Överföringsdokument av sålt djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
1030
1147
NellyNiklas:
do_it skrev:
Fast hur långt bak måste man kunna spåra menar du?
jag har ju ingen möjlighet att få fram papper generationer tillbaka och knappast kommer ngn zooaffär dela med sig heller av den infon..


Jag är osäker om detta stämmer och ber att få återkomma igen, men vill minnas att SJV förespråkar dokumentation på djuret som säljs samt föräldrarna till djuret, att dessa är fångenskapfödda.

Detta är mitt universal Uppfödarintyg. Troligtvis revision 4 vid detta laget. 


5270
4025
Tropfrog:
do_it skrev:
Fast hur långt bak måste man kunna spåra menar du?
jag har ju ingen möjlighet att få fram papper generationer tillbaka och knappast kommer ngn zooaffär dela med sig heller av den infon..


Så här har jag förstått det:


Det handlar inte om att du skall behöva göra någon utredning själv utan att möjligheten för myndigheter att kunna göra det.

Om du har ett uppfödarintyg så har du ryggen fri. Dett gör då att utredande enhet kan vända sig till uppfödaren av dina djur. Om denna har uppfödarintyg på föräldradjuren så har hen ryggen fri och de kan gå vidare till uppfödaren av föräldradjurens föräldrar. Så i teorin går det att utreda hur långt som helst tillbaka. Svagheten i tankesättet är väl att inte många har kvar papper på djur som avlidit och har heller inte skyldighet att behålla dem. Så i praktiken går det bara att spåra till den avlägsnande levande släktingen.

Men som sagt, det är inte du som skall behöva spåra, ditt ansvar ligger endast i att ha dokument om ursprung och uppfödare för dina djur.

Detta svarar inte på din ursprungliga fråga om överlåtelse av djur som man själv köpt och sedan sålt vidare. Men så kom det också en ny fråga. Själv tycker jag nog att det skall finnas dokument på varje individ och inte på grupp för att undvika sånt. Då är det ju bara att skicka med det papper man fick själv vid köp. Myndigheterna är inte interesserade av ägarhistorik, de är bara interesserade av djuren och släktbanden.

Mvv
Magnus 

5270
4025
Tropfrog:
Här finns sds dokument som används på pilgiftsgrodor. Det är kontrollerat och godkänt av jordbruksverket.

www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pilgift.se/filer/Uppfodarintyg_v3.pdf&ved=2ahUKEwiW-6iBm7qIAxUfJBAIHWc_BicQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw1N72jdSjILRuz46s_2fQc2

Det går förstås inte att använda på andra djurarter, men kraven är desamma från jordbruksverkets sida för alla B listade djur.

Men.....Du kan inte utfärda uppfödardokument på djur som du själv inte fött upp. Det är att betrakta som dokumentförfalskning och eventuellt artskyddsbrott.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1030
1147
NellyNiklas:

Detta är det exempel/mall som kan hittas på SJV's sida. Den verkar mer riktad åt hund och katt men mallen kan utökas för annat ändamål/djur kategori. Personligen anser jag att den är lite fattig på information (vilket är anledningen till hur mitt intyg ser ut som det gör). 

Att du nu sitter på 1 dokument som gäller för 4 djur varav 2 ska säljas vidare är inget problem.

Gör 4 kopior på originalet. Nu har alla individerna varsitt historiskt dokument. Varje djur av de 4 som säljs vidare får ett dokument med sig. (Ja, det kommer stå ".4") Kan du inte få tag på information om föräldrardjuren så finns det inte mycket att göra åt den saken. 

Till detta dokument, hade jag gjort en av två saker vid varje försäljningstillfälle.

1. Du skapar ett uppfödarintyg i still med mitt (du får tillåtelse att kopiera min mall om du önskar, varesig tillåtelse behövs eller ej. Nu finns det skrivet.) och kryssar i exempelvis "other breeder". Eftersom original dokumentet (den kopia du gjorde tidigare) finns med som en bilaga så har du inte förfalskat något, enbart lagt till information.


 2. Du skriver ett simpelt kvitto, återigen tillsammans med kopian du gjorde tidigare, med den information som behövs för ett kvitto ("Namn" säljer X till "Namn" för Y SEK, Datum, kontaktuppgifter etc.)

Det bör inte behöva vara svårare än så. Har du ytterligare dokument som är relevant för djuret så ska det också skickas med. 


