Fannykallin skrev:
Jag förstår, jag menar såklart inte att jag vill sitta ock klappa på sen i flera timmar. Mer att låta den komma ut och vara där jag är, slingra omkring fritt liksom jag vet inte riktigt hur jag ska förklara haha. Men dom kanske inte vill det heller vill verkligen bara ha ärliga svar
De slipper gärna det också. Att ett djur från tropiska områden som inte har något utbyte av sociala sammanhang skulle uppskatta att komma ut på ett kallt, dragigt golv för att utforska och bli klappad på av ett stort monster är inte riktigt ultimat. Generellt sätt blir ormar stressade av detta, men reagerar på ett sätt så att ägaren inte förstår det. När den slingrar runt kanske det inte är för att den älskar att utforska den intressanta soffan, utan för att den letar efter en varmare plats där den kan ha det lika bra som i terrariet. Ett annat tydligt exempel är leopardgeckos som blundar när man klappar dem på huvudet. Det innebär inte att de njuter, som en hund eller katt, utan att den är stressad och vill skydda ögonen (ormar har ju inga ögonlock så jämförelsen kan ju ej tillämpas där, men du fattar poängen). Likaså om ödlor kraftar på rutan, eller ormar på motsvarande sätt "verkar vilja komma ut" är det oftast något fel i terrariet (för litet, otrygg inredning, fel klimat etc), och den inte förstår att det är ännu sämre klimat utanför terrariet. Det är ju ändå ett naket och växelvarmt djur, som håller på att klättra runt på ens kalla soffa. Dessutom kan de få olika sjukdomar av t.ex låg luftfuktighet och fel temperaturer, såsom njursvikt.
Jag har tolkat det som att kungspyton kan ha en del humör också, men att det beror på en del på individen också, men vanligare att de är arga än att vissa andra arter är det. Inget som spelar jättestor roll eftersom de är tittdjur, men alltid trevligt att kunna hantera vid städning. Men jag har inte heller någon orm själv, däremot har jag en del erfarenhet av dem och de kungspytom jag träffat har haft varierande humör.
Kan tipsa om detta klippet.
www.youtube.com/watch?v=gVPkVkWkwMg&ab_channel=LinusMattssonÄr kungspyton den art du är specifikt intresserad av och brinner för så kör, men om du bara tar den för att den är en av "de två nybörjarormarna" och är snäll (vilket inte ens stämmer alltid, men ofta, och du kan ju alltid fråga säljaren om det är en arg eller inte) finns det många fler alternativ. Men oavset vilken art du väljer så är det inget djur som ska utsättas för onödig hantering. Dvs. bara när terrariet ska städas, eller om du av någon anledning (vilket jag dock inte förstår varför vissa gör) matar utanför terrariet. Och då är det bara att lägga den i en låda en stund, inget gos eller upptäcksfärder på golvet.
Lycka till!