Fråga C: Angånenge avel hos ögonfransar.
Jag skulle säga att du definitivt ska tänka genom om du vill avla på fransar och om du har något speciellt att lägga till till marknaden. Som det ser ut nu så är marknaden för ögonfransgeckos överfull, speciellt med morpher flame, brindle och harlequin i min mening.
Är du riktigt serigös med att börja avla på dina fransar så är det några viktiga saker jag tycker man ska tänka på:
- Först och främst så skaffa dig några års erfarenhet med dessa ödlor innan du ger dig in i avel. Detta för att du ska ha koll på hur man sköter dessa ödlor med temperatur, fuktighet och för övrigt få en känsla för dessa djur.
- Skaffa fina föräldrar ödlor. Altså bör dom komma från bra uppfödare som är måna om deras djur, veta var deras föräldrardjur kommer ifrån och hur dom i sin tur ser ut. Detta för att du kan i framtiden eventuellt veta vilka ungar kan produceras. Dom bör ha rätta former, fina taggar, fina form på huvudet, se proportionerligt ut.Många ödlor som det avlas på ser rätt mediokra ut. Det man gärna vill ha är stora och breda huvuden med stora taggar som går hela vägen från huvudet till rumpan.
- Många sätter ihop en hane och en hona bara för att dom har dessa hemma, sen får dom bara ödlor som är "Pet quality". Altså inte så fina eller intressanta/eftertraktade. Vem som helst kan bara para ihop sina geckos och få ut ungar och sedan blir inte av med dom, får panik och säljer dom för 100 spänn. Bara att kolla köp och sälj just nu, fullt med fransar och det kommer upp nya annonser varje dag. Så klart så är det upp till var och ens åsikt om vad som är en fin ödla eller inte. Inte alla är intresserade i att avla vidare på sina ödlor, och till dom så är dessa "pet quality" geckos bra.
- En hona bör vara ca 2år eller äldre innan hon paras, samt väga runt 40, helst 45g för att ha en bra marginal om hon skulle minska i vikt i samband med äggläggning.
- Dom kan lägga upp till 18-20 ägg från en parning. 2 ägg, ca 30 dagar emellan under ett års tid eller mer. Sen bör honan få vila för att återhämta sig.
- Om du säljer en unge så bör den vara åtminstonde 3g som minst, eller 3-4 månader. Detta för att ungen ska ha kommit ordentligt igång med avföring, mat och öms.
- Om du nu får 15 ägg och om du inte får kanske 10 sålda, har du plats, tid och pengar för att ta hand 10 ungar? Tänk på att dom helst ska bo ensamma och inte ihop.
- Har du någon reptilveterinär i närheten och råd om något skulle gå fel?
När det kommer till vilka morpher som inte bör paras så är den största no-no lily white x lily white. Detta är för att vissa ungar kan få en super gen har jag för mig. Om du ska tänka hundar, tänk då beteckningen merle x merle. Ungar blir deformerade och alltid dör. Du kan fortfarande kläcka ungar som inte bär på två liliy white gener, men det är en stor chansning. Darför bör två lily whites aldrig paras.
Här är ett citerat stycke från Lily exotics, en av dom första som råkade få en lily white mutation och upptäckte morphen:
"When breeding two visual Lilly Whites together they produce a “super” form (dominant trait) which is an all-white gecko. This color morph found in reptiles and animals is often called leucistic. Unfortunately, the trait seems to be fatal and the geckos do not live."
En annan stor no-no är inavel. Reptiler verkar inte vara lika känsliga för avel som andra djur, och några uppfödare gör det för att få fram en viss beteckning eller färg. Men det är inte något som bör göras.
Så detta är nog mina 5 öre jag ville lägga till.
Här är även en bild på två hanar. När jag pratar om former så ser man skullnad på dessa två.
Dallas till vänster är en avels hane från en bra uppfödare här i Sverige. Han väger 57 gram är 3 år och har ett stort fin huvud och taggar.
Nacho till höger är 4 år och 37 gram, men också från en bra uppfödare här i sverige. Dock så ser man hur avlångt och smallt hans huvud är. Hans taggar går också endast ner till midjan och på huvudet så skaknar han dom också i vissa stäckor. Han är en underbrar ödla, men detta är vad jag skulle kalla för "Pet quality".