Sol & värmelampa till Majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
realbosselarsson skrev:

Jag menade förra veckan när jag köpte en ny lampa. :)
När vi skaffade den första lampan var det tillsammans med ormen på Herpers.

Aha, ja då tackar vi så mycket! :)

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
Masala skrev:

jag har köpt majsorm med tillhörande terrarium och behöver uppdatera belysningen. Funkar detta du rekommenderar att montera inuti ett träterrarium?

Funderar på uppgraderad belysning till trynsnoken också. Kan samma funka? Han har ett glasterrarium med hålplåt. 

Ja på båda, men försök hålla 60 cm mellan solplatsen och lampan till majsormen. För trynsnoken kan den sitta lite närmare. 

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

CyberZoo skrev:

Ja på båda, men försök hålla 60 cm mellan solplatsen och lampan till majsormen. För trynsnoken kan den sitta lite närmare. 

Detta gäller halogenspotten? Eller är det för lysröret med UVB?

I mitt terrarium finns det lite klippavsatser på bakgrunden som är halvvägs upp (orange och röd), men takhöjden är cirka 65cm och nuvarande lampa (med Solar Glo, som jag sen tänkte byta till en halogen E27) är infälld i taket.
Den klippa (röd på bilden) som är "mitt" under nuvarande lampa skulle man ändå kunna kapa bort, då det lär bli för varmt, eller redan är det då hon aldrig ligger där när lampan är på ändå. Alternativt flytta den lite mer till höger så värmen missar klippan, det beror ju lite på hur smal ljuskäglan är från spotten.

Jag tänker mig då att Arcadia-armaturen monteras brevid min SunStrip mitt i taket.

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
realbosselarsson skrev:

Detta gäller halogenspotten? Eller är det för lysröret med UVB?

Nej, det gäller för lysröret. Halogenspotten dimmar du ner med en dimmer från typ Jula eller så sätter du den på en "dimming thermostat". Eftersom ingen UVB-belysning går att dimra så får man jobba med avstånd i det fallet. Jag skulle försöka hålla UV-index på solplatsen någonstans kring 1.0 för en majsorm. Kan ormen ligga närmare än så måste du välja en svagare lampa, som en Arcadia ShadeDweller men den är å andra sidan lite kort för en orm som blir uppemot 1,5 meter tänker jag men den kanske räcker ändå.

När du sätter in belysningen så ska halogenlampan och UVB-lampan lysa på samma ställe. Att sätta värmelampan i ena änden av terrariet och UVB-belysningen i den andra som vissa gör är inte korrekt.

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Tack,
jag får strukturera om lite och kanske bygga om bakgrunden lite för att få till det.

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

CyberZoo skrev:

När du sätter in belysningen så ska halogenlampan och UVB-lampan lysa på samma ställe. Att sätta värmelampan i ena änden av terrariet och UVB-belysningen i den andra som vissa gör är inte korrekt.

Man skulle kunna sätta Arcadia Pro T5 längst till höger precis intill spotten för att få dem att belysa samma yta, spotten kommer ju ändå inte täcka in hela ytan lysröret belyser.

Det känns som det vore bra med en Solarmeter för att vara säker på placeringen, då kan jag ju även kolla om det är några klippor som måste kapas.

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Vi bygger om lite hos Majken och under tiden får hon bo i ett tillfälligt terrarium.

En klippa kapas bort, ett träd flyttas och en gren kapas något.

Arcadia Pro T5 är monterad enligt skiss i inlägget ovanför.

I E27-armaturen sitter en "Exo Terra Halogen Basking Spot 100 W", vi får se om den räcker ända ner (jag köpte Exo Terra igen utan att tänka på det).

Under solspotten längst ner på botten lägger vi en sten med en inborrad tempgivare. Det blir själva solplatsen och där är UVB ganska precis 1, svårt att mäta på botten när mätpunkten på instrumentet är på ovansidan.

Då kan vi försöka hålla rätt temp på stenen men samtidigt hålla koll så det inte blir för varmt i övrigt (det sitter givare utplacerade på flera utvalda punkter, sammanlagt 5 st).

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Hon ligger gärna i sin nya nedfällda blomkruka rakt under UVB-lysröret.
Inte på solplatsen men i närheten.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild