"Ryssar" - frågor kring dessa kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

354
269
Animallover_1984:
leedragon skrev:

..... du vill intee "ha" dubia för att de gräver sig och gömmer sig  pga av dina djur som behöver stimulans  av sin mat men du vill inte ha en kackelaka som både klättrar eller flygger? det är väl kontraproduktiv eller?

Jag har som sagt redan dubia och jag letar alltså efter en kackerlacka som INTE klättrar på SLÄTA ytor = kan rymma lätt osv. Jag hatar insekter och tycker att de är väldigt äckliga och vill minimera risken för att få huset fullt av förrymda vidriga insekter. Tror inte aktiv behöver vara = klättrar ut ur sin låda och flyger...hoppas i alla fall inte det. I nödfall går ju dubia att mata med också, men som sagt söker andra lämpliga alternativ också. 

Mvh/Animallover_1984

1253
476
leedragon:
Animallover_1984 skrev:

Jag har som sagt redan dubia och jag letar alltså efter en kackerlacka som INTE klättrar på SLÄTA ytor = kan rymma lätt osv. Jag hatar insekter och tycker att de är väldigt äckliga och vill minimera risken för att få huset fullt av förrymda vidriga insekter. Tror inte aktiv behöver vara = klättrar ut ur sin låda och flyger...hoppas i alla fall inte det. I nödfall går ju dubia att mata med också, men som sagt söker andra lämpliga alternativ också. 

Mvh/Animallover_1984

om du vill minimera att få huset full av insekter då ska du hålla dig borta från ryska kackelakor då för då kan du verkligen få huset full med de till skillnad från de andra föreslagna. att vara aktiv just som foder kansnog ha mycket att göra med att klättra och flyga, då många djur gillar det.

163
104
Melsson:
Tips ifall du skaffar ryssar: de kan klättra upp för tänger (kan ju även dubia, men ryssarna är lite bättre). Gäller att vara snabb.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jag har haft ryssar. Blev rekomenderat det när jag köpte min första ödla , jag köpte en grupp men kom ganska snabbt underfund om att jag var inte tillräckligt snabb för att kunna fånga dessa med pincett, några rymde för mig, och gissa om det blev panik.

Jagade stan runt efter kackerlacksfällor (kom på att jag var ganslka korkad som inte köpte hem fällor innan jag köpte hem kackerlackor) Tillslut fick jag tag på, och jag köpte ett helt lass och jag satte ut fällor lite varstans. 3 stycken fångades på övervåningen (där terrarierna står) men 1 jäkel hade, på nåt vis, tagit sig ner på nedervåningen.

Är ganska säker på att jag fick tag på alla, vände upp och ner på kåken för att se om jag hade missat någon, men hittade inga fler. Drog tom fram akvariumet som är 670 liter för att komma åt och kolla bakom. Dit hade ingen tagit sig dock.

Nu kör jag Dubia och Dubianymfer, och jag har kackerlacksfällor lite överallt i kåken, både på övervåningen och på nedervåningen ;)

12
4
zappacosta:
Har själv både dubia och ryssar. Ryssar är som sagt snabba och aktiva. Lockar till attack även av dom mest kräsna i mitt fall fågelspindlar. Dom förökar sig ngt makalöst och klarar sig bra i rumstemperatur. Man bör ha en plastlåda som är helt slät. Även hörnen. Även om dom vuxna inte klättrar så bra så gör ungarna det. För att vara helt på den säkra sidan så smörj in kanten runt boxen på insidan med veselin ca 1 dm brett. Dom är tacksamma vad det gäller mat. Gillar frukt och grönt. Samma mat som dubia. En liten nackdel är att dom har en viss odör. En form av försvarsmekanism tror jag som påminner lite om katturin i lukten. Till skillnad från dubia så föder dom inte levande utan lägger "ägg" Så det blir ganska så skräpigt efter dom. För att undvika så mkt odör så borde det funka med ett lager av vermiculite i botten. Absorberar fukt bra. Dom gillar också att ha det helt torrt. Dom får i sig vatten via frukt och grönsaker som man kan ge ett par ggr i veckan. Se till att det finns någon typ av torrfoder hela tiden typ hönsfoder. Dom äter varandra annars. Jag tycker det funkar bra med dem. Tänk på att om dom smiter så är det oftast från terrariet. Så se till att inga ouppätna blir kvar där. Lycka till om du väljer dom. Ja just det ungarna är inte större än en myra så dom funkar väldigt bra till slings. Dom minsta spindlarna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild