Hallå. Angående ventilationen i terrarierna så har jag en enkel beräkningsmodell som bygger på % av väggyta. Ibland svår att applicera när man bygger i glas, men när man använder skivor är det lätt att modulera som man vill ha det, till och med så att man kan variera ventilationen.
Första gången jag gjorde den här beräkningen för ungefär 30 år sedan hade jag en lokal som höll bra nog hög luftfuktighet i sig, omkring 50 % RH och därför har jag reviderat modellen en eller två gånger. Oförutsedda yttre faktorer gör ändå att jag alltid numera rekommenderar att man planerar för reglering av ytan genom en skjutanordning/draglucka.
Jag gjorde beräkningsmodellen från allra första början som ett tillägg i en artikel om placeringen av ventöppningarna, som då ofta var, och i många fall fortfarande är, helt vansinnigt placerade så att de skapar drag istället för ventilation.
Hursomhelst ser modellen ut som följer; för regnskogsterrarium cirka 2 % av väggytan, för torrare miljö cirka 4 % av väggytan. Alltså, addera ytan av fyra väggar, räkna inte med tak och botten och multiplicera sedan med 0,02 alternativt 0,04. Resultatet delas upp lika mellan de öppningar som ska tas upp.
Exempel; terrarium 50 x 50 x 100 cm ger en total väggyta av 15000 kvadratcentimeter. Multiplicerat med 0,04 blir den totala ventilationsytan 60 kvadratcentimeter. Delat på 2 öppningar blir det två stycken hål 10 x 30 cm, delat på 3 blir det tre hål 10 x 20 cm.
Jag rekommenderar att man tar upp hålen i gavlarna på olika höjd, dock aldrig lägre än halva terrariets höjd eftersom låga öppningar kan skapa drag. Av ventöppningar nära bottnen blir det definitivt drag. Mycket långsmala terrarier kan behöva en uppdelning i 3 öppningar istället för det normala 2. Då tar man upp den tredje öppningen ovanför skjutglasen. Terrarier byggda på höjden byggs efter samma princip - ingen öppning lägre än halva höjden ( då förutsättar jag förstås att ingen bygger ett 250 cm högt terrarium med 40 x 50 cm bottenyta).
Takventilation är alltid ett dåligt alternativ, även om det ibland kan vara det enda möjliga, exempelvis när man ska bygga enkelt av glas. Värme stiger uppåt och tar med sig fukt, så en taköppning är egentligen ingenting annat än ett utsläppshål för värme och fukt.
Mitt eget senaste terrarium är byggt för att stå i ett hörn med baksida och vänster gavel dikt mot vägg, varför den vänstra ventöppningen istället placerats långt åt vänster ovanför skjutglasen.
RH = Relative Humidity.