Kvalster?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

665
346
Johnexotics:

665
346
Johnexotics:
Inte den bästa bilden men såg detta nyss kvalster?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Ser ut att vara blodfyllda kvalster ja. Men som du sa inte bästa bilden : ) 

665
346
Johnexotics:
Jonas_ skrev:
Ser ut att vara blodfyllda kvalster ja. Men som du sa inte bästa bilden : ) 

Svårt få bild på han rätt snabb iväg om man öppna. Men plast låda å rovkvalster som gäller då? Eller ska jag försöka plocka bort dom

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Johnexotics skrev:

Svårt få bild på han rätt snabb iväg om man öppna. Men plast låda å rovkvalster som gäller då? Eller ska jag försöka plocka bort dom


Jag har aldrig behandlat kvalster på en ödla. Har aldrig använt rovkvalster, vet knappt vad det är : ) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med behandlingen av ödlan. 

Jag har behandlat kvalster på ormar vid två tillfällen men då i plastlådor utan mat på många veckor! Och jag har skrivit ut medel från veterinären. Så kan som sagt inte riktigt svara på hur man gör med ödlor, tyvärr. 

665
346
Johnexotics:
Kollade nu på den igen när jag kom med Inget satt på den. OM man säger är en orm skulle du ändå behandlat ?. Kommer slänga allt i terrariet då för minska chansen för spridandet

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Johnexotics skrev:
Kollade nu på den igen när jag kom med Inget satt på den. OM man säger är en orm skulle du ändå behandlat ?. Kommer slänga allt i terrariet då för minska chansen för spridandet


Dom hade väl ätit färdigt, kanske har släppt och lagt nya ägg? Tror inte kvalstren gått upp i rök, dom finns kvar : ) 
Jag hade definitivt behandlat! Kvalster är en av mina mardrömmar att få in i ormrummet igen, ett jäkla jobb! ( för mig åtminstone). 
Jag tömde över 12 inredda terrarium, kastade väldigt mycket inredning. Hade ca.15 ormar i lådor nästan 3 månader under behandling. Ett stort jobb om kvalster sprider sig till alla djur, om man har många terrarium iaf.

Men hur man behandlar ödlor vet jag inte. Mina erfarenheter gäller endast ormar. 

665
346
Johnexotics:
Ok jag har allfall tömt terrariet ödlan var i. Dom borde inte kunna klättra upp på glas? får hålla utkik ska jag se om jag kan hita mer info

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Johnexotics skrev:
Ok jag har allfall tömt terrariet ödlan var i. Dom borde inte kunna klättra upp på glas? får hålla utkik ska jag se om jag kan hita mer info


www.terrariedjur.se/articles/42 

Mycket bra artikel om ormkvalster här på sidan. (Reptilkvalster).

Jag säger som dig : ) Dom borde inte kunna klättra upp på glas men vågar inte säga säkert. Hoppas du lyckas begränsa dom om du upptäckte det tidigt. All lycka till verkligen! En av mina största mardrömmar att få hem igen, jag lärde mig definitivt den hårda vägen : ) 

665
346
Johnexotics:
Jonas_ skrev:


www.terrariedjur.se/articles/42 

Mycket bra artikel om ormkvalster här på sidan. (Reptilkvalster).

Jag säger som dig : ) Dom borde inte kunna klättra upp på glas men vågar inte säga säkert. Hoppas du lyckas begränsa dom om du upptäckte det tidigt. All lycka till verkligen! En av mina största mardrömmar att få hem igen, jag lärde mig definitivt den hårda vägen : ) 



Tack för tipsen :).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild