Detta är det exempel/mall som kan hittas på SJV's sida. Den verkar mer riktad åt hund och katt men mallen kan utökas för annat ändamål/djur kategori. Personligen anser jag att den är lite fattig på information (vilket är anledningen till hur mitt intyg ser ut som det gör). 
Att du nu sitter på 1 dokument som gäller för 4 djur varav 2 ska säljas vidare är inget problem.
Gör 4 kopior på originalet. Nu har alla individerna varsitt historiskt dokument. Varje djur av de 4 som säljs vidare får ett dokument med sig. (Ja, det kommer stå ".4") Kan du inte få tag på information om föräldrardjuren så finns det inte mycket att göra åt den saken.
Till detta dokument, hade jag gjort en av två saker vid varje försäljningstillfälle.
1. Du skapar ett uppfödarintyg i still med mitt (du får tillåtelse att kopiera min mall om du önskar, varesig tillåtelse behövs eller ej. Nu finns det skrivet.) och kryssar i exempelvis "other breeder". Eftersom original dokumentet (den kopia du gjorde tidigare) finns med som en bilaga så har du inte förfalskat något, enbart lagt till information.
2. Du skriver ett simpelt kvitto, återigen tillsammans med kopian du gjorde tidigare, med den information som behövs för ett kvitto ("Namn" säljer X till "Namn" för Y SEK, Datum, kontaktuppgifter etc.)
Det bör inte behöva vara svårare än så. Har du ytterligare dokument som är relevant för djuret så ska det också skickas med.
En ren sido notis för den person som inte redan känner till. "Bilaga A,B,C,D" är INTE samma sak som "CITES Appendix I,II,III". Den första är en EU grej (för EU kan inte låta bli att komplicera något som redan existerar) medans den andra är en Global (?) grej.