En ren sido notis för den person som inte redan känner till. "Bilaga A,B,C,D" är INTE samma sak som "CITES Appendix I,II,III". Den första är en EU grej (för EU kan inte låta bli att komplicera något som redan existerar) medans den andra är en Global (?) grej. 


Medlem i SHF
101
69
do_it:
Jag har använt mallen ovan från Jordbruksverket när jag fött upp sen har jag skickat med kopior på de intyg jag hade på föräldradjuren men då skrivit COPY med överstrykningspenna över hela papperet, originalen har jag kvar hos mig.
Tycker att det vore ju bra med lite plats för "släktträd" så man ser lätt att man inte parar med släktdjur om det går att undvika. Även om djuren kommer från olika länder så är ju chansen stor att de är släkt om det är lite ovanliga djur tyvärr.

Medlem i SkHF
1030
1147
NellyNiklas:

do_it skrev:
Jag har använt mallen ovan från Jordbruksverket när jag fött upp sen har jag skickat med kopior på de intyg jag hade på föräldradjuren men då skrivit COPY med överstrykningspenna över hela papperet, originalen har jag kvar hos mig.
Tycker att det vore ju bra med lite plats för "släktträd" så man ser lätt att man inte parar med släktdjur om det går att undvika. Även om djuren kommer från olika länder så är ju chansen stor att de är släkt om det är lite ovanliga djur tyvärr.


Släktträd kan du lägga till som ett separat dokument/bilaga, alternativt skicka digitalt så nästa person kan fortsätta fylla i.

Men, för att ett släktträd ska fungera behöver respektive individ en spårbar identitet, vilket inte är något problem i sig, men det hade varit bra om det var någon systematik som är enkel att förstå och som andra kan fortsätta använda sig av. Alternativet är att använda sig av något som är redan etablerat, tex TD's numrering? 

När en kull skapas här så genereras en unik identitet som kan användas för ändamålet. 

 


93
74
Nina_Fiji:
Jordbruksverket har kommit ut med nya härstamningsintyg. 

 webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/harstamningsintyg-for-b-c-och-d-listade-cites-djur.html

Medlem i SHF
101
69
do_it:

Nina_Fiji skrev:
Jordbruksverket har kommit ut med nya härstamningsintyg. 

 webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/harstamningsintyg-for-b-c-och-d-listade-cites-djur.html


bra , tackar ;)
 synd att det inte finns på engelska.. sen när det handlar om djur som varit listade läääänge så blir det ju svårare att fylla i korrekt när man ska fylla i ägare till djuret innan det vlev cites B, det är ju ingen som har koll på originaldjuren när vi pratar varaner mm. Utan man kan ju bara fylla i uppfödaren sen får väl myndigheterna kolla vidare som skrevs i ovan inlägg?


Medlem i GHF
173
348
Fredriko:
do_it skrev:
Fast hur långt bak måste man kunna spåra menar du?
jag har ju ingen möjlighet att få fram papper generationer tillbaka och knappast kommer ngn zooaffär dela med sig heller av den infon..



Intyg till B-listade djur kan vara en riktig djungel. Frågan “hur långt bak man måste kunna spåra” är mycket intressant. 

Det enkla svaret är: Det beror på vilken art det är. 

Läser man olika polisutredningar av artskyddsbrott gällande B-listade djur kan man se att olika djur kräver olika dokumentation för att uppfylla kravet på spårbarhet. Tex kan en kungspyton komma undan med ganska enkla papper, medan en annan art  “kräver … kopia på importtillstånd” från ursprungsimporten. En sådan art är tex Varanus gillini. 

Detta är inget JBV säger rakt ut. Men kollar man polisutredningar, mejlkonversationer mellan tjänstemän på JBV, kontrollrapporter från djuraffärer och mässor, så ger det en ganska tydlig bild. Olika B-listade arter kräver olika information på intygen för att uppfylla kraven på spårbarhet. Jag har hur många exempel som helst på det.  

För att vara helt säker hade jag kollat med JBV. 

MVH

5270
4025
Tropfrog:
Finns det alltså fall där en ägare dömts för artskyddsbrott trots att de haft papper från uppfödaren som klargör att djuret (cites B eller appendix B) är uppfött i fångenskap samt av vem? 

Om så är fallet vill jag jättegärna läsa den domen. Kan du skicka domen eller hänvisa mig till var jag kan hitta den själv?

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild