Murgröna hos stäppvaran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

593
551
Redfoot:

att ha "tropiska" växter till öken djur är som att ha "öken" växter till tropiska djur. hur svårt kan det vara att lista ut själv?

glamwarrior:om du läser inlägget som Alexxus skrev så kanske du förstår vad jag menade, när du inte vet skillnaden på hur de olika habitaten ser ut och var stäppvaraqn resp murgröna finns så bör du väl inte ta i som du gör genom ditt inlägg tidigare.

Min fråga kvarstår, vad är din erfarenhet att ha murgröna till just stäppvaran eller för den delen andra terrariedjur?

Vad är då mina erfarenheter? ja, jag har murgröna i mitt utehägn till Rödfotade som då naturligtvis borde äta av den enligt ditt resonomang men dom rör den inte. Jo föresten det gör dom ibland, ett litet bett i ett blad varför? därför att dom förmodligen håller parasiter i mage och tarmar på en bra nivå på det viset. Det har visat sig genom studier av sköldpaddor att dom ibland tar en tugga av någon giftig växt och den ända troliga anledningen man kommit fram till är just att hålla parasiter på lagom nivå.

59
8
glamwarrior:

ja jag vet inte vad kan det vara? Kan det vara så att jag har stäppisar, jobbar i zoo butik och kränger dom här typen av djur och att vem som helst med lite erfarenhet vet att det inte går? 

79
14
Alexxus:

Faktumet att du påstår att stäppvaraner är ökenlevande djur och säger dig veta detta då du jobbar i en zooaffär samt att du har en egen gör att jag drar slutsatsen att du måste arbeta på djurmagasinet eller liknande skamsen butik vilket gör att jag inte har något behov att råd från dig :)

Tack ändå!

59
8
glamwarrior:

Så stäppvaraner är inte öken djur? Jag lär mig något nytt varje dag av er. Puss på er

79
14
Alexxus:

Anmärk skillnaden:

tinyurl.com/mkhsmfc - Öken

tinyurl.com/lelxw4c - Stäpp åt savannliknande hållet

59
8
glamwarrior:

tinyurl.com/lelxw4c ser du nån murgröna där?

taget från wikipedia

Utbredning

Murgröna förekommer i Europa och österut till Iran. Den förekommer sparsamt i Skandinaviens varmare trakter. I Sverige finns murgröna i de södra och sydöstra kustlandskapen och har sin nordgräns i Västmanlands mälarlandskap, på Öland och på Gotland och återkommer i landskapen kring norra Kattegatt, varefter den kan följas längs Norges milda kusttrakter upp till de yttre delarna av Hardangerfjorden.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Håll en god ton. Hurvida murgröna finns i stäppvaraners naturliga miljö, eller om den överlever det habitat som bör efterliknas är två skilda saker.
Det är viktigt att habitatet inte påverkas för att gynna murgrönan snarare än ödlan. Det kan säkert fungera på den kallare delen av terrariet, t.ex. i en kruka, men nära värmekällor lär de torka ut rätt snabbt.

Murgröna är vad jag vet enbart gift vid förtäring(och då i extrema mängder) och inte vid t.ex. beröring. Därav avrådes det ofta för reptiler med vegetabilisk kost. Redfoot har dock en intressant poäng, där det rentav kan finnas positiva egenskaper av murgrönans toxicitet genom att hålla borta parasiter.

Personligen tror jag inte du bör vara orolig alls.

79
14
Alexxus:

Har redan påpekat att just murgröna troligen inte finns i stäppvaranens naturliga miljö men att det lär finnas liknande växter så att det inte blir helt fel för ödlan att ha en sådan växt.

I vilket fall så ändrar jag inte terrariumet något för att murgrönan ska växa bättre så det borde precis som anders skriver inte vara några problem.

Själva poängen var ju hur giftig murgrönan är eg. och den var ju tydligen inte extremt letal vid beröring så det borde nog lösa sig :)

309
38
reptilicus_:
Bumpar tråden lite snabbt: Jag har murgröna hos min kameleont, & idag såg jag den ta en liten tugga utav ett upptorkat murgröne-blad, är det något jag borde oroa mig för?
Det är en Jackson-kameleont, så den ska väl egentligen inte äta grönt alls(?).

148
116
Ella:
reptilicus_ skrev:
Bumpar tråden lite snabbt: Jag har murgröna hos min kameleont, & idag såg jag den ta en liten tugga utav ett upptorkat murgröne-blad, är det något jag borde oroa mig för?
Det är en Jackson-kameleont, så den ska väl egentligen inte äta grönt alls(?).

Var det helt uttorkat? För om det fanns någon vätska kvar kan det gå illa :( 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild