Kan man ha nått djur som städare med skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
6
sittingduck:
Skulle tycka det var roligt om man kunde ha nått mer i burken. Har min skäggis i ett 2meters terrarium. Kul att fixa miljön åt Klas men finns det typ gråsuggor eller nått som man kan ha där? Tänker att Klas inte gör skillnad på en gråsugga o sin mat eller.....han missar ju en o annan syrsa o dom verkar klara sig ett tag. Föörslag mottages tacksamt.

169
38
Maaajaa:

En Bioaktiv ökenbiotop är något mer komplicerat än ett tropiskt. I dessa torra områden i naturen är det ont om föda, nederbörd och växtlighet eftersom att det är så speciella förhållanden. Livet i torrareklimat är anpassat och därefter inte i så stort behov av överflöd som för omgivningen där. 

Försöker man sig på detta så bör man ha många zoner med mikroklimat, gömställen samt en förinstallation inne i vivariumet innan "huvud käraktären" (ödlan) får bosätta sig. Detta berikar faunan och ger dessutom de anpassade valen av växtligheter osv att anpassa sig. Från vad jag har hört så rekommenderas från 1-2 månader. 

Jag kommer definitivt göra något likande och då använda mig av mjölmaskar/baggarna, zophobas/baggarna och bunta i ett gäng gråsuggor. Valet av gråsuggor är porcellionides pruinosus eftersom att dessa har många fördelar. Främst att dem är så kvicka, bland annat att fortplanta sig men även att snabbt komma undan från rovdjur. De är rätt effektiva och tåliga inom olika klimat, bara dem har tillgång till både fukt samt torka.

Var medveten om att detta inte kanske håller på en gång eller är lika effektivt som i en tropisk miljö och man får även underhålla genom att fukta så mikroklimat uppbehålles. Man får helt enkelt pröva sig fram då detta fortfarande är rätt så nytt inom vår bioaktiva reptilhobby.

Hoppas att detta gav en lite mer klarblick!

Mvh Maja!


28
6
sittingduck:
Maaajaa skrev:
En Bioaktiv ökenbiotop är något mer komplicerat än ett tropiskt. I dessa torra områden i naturen är det ont om föda, nederbörd och växtlighet eftersom att det är så speciella förhållanden. Livet i torrareklimat är anpassat och därefter inte i så stort behov av överflöd som för omgivningen där. 

Försöker man sig på detta så bör man ha många zoner med mikroklimat, gömställen samt en förinstallation inne i vivariumet innan "huvud käraktären" (ödlan) får bosätta sig. Detta berikar faunan och ger dessutom de anpassade valen av växtligheter osv att anpassa sig. Från vad jag har hört så rekommenderas från 1-2 månader. 

Jag kommer definitivt göra något likande och då använda mig av mjölmaskar/baggarna, zophobas/baggarna och bunta i ett gäng gråsuggor. Valet av gråsuggor är porcellionides pruinosus eftersom att dessa har många fördelar. Främst att dem är så kvicka, bland annat att fortplanta sig men även att snabbt komma undan från rovdjur. De är rätt effektiva och tåliga inom olika klimat, bara dem har tillgång till både fukt samt torka.

Var medveten om att detta inte kanske håller på en gång eller är lika effektivt som i en tropisk miljö och man får även underhålla genom att fukta så mikroklimat uppbehålles. Man får helt enkelt pröva sig fram då detta fortfarande är rätt så nytt inom vår bioaktiva reptilhobby.

Hoppas att detta gav en lite mer klarblick!

Mvh Maja!


Tackar för det engagerade svaret. Får ta en rejäl funderare. Vore roligt att få till nått. Jag har sett att syrsorna jag matat med tydligen har förökat sig. Lyfte på en barkbit då fans det småsystrar där. En början på nått kanske. 

169
38
Maaajaa:

sittingduck skrev:

Jag har sett att syrsorna jag matat med tydligen har förökat sig. Lyfte på en barkbit då fans det småsystrar där. En början på nått kanske. 

Tycker du absolut ska överväga att testa! 

Nu kanske jag missförstått, men om det är så att du släpper in syrsorna i skäggisens vivarium utan bevakning så finns det en risk att den blir nafsad på från dem. Dessa foderdjur har även en tendens, särskilt vid ont om föda att ta till metoden kanibalism mot andra artfräder.

Syrsor har jag inte hört talas om i ett Bioaktivt för den delen men kanske inte helt omöjligt. Jag tänker just på skäggisens välmående då det rekommenderas att antingen tång- eller skålmata.

Lycka till!

Mvh Maja!


28
6
sittingduck:
Maaajaa skrev:

Tycker du absolut ska överväga att testa! 

 

Nu kanske jag missförstått, men om det är så att du släpper in syrsorna i skäggisens vivarium utan bevakning så finns det en risk att den blir nafsad på från dem. Dessa foderdjur har även en tendens, särskilt vid ont om föda att ta till metoden kanibalism mot andra artfräder.

Syrsor har jag inte hört talas om i ett Bioaktivt för den delen men kanske inte helt omöjligt. Jag tänker just på skäggisens välmående då det rekommenderas att antingen tång- eller skålmata.

Lycka till!

Mvh Maja!


ååkeeej.. då blir det till att försöka få bort dom syrsorna då :-S . vi har ju inrett burken så snyggt o bra som vi kan vilket innebär grenar att klätra på några grottor barkbitar osv. blir inte helt lätt att ta dom. tömma allt är så klart ett alternativ men skulle ju hellst slippa. vi tänkte att det var bra för klas att få jaga på riktigt så vi pudrade syrsorna med vitaminer o skakade lite på burken innan vi släppte in dom. han tog i princip alla men nån smet. tackar för råden (dubia då, är dom farliga om han missar nån)?

169
38
Maaajaa:

[quote=sittingduck]
tackar för råden (dubia då, är dom farliga om han missar nån)?

Det var så lite så! 
Lika med B. dubia, ingen större koll på om dessa skulle vara effektiva men det vet man inte förrän man testat. När jag av misstag släppt en foderinsekt och senare hittat så liggare de oftast och trycker i gömmor och springor, särskilt Dubia kackerlackorna. Hur som helst så rekommenderas det inte överlag att ha övriga foderdjur huserande bland vivariumets boende. Större byten kan lätt stressa ödlan i ett begränsat område, förmågan att kontrollera intaget av foder skäggisen konsumerar är likaså komplicerat, osv, osv.

Foderdjur som syrsor jag nämt innan uppskattar protein och kan vid tillfällen norpa artfränder. Jag har för mig att dubia också uppskattar protein osv, men om dem skulle ge sig på skäggisen.. hmm...

Med de mer "stereotypiska" städarna så bör allt gå som det ska. 
Jag rekommenderar att du kollar igenom all substrat samt dekoration och håller lite extra koll. I värsta fall helt enkelt byta ut till nytt.

Mvh Maja!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild