Förslag på ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Linkasaurus:
Jag är helt ny på ödlor men till hösten kanske jag äntligen får möjlighet att skaffa min första ödla, men då det finns så många sorter så känns det överväldigande att läsa på om alla.

Hittills har jag fastnat för ögonfransgecko då jag gillar att de är klättrande skogsödlor och enkla att mata, samt dvärgskäggagamen då jag föredrar dagaktiva ödlor och jag älskar deras personlighet och hur hanterbara de är, samt att man ibland kan få de tama nog för att kunna släppa ut de i rummet så att de kan få springa och utforska lite mer. (vill vara tydlig med att jag vet att de inte är några keldjur).

Så min fråga är väl egentligen ifall det finns en dagaktiv skogsödla som är lätt att hantera? Gärna inte större än en vanlig skäggagam. 

670
348
Johnexotics:

uromastyx

Crotaphytus collaris

Tiliqua scincoides scincoides

Kanske nån av dessa?


2
0
Linkasaurus:
Johnexotics skrev:
uromastyx

Crotaphytus collaris

Tiliqua scincoides scincoides

Kanske nån av dessa?



Tack för förslagen! Ska kolla upp de direkt :)

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:
Linkasaurus skrev:
Jag är helt ny på ödlor men till hösten kanske jag äntligen får möjlighet att skaffa min första ödla, men då det finns så många sorter så känns det överväldigande att läsa på om alla.

Hittills har jag fastnat för ögonfransgecko då jag gillar att de är klättrande skogsödlor och enkla att mata, samt dvärgskäggagamen då jag föredrar dagaktiva ödlor och jag älskar deras personlighet och hur hanterbara de är, samt att man ibland kan få de tama nog för att kunna släppa ut de i rummet så att de kan få springa och utforska lite mer. (vill vara tydlig med att jag vet att de inte är några keldjur).

Så min fråga är väl egentligen ifall det finns en dagaktiv skogsödla som är lätt att hantera? Gärna inte större än en vanlig skäggagam. 


Välkommen till forumet! 

Johnexotics har redan hunnit nämna de jag själv kom att tänka på. Många bra alternativ där. 
Andra alternativ jag kan lägga fram är några av de större varianterna av egentliga ödlor, Lacerta, Podarcis mfl. Dagaktiva och kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan en varan och en större skink. 

Ett alternativt tillvägagångssätt skulle kunna vara helt enkelt att fokusera på den ödla du gillar mest. Välj den som du känner - Den här vill jag arbeta och lära mig mer om - och satsa helhjärtat på den. Givetvis spelar tillgänglig plats i hemmet roll, men det går ju alltid att möblera om ;)

Mvh
Niklas


1
0
Terrarienerd27:

Correlophus cilitatus (ögonfransgecko
är trevliga och bra "nybörjarödlor" jag tycker att det är väldigt trevliga geckos. Till exempel så är det ett bra alternativ om du vill ha en geckoödla som inte behöver äta så mycket insekter utan äter ett pulver som man blandar med vatten som heter CGD (Crested gecko diet). Men det är också ett alternativ om du vill ha en trädlevande ödla.

Pogona henrylawsoni (dvärgskäggagam) är också trevlig och en bra nybörjarödla som också då till skillnad från ögonfransgeckon är marklevande ödlor. Dom äter också levande insekter. 

Men det finns också en massa andra spännande ödlor att utforska. Men dom här två (Pogona henrylawsoni) och (correlophus cilitatus) är bra nybörjarval och är riktigt trevliga.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild