Som SnakePlisken säger så är de inte lampor. Jag föredrar att kalla dem keramiska element, men de tycks allmänt kallas värmelampor.
De tar upp plats. Därför föredrar jag en platt radiator, typ den jag länkade till.
Som sagt, jag vet inte vad du har för terrarium, men det kan vara svårt att montera det i ett glasterrarium. Det går att borra i glas, men är inte det enklaste. Glasterrarium har också dålig isolering. Det är skälet till att det går att ha värmematta under dem. Det går inte med träterrarium.
Värmen från elementet är inga problem. Det blir kanske 40-50 grader på gallret. Elementet självt kan bli mer än 100 grader. Man brukar ha elementet i ett hörn, 5-10 cm från väggarna. Som du säger, inte alltid särskilt snyggt. Kan även vara i vägen vid dekorering.
Liknande element används för att värma upp stall och liknande.
Du bör fundera på vad du vill ha och hur det ska monteras innan du köper sakerna.
Jag har inte bioaktivt. Jag föredrar träterrarium. Exempelvis detta:
www.crtzoo.se/reptil/terrarium/komodo/terrarium-115x60x43-bokfargadDet måste dock modifieras, i mitt tycke. Jag föredrar att ha ett innertak i perforerat stål. Helt enkelt ett kraftigt galler. Man kan då lägga radiator och ljusrörsramp (UVB) ovanpå det. Så väl som termostat, timer, mm.
En vanlig ljusrörsramp är billig. Ska det monteras inne i terrariet får det bli något typ detta:
www.zoo.se/arcadia-compact-lightning-unit-e27.htmlJag har ingen erfarenhet med glas. Men vi har det redan ganska varmt i våra hem. Så att hålla en gradient på exempelvis 30-27 i ett glasterrarium är kanske inga problem. Men jag vet inte.
Vad gäller termostaten så sätter man den temperatur som ska hållas. Denna har fyra tidsperioder. Exempelvis sätter man 30 grader på dagen och 23 på kvällen. Man får sen placera termostaten var dessa temperaturer ska mätas. Man bör ha en sån här:
www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-405053/Och en sån här:
www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/hygrometer-digital-advanced-8758Dessa dyrare termostater ger ut pulser. Jag tror att det är PWM. PWM är väldigt effektivt. Typ 90% verkningsgrad. Man kan inte ansluta vanliga lampor till dem. Pulserna är alltid 230V. Uteffekten styrs av tiden mellan pulserna.
Ska kanske nämnas att jag tinar råttorna i plastpåse. Jag vill inte ge ormen våta djur eftersom bottenmaterialet då fastnar på dem.