Samuelelel skrev: Hej alla glada.
Jag har tänkt att skaffa mig en GTP under sommaren och har lite frågor till er erfarna. Planen är att införskaffa en juvenil/neonat och är lite osäker på terrariet. Har för närvarande ett 60x30x30 som står tomt, är det på tok för stort? Vet att de flesta rekommenderar burkar/plastbox första tiden men tänker att om jag inreder med mycket växter och smågrenar bör det väl inte kännas allt för stort för den lille?
Är även inne lite på olika lokaliteter där det verkar finnas lite delade meningar. Hur stor skillnad är det egentligen om man ser till storlek? Den lokalitet jag fastnat mest för är Aru, hur står de sig storleksmässigt mot mainland som t.ex Sorong?
Jag rekomenderar också plastlåda t.ex. en godislåda från godisaffären. Det kan funka bra med terrariet du har klart men jag skulle absolut köra plastlåda första året.
Prova med terrariet, blir det strul så flytta den!
Ungarna behöver mkt fukt men självklart också god hygien vilket är svårt att få i ett inrett terrarium. I en plastlåda med papper kan du ha ganska fuktigt och ändå på ett enkelt sätt göra rent lådan ofta och byta allt papper ofta. Det kommer inte ske regelbundet i ett inrett terrarium.
Jag får väldigt många frågor från folk som vill ha trädpytons som inte blir för stora och jag förstår faktiskt inte riktigt varför man ställer den frågan.
Trädpytons är små/medelstora pytonormar hur du än vänder och vrider på det. Det finns inga trädpytons som blir väldigt mycket störra än andra. Skillnaden är ju marginell, det rör sig ju om ca 50cm +/- kan man ju säga och det är ju ingen större skillnad.
Biak t.ex. de trädpytonen som har värst rykte om sig att både vara elakast och störst och jag kan hålla med. Biak har en möjlighet att växa sig stora men mycket handlar om ägaren, de fåtal gånger man sett eller hört talas om Biak honor som väger närmare 2kg eller kanske i vissa fall mer så tror jag det handlar om en ägare som gjort att dom kan för att få en stor chondro (och det ser inte jag som något bra iaf).
Tittar man på vuxna djur som importeras från Indo runt om i Europa så ser man väldigt väldigt sällan några trädpytons som väger över 1000g, oavsett lokalitet.
Skillnaden är marginell det rör som om några decimeter, inte flera meter. Storleken är inget som man enligt mig bör väga in när man väljer chondro.
Vissa blir något mindre och andra något större och kraftigare byggda men skillnaderna är små.
Sen är "lokaliteter" lite luddigt. Det finns inget som säger att bara för att det står "Sorong" i annonsen så betyder inte det att ormen du köper inte kan bli en "stor" trädpyton.
Det är mina tankar om den saken :)
Jag har förövrigt 2st honor från 2011 som jag dragit upp från att dom var små, dom har fått mat på samma sätt och båda håller ganska exakt samma viktklass och storlek. Den ena är en Aru och den andra Biak.
Möjligt att Biak honan kommer bli lite större med tiden men änsålänge så växer dom lika fort och är jämnstora.