Denna diskussion är viktig, men tyvärr blir det helt tröstlöst när diverse helt meningslösa och felaktiga argument dyker upp.
Nej, djur massavlivas inte i frysar. Hur vet jag det? Tja, när man köper storpack med frysta möss eller råttor så ligger de tätt packade på rader med kropparna raklånga längs med varandra. För att vara platseffektivt helt enkelt. Jag tror inte mössen, om de skulle frysas in levande, snällt skulle lägga sig raklånga på rad bredvid varandra för att bättre passa plastpåsarna de ska förpackas i. De skulle frysa in i de mest onaturliga positioner som inte skulle kunna packas i de fina plastpåsar som de levereras i. De avlivas högst troligtvis med koldioxid helt enkelt, inte genom att frysas in levande.
I övrigt kan jag dock hålla med om att den branschen högst troligtvis inte är så djurvänlig precis.
Sen att försöka jämföra med nedskräpning och att det skulle vara något alla sysslade med (även om det bara skulle gälla tuggummi) är helt ovidkommande och tröttsamt. Det har inget med detta att göra och är dessutom fel. Jag hoppas du tänker om gällande din nedskräpning, du behöver inte vara så lat. Ta hand om din natur och närmiljö.
Det är också på gränsen till idioti att göra en poäng av att man gärna matar med levande ” för o sticka folk i ögonen”. Det är precis den sortens beteende som får Jordbruksverket på krigsstigen. Desto mer de tror att det är så folk i hobbyn beter sig, desto hårdare kommer de troligtvis driva sin linje. Tänk efter innan ni uttalar er om vad ni tycker är ”roligt”. Ni gör inte direkt hobbyn en tjänst …
En annan grej jag har svårt att förstå är varför Jordbruksverket skulle tycka att det är ok att mata med levande ”ibland”? Visst, Jordbruksverket kan häva ut sig både det ena och det andra, det första mer korkat än det andra. Men att det skulle vara så inkonsekventa att det skulle mena att det är olagligt ibland, och lagligt ibland, det tror jag helt enkelt inte på. Antingen anser de att det är olagligt, eller så anser de att det inte är det. En hållning där samma sak är laglig ibland och olaglig ibland är helt enkelt inte hållbar i längden. Hur skulle en sådan lag kunna upprätthållas? Jag tror inte på att de ens skulle försöka på en sådan grej. Men å andra sidan är det jordbruksverket vi talar om, så vem vet?
Som sagt, diskussionen är viktig. Men låt oss hålla det snyggt och sakligt.