Greven78 skrev:
Hej. Jag har Mecynorrhina torquata ugandensis. Jag har dem i ett terrarium som jag måttbeställt. Alltså med större djup och därmed mer plats för kompost och löv att gräva runt i. 20 cm, sedan kommer glasluckorna.
Har ingen erfarenhet om skalbaggar i akvarium. Se bara till så att det finns god ventilation. Något som jag kan tipsa om, för dem dom lider av dålig ventilation i sina glasburkar, är att köpa luftpump som används i akvarium för att det skall bubbla. Jättebra att dra in slangar och skapa cirkulation med dessa istället för fläktar som är skrymmande och sällan prydliga.
Värme har jag inte till mina baggar. De blir större och finare om de hålls åt den svalare delen i deras komfortzon. Hornet på mina bagg-pågar blir imponerande i storlek om de sakta får utvecklas, både som larv och i sin kokong. Under sommaren eller om de varit placerade varmt under puppstadiet så har hornet varit litet.
De som håller på med giganterna, Herkules-/& Goliatbaggarna, strävar efter samma sak. Detta för att larverna ska växa långsamt och växa till sig lite extra innan de förpuppar sig. Stora skall de ju bli.
Tänk på att baggarna kan flyga, och gärna gör så.
Mina baggar älskar banan. Inte alls glada i bagge-gele i kopp.
Att skapa tryck på komposten är bra. Jag har burkarna med kokonger stående i terrariet på komposten. Då känns det för larverna som att det är extra djupt med gott att gräva i.
Ps: Jag har baggar till salu.
Mvh Greven.
Tack för utförligt svar som genererar lite följdfrågor:
Mannen har bestämt sig för att bygga eget terrarium av plexiglas, det kommer att bli 80 cm högt så jag antar att det är rätt tilltagen höjd?
Hur ser ventilationen ut i ditt terrarium? Hur mycket behövs?
Vi har läst att de överlever mellan 18-28 grader men att de föredrar mellan 25-27 grader och i rummet de kommer bo är det väldigt svalt, ca 19 grader. Vi vill ju gärna att de rör sig lite...
Vad använder du för substrat, du skriver kompost, är det någon speciell sort? Jag förstår inte riktigt det du skriver om burkar med kokonger?
Är dina baggar gröna? Det är viktigt för mannen :)