Chrull skrev:
Hej!
Efter att ha suttit i några dagar och planerat min först orm har lite frågor dykt upp som jag inte verkar kunna hitta några bra svar på via google vänder jag mig nu hit. Dessutom litar jag mer på mina landsmän än på jänkare :)
Som rubriker säger har jag fastnat för en rosenboa. Ormen jag har tittat på är ca 6månader gammal.
Jag har för avsikt att skaffa ett terrarium runt 0,5kvadratmeter - exempelvis 100x50x50.
Här dyker nu några frågor upp:
1. Då L. Trivirgata lever i torra områden skall luftfuktigheten hållas tämligen låg. Detta kräver god ventillation.
Samtidigt verkar hälften av de skötselråd jag har läst påpeka att nät kan skada ormen när den utforskar eller för den delen försöker rymma. Hur skall jag lösa ventilleringen utan att använda nät? Skall jag ha ett högre terrerium?
2. De flesta rekommenderar värmematta. Skulle ni säga att effekten räcker till för att skapa en god ambienstemperatur eller är det vanligt att behöva komplettera med ytterligare värmekällor?
2.5 För värmereglering behövs en termostat. Jag tycker att det känns lite snålt med de enklaste modellerna som bara slår till och från. Ni får gärna rekommendera termostater ni tycker är bra
3. Bottensubstrat - Här rekommenderas papper till ungdjur för att sedan övergå till t.ex aspspån när ormen blir äldre. Hur länge bör man hålla djuret på papper. Jag vill ju helst ge min orm möjlighet att gräva ner sig som i naturen.
\C
1. Angående nät, jag har nät på mitt terrarium, inget som stör ormen eftersom den inte klättrar speciellt mycket. Den föredrar att gräva ner sig i substratet.
3. Angående substrat, jag körde alspån direkt från djurets födsel, men övergick till plantationsoil, kokosfiber och bark som fått torka ur ordentligt.