnexotics:
Seger skrev:

2795 kr får jag där med alla delar. så klart bättre än 5000 iaf :) 
6mm float och 11 delar

Varför så tjockt borde inte 3-4 räcka ?.tänkte kan bli billigare 

7
1
Seger:
Johnexotics skrev:

Varför så tjockt borde inte 3-4 räcka ?.tänkte kan bli billigare 

Fick rådet att köra på det.... men osäker själv. Ska mäta vad mina Exo Terra är, så kan man se hur de tänkt.

7
1
Seger:
Seger skrev:

Fick rådet att köra på det.... men osäker själv. Ska mäta vad mina Exo Terra är, så kan man se hur de tänkt.

De hade 6mm men 4mm på dörrarna. Så det kanske man kan spara på, dörrar och tak?

5436
4171
Tropfrog:
Jag har bara använt helglasterrarier i mitt liv. Samtliga har varit 3mm. Jag ser ingen anledning att bygga terrarium I tjockare glas med undantaget extremt stora burkar.

Därför var mitt prisexempel också 3mm.

Edit....Kollade nu och exoterra är också 3mm glas.
Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild