Ögonfransgecko - frågor - A till F - (Crested Gecko, Correlophus ciliatus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
dpzOnline:

Hej alla,

Jag har alltid sysslat med akvarier och alltid varit intresserad av att efterlikna olika biotoper så långt som möjligt. Efter 1000 timmar på olika kanaler och hundratals dyk ner i olika youtube-kaninhål av olika reptiler, så är Ögonfransgecko nog det som alltid återkommer ovan vattenytan.

Fråga A: De kommer från New Caledonia där är luftfuktigheten ca 80% och det är 27 grader. Löser man det med ett regnsystem eller finns det bättre lösningar. Jag har reverse osmosis system, ultraljuds-vattendimmare och otaliga pumpar.

Fråga B: De lever huvudsakligen på frukt under skördesäsongen men huvudsakligen på insekter övrig tid. Är det något någon av er märkt. Bör man försöka efterlikna den cykeln?

Fråga C: När det kommer till avel av hundar/guldfiskar så vet man att vissa sorter inte är hälsosamma, så som exempelvis en guldfisk med enorma ögon eller en hund som har vårt att andas. Hur ser det ut på Ögonfransgecko-sidan med alla morfer. Vad ska man undvika och vad är "säkra kort".

Fråga D: Om man är intreserad av diskusar, så är ett tecken på ett hälsosamt djur förhållandet mellan dess storlek och dess ögonstorlek i ung ålder. Var är tecknena för en hälsosam Ögonfransgecko.

Fråga E: Vilken/Vilka växter ser ni som absolut JA och absolut NEJ i ett vivarium/terrarium med en Ögonfransgecko.

Sista frågan F: Måttet 45 × 45 × 60 cm verkar vara det rekomenderade måttet, är det någon som har uppgraderat till större och ser någon förändring i beteende. (piggare, mer nyfiken)

Nyfiken på svar!

Anledningen till frågorna:
Vi letar (långsamt) efter en hälsosam liten familjemedlem med ett väl fungerande terrarium. Helst en så naturligt nära de som är vilda med en bra genpool men vi vill inte ha en vildfångad.



5474
4192
Tropfrog:
A: det finns ingen plats i världen som har samma klimat året runt. Ögonfransgeckons habitat växlar mellan 17 och 28 grader och 50-80% luftfuktighet. De trivs bra i rumstemperatur som värms upp något under dagen av belysningen. Luftfuktighet ordnas med levande växter och genom att handspreja ett par gånger om dagen. Vill man slippa det så investerar man i ett regnsystem.

B: Det går bra att erbjuda både cgd och levande foder året runt.


C: Ja det finns morpher att undvika. Men dessa är oftast på tok för dyra för en nybörjare. Satsa hellre på vanliga morpher som oftast har ett mer rimligt pris.

D: kolla på hullet och att ödlan är uppmärksam på sin omgivning. Be gärna säljaren erbjuda mat också så du vet att den äter.

E: absolut nej: växter från tempererade zoner eller från öknen. Växter som är producerade med mycket bekämpningsmedel. Ja: växter från regnskogsmiljö som är producerade utan bekämpningsmedel. Gärna lite robustare sorter som inte viker sig för ödlans tyngd.

F: större är alltid bättre. Jag har svårt att tro att det skulle synas på aktivitet. Sen tänker du kanske på hund och fisk. När det gäller reptiler är det sällan bättre med ett mer aktivt djur. Ofta är det ett tecken på stress.

Mvh
Magnus 

2
0
dpzOnline:

Tack för svar!
Med den variationen i luftfuktighet och temepratur så bode det vara lättare att hålla en bra miljö.

Såg på en annan lista att dessa var ett no no
Hedara helix, Philodendrons, Dieffenbachia, Dracunculus vulgaris, Begonia

Och dessa ett yes yes
Dracaena, Bird’s nest fern, Golden Pothos, Ficus Benjamina, Bromeliads, Sansevieria Trifasciata


5474
4192
Tropfrog:
dpzOnline skrev:
Tack för svar!
Med den variationen i luftfuktighet och temepratur så bode det vara lättare att hålla en bra miljö.

Såg på en annan lista att dessa var ett no no
Hedara helix, Philodendrons, Dieffenbachia, Dracunculus vulgaris, Begonia

Och dessa ett yes yes
Dracaena, Bird’s nest fern, Golden Pothos, Ficus Benjamina, Bromeliads, Sansevieria Trifasciata




Hedara helix är en växt från tempererat klimat och hör inte hemma i regnskogsterrarium.

Philodendron och begonia förstår jag inte varför de skulle vara nono. De använder sig många av.

Sansiveria heter numera dracaena.

Med tanke på uppenbarliga fel i listan så skulle jag inte lita på resterande.

Det viktiga är att växten är anpassad till den miljön du skapar, inte är kraftigt besprutad och är någorlunda robust.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
A: Magnus sa nog det viktigaste. En sak jag vill nämna är att inte bli alltför fäst vid luftfuktighetssiffran. I ett välventilerat terrarium, där våran torra inomhusluft (som generellt sett är 20-40% luftfuktighet) blåser in ofta så är det nästan omöjligt att upprätthålla 80% luftfuktighet utan att blöta ner allt riktigt ordentligt, vilket inte är det bästa för ögonfransgeckor. Om du kollar på Däv Kaufmans video (låter som att det är där du fått siffrorna från) ser du att även om luftfuktigheten är hög är det knappast pissblött överallt. Självklart blir det blött direkt när man duschar, dit jag vill komma är bara att man ska låta (vissa av) ytorna torka upp lite emellan varven så det inte är konstant blött, ett misstag jag sett en del nybörjarare göra. Ett bättre sätt att höja luftfuktigheten är att delvis begränsa ventilationen, men oroa dig inte för mycket över siffran.

B: Det går ibland slumpvis i perioder trots att jag har relativt jämnt klimat (+/- ett par grader) året om. Erbjud både insekter och CGD året om, men om de struntar i insekter en månad och sedan plötsligt äter dem med stor aptit är det inget konstigt.

C: Den enda problematiska ögonfransmorfen jag känner till är att om man parar två Lily White blir avkomman typ sjuk eller något om jag inte minns fel. Men som Magnus sa, om du inte spenderar en väldans massa tusenlappar på din första ödla är det ingen morfrelaterad risk.

D: Se till att ödlan är tillräckligt gammal (tror det är 2-4 månader minst, kan inte svära på exakt) om du köper ett ungdjur (vilket du absolut inte måste), annars som Magnus sa.

E: Finns hur mycket som helst att välja på, listan du fick tycker jag var ganska kass. Ögonfransgeckor kommer knappast äta av växterna, så även växter såsom t.ex Philodendrons som har ett svagt gift fungerar finfint. Självklart ska man inte ha något jättegiftigt, och man ska undvika växter från fel klimat. Mina favoriter är aroider, dvs. Philodendron, Monstera, Rhaphidophora tetrasperma (brukar felaktigt kallas Monstera minima eller Mini Monstera i blomsteraffärer), gullranka och Calathea (de har nu bytt namn till Geoppoertia, men det har de flesta odlare inte börjar använda). Men även Begonior och bromelior är bra val som används flitigt här hemma.

F: Större är alltid bättre. Min hona bodde under ca 4 av de 6 åren jag haft henne i ett 90*45*90 och hon använde verkligen all platsen. Jag valde att byta ner det till ett 45*45*90 då jag ville göra om hennes gamla till tropiskt regnskogsterrarium med pilgiftsgrodor. Både och fungerar, det största är såklart att föredra men jag måste prioritera när jag har 10 kvadrat minus säng och skrivbord att jobba på. Det viktigaste när man inreder är att tänka på att ödlor inte kan flyga. Om du har ett akvarium med fiskar kan de ju simma och använda all plats i hela akvariet, även det tomma, öppna vattnet utan inredning. Har du däremot massa tomt luftrum i ett terrarium så är det helt bortslösat för ödlan.

152
227
TowerOfGray:

Fråga C: Angånenge avel hos ögonfransar.

Jag skulle säga att du definitivt ska tänka genom om du vill avla på fransar och om du har något speciellt att lägga till till marknaden. Som det ser ut nu så är marknaden för ögonfransgeckos överfull, speciellt med morpher flame, brindle och harlequin i min mening. 

Är du riktigt serigös med att börja avla på dina fransar så är det några viktiga saker jag tycker man ska tänka på: 

- Först och främst så skaffa dig några års erfarenhet med dessa ödlor innan du ger dig in i avel. Detta för att du ska ha koll på hur man sköter dessa ödlor med temperatur, fuktighet och för övrigt få en känsla för dessa djur. 

- Skaffa fina föräldrar ödlor. Altså bör dom komma från bra uppfödare som är måna om deras djur, veta var deras föräldrardjur kommer ifrån och hur dom i sin tur ser ut. Detta för att du kan i framtiden eventuellt veta vilka ungar kan produceras. Dom bör ha rätta former, fina taggar, fina form på huvudet, se proportionerligt ut.Många ödlor som det avlas på ser rätt mediokra ut. Det man gärna vill ha är stora och breda huvuden med stora taggar som går hela vägen från huvudet till rumpan. 

- Många sätter ihop en hane och en hona bara för att dom har dessa hemma, sen får dom bara ödlor som är "Pet quality". Altså inte så fina eller intressanta/eftertraktade. Vem som helst kan bara para ihop sina geckos och få ut ungar och sedan blir inte av med dom, får panik och säljer dom för 100 spänn. Bara att kolla köp och sälj just nu, fullt med fransar och det kommer upp nya annonser varje dag. Så klart så är det upp till var och ens åsikt om vad som är en fin ödla eller inte. Inte alla är intresserade i att avla vidare på sina ödlor, och till dom så är dessa "pet quality" geckos bra.  

- En hona bör vara ca 2år eller äldre innan hon paras, samt väga runt 40, helst 45g för att ha en bra marginal om hon skulle minska i vikt i samband med äggläggning.

- Dom kan lägga upp till 18-20 ägg från en parning. 2 ägg, ca 30 dagar emellan under ett års tid eller mer. Sen bör honan få vila för att återhämta sig. 

- Om du säljer en unge så bör den vara åtminstonde 3g som minst, eller 3-4 månader. Detta för att ungen ska ha kommit ordentligt igång med avföring, mat och öms. 

- Om du nu får 15 ägg och om du inte får kanske 10 sålda, har du plats, tid och pengar för att ta hand 10 ungar? Tänk på att dom helst ska bo ensamma och inte ihop. 

- Har du någon reptilveterinär i närheten och råd om något skulle gå fel? 

 

När det kommer till vilka morpher som inte bör paras så är den största no-no lily white x lily white. Detta är för att vissa ungar kan få en super gen har jag för mig. Om du ska tänka hundar, tänk då beteckningen merle x merle. Ungar blir deformerade och alltid dör. Du kan fortfarande kläcka ungar som inte bär på två liliy white gener, men det är en stor chansning. Darför bör två lily whites aldrig paras. 

Här är ett citerat stycke från Lily exotics, en av dom första som råkade få en lily white mutation och upptäckte morphen:

"When breeding two visual Lilly Whites together they produce a “super” form (dominant trait) which is an all-white gecko. This color morph found in reptiles and animals is often called leucistic. Unfortunately, the trait seems to be fatal and the geckos do not live."

En annan stor no-no är inavel. Reptiler verkar inte vara lika känsliga för avel som andra djur, och några uppfödare gör det för att få fram en viss beteckning eller färg. Men det är inte något som bör göras. 

 

Så detta är nog mina 5 öre jag ville lägga till. 

 

Här är även en bild på två hanar. När jag pratar om former så ser man skullnad på dessa två. 

Dallas till vänster är en avels hane från en bra uppfödare här i Sverige. Han väger 57 gram är 3 år och har ett stort fin huvud och taggar.

Nacho till höger är 4 år och 37 gram, men också från en bra uppfödare här i sverige. Dock så ser man hur avlångt och smallt hans huvud är. Hans taggar går också endast ner till midjan och på huvudet så skaknar han dom också i vissa stäckor. Han är en underbrar ödla, men detta är vad jag skulle kalla för "Pet quality". 

 


5474
4192
Tropfrog:
Jag tror inte att TS har för avsikt att avla. Frågan gällde nog snarare vilka morpher TS bör välja för att undvika genetiska problem.

Men definitivt bra information från någon som kan sina fransar.

Mvh
Magnus 

121
70
Mirpa:
Något jag funderar över är rekommendationen om 45*45*60 (0,2025 m) , i skötselrådet står det att de blir 20-25cm långa och kollar man på jordbruksverkets hemsida rekommenderar de minst 0,25 m för en trädlevande ödla i den storleken. Alltså rekommenderas mindre än vad jordbruksverket gör.

Det är ju bara rekommendationer från alla håll men det kan vara värt att tänka på. 

5474
4192
Tropfrog:
L80 är inte bara en rekommendation, som djurhållare kan du råka ut för sanktioner om du inte följer den. Så i princip lag.

Mvh
Magnus

121
70
Mirpa:
Tropfrog skrev:
L80 är inte bara en rekommendation, som djurhållare kan du råka ut för sanktioner om du inte följer den. Så i princip lag.

Mvh
Magnus


Då kan man ännu mer fundera varför det rekommenderas ett så litet utrymme till crested och gargoyles... 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild