Tropfrog skrev:
Det enda dilemmat egentligen är om man har djur som matvägrar döda byten, men gärna tar levande. Det är ju olagligt att låta ett djur svälta också.
Hur jordbruksverket tolkar en sån situation har jag inte en aning om.
Mvh
Magnus
Det är en relevant invändning. Ska man se på vad Jordbruksverket tycker så är det enligt dem ett icke existerande problem dock. De menar att alla ormar kan lära sig äta dött. Punkt slut. Sen är det absolut inte säkert en domstol skulle hålla med.
Nina_Fiji skrev:
Det finns inga undantag i reglerna om att mata med levande djur.
linka skrev:
Reglerna är glasklara,
Ni har fel båda två, och varför förklaras flera gånger i denna tråd. Det finns inga regler angående detta. Om det finns får ni gärna visa mig det (det gör ni inte med era citat från jordbruksverkets hemsida). Det ni citerar är Jordbruksverkets åsikter. Det är helt enkelt vad de tycker. Det är INTE regler i sig. Det är en är en stor skillnad mellan regler och åsikter. Läs gärna tidigare i tråden för mer detaljer om just detta.
En intressant sak som händer om en ormägare skulle bli fälld för detta är att en mängd troikhus och djurparker skulle bli skyldiga till samma brott. Jag kan nämna flera offentliga akvarier och tropikhus som har hajar med andra fiskar, och där hajarna då och då tar en annan fisk till lunch. Enligt jordbruksverket skulle det vara ett brott mot djurskyddslagen. Man får ju inte utfodra med levande (ryggrads)djur (?).
Sen gäller förvisso djurskyddslagen inte vilt levande djur, men om ägaren till ett djur är ansvarig för hur djuret avlivar sina bytesdjur så är det en hel del utekattägare som kan bli skyldiga till diverse brott. Man får inte döda fridlysta djur hur som helst, och det gör utekatter på daglig basis. När det gäller möss finns tex tydlig lagstiftning för vilka metoder man får använda för att avliva vilt levande möss. Att göra det med en utekatt nämns inte där. Kanske inte en helt korrekt juridisk jämförelse, men moraliskt sett så orsakar utekatten bra mycket mer lidande för sina bytesdjur än vad ormen mäktar med. Tveklöst.