Sol & värmelampa till Majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Vår majsorm har värmekabel, LED-belysning (Solar Raptor SunStrip) samt en Solar Glo 80W (som vi rekomenderades att använda av Herpers Choice när vi skaffade ormen).
Solar Glo hade funkat sen vi köpte den och när jag väl tänkte att det nog var hög tid att byta ut den hade den redat pajat, men den höll så länge man kan förvänta sig.
Så vi köpte en ny likadan och den höll i ett par dagar. Inga vibrationer där den sitter.

Men, jag läste lite i forumet innan jag köpte den och var nära att välja HID istället men jag blev inte riktigt klok på det (jag hittade mest info gällande ödlor och sköldpaddor) och körde på det vi haft innan. Trots att jag läste att folk klagade på hållbarheten på Solar Glo.

Jag kommer reklamera Solar Glo-lampan men undrar om det är nåt annat jag ska titta efter och vad exakt i så fall.

Enklast är ju såklart om det är nåt som passar i E27-sockeln men att göra om eller komplettera med ytterligare en lampa är såklart görbart.

Några tips?

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Nu när jag skulle säkerställa att det faktiskt är fel på lampan, för att kunna reklamera, märkte jag att det inte alls var lampan. Det är armaturen, det är glapp nånstans i keramiken som sockeln sitter i. Detta går inte att laga så det blir att skaffa en ny.

Men om det ändå är nån som läser detta och har bra tips så kör på :)

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Ok, det gick att få isär sockeln, slarv vid monteringen. Lite märkligt att det ens har funkat, skruven har dragits in i isoleringen istället för där det är uppskalat.

Det är ju i alla fall lätt att fixa.

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
Jag hade rekommenderat en Arcadia Pro T5 Kit 6% UVB - 39 W + en halogenlampa på dimmer/termostat för temperaturen. Av ren nyfikenhet, ligger ormen under lampan och solar?

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
CyberZoo skrev:
Jag hade rekommenderat en Arcadia Pro T5 Kit 6% UVB - 39 W + en halogenlampa på dimmer/termostat för temperaturen. Av ren nyfikenhet, ligger ormen under lampan och solar?

Istället för Solar Raptor SunStrip?

Hon har tidigare ofta legat i blomman under Solar Glo. Där ligger hon kanske lite i solen men ändå lite gömd.

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
Nä, den kan du ha kvar. Istället för Power Glo.

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Tack för tipset.
Nu har jag fått igång lampan så det funkar som det är men ditt tips blir mer ekonomiskt i det långa loppet och medger bättre kontroll. Det blir nog så så småningom om.
(Det var av er jag köpte Solar Glo :)   )

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
realbosselarsson skrev:
Tack för tipset.
Nu har jag fått igång lampan så det funkar som det är men ditt tips blir mer ekonomiskt i det långa loppet och medger bättre kontroll. Det blir nog så så småningom om.
(Det var av er jag köpte Solar Glo :)   )

Ok, du skrev Herpers Choise i första inlägget :)
Oavsett så rekommenderar vi väldigt sällan Exo Terras belysning då vi har bättre alternativ.

44
36
Masala:
CyberZoo skrev:

Ursäkta trådkapning - jag har köpt majsorm med tillhörande terrarium och behöver uppdatera belysningen. Funkar detta du rekommenderar att montera inuti ett träterrarium?

Jag är hyfsad på djur, men inte något vidare på det tekniska.

Funderar på uppgraderad belysning till trynsnoken också. Kan samma funka? Han har ett glasterrarium med hålplåt. 

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
CyberZoo skrev:

Ok, du skrev Herpers Choise i första inlägget :)
Oavsett så rekommenderar vi väldigt sällan Exo Terras belysning då vi har bättre alternativ.

Jag menade förra veckan när jag köpte en ny lampa. :)
När vi skaffade den första lampan var det tillsammans med ormen på Herpers.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild