Flugor hos majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
caduceus:
Hej alla!

Jag fick hem min första majsorm för ungefär 3 månader sen men har på sistone haft ett problem och jag tänkte kolla om nån här hade några tips!

de senaste veckorna så har de jag fått in en hel del små svarta flugor(bananflugs storklek) in i mitt rum och då också i terrariet. Förutom att de stör så hamnar de också i hennes vatten en del, men har inte upptäckt fler problem en så.
Jag erkänner att jag varit dålig på att få ut hennes avföring,om de skulle vara anledningen, inte för att jag ignorerar de, utan mer för att jag inte kan hitta nått. Jag misstänker att de ligger nånstans under barken/jorden/mossan efter som att hon ligger nergrävd för de mesta.

Jag undrar mest om de här skulle kunna skada eller störa henne på något sett?(fast samtidigt så är de väll fullt med insekter osv i de vilda?) Och sen om de finns nått sätt att få bort dem utan att riva ut hela terrariet.

Tack så mycket på förhand!!

/Issa

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
caduceus skrev:
Hej alla!

Jag fick hem min första majsorm för ungefär 3 månader sen men har på sistone haft ett problem och jag tänkte kolla om nån här hade några tips!

de senaste veckorna så har de jag fått in en hel del små svarta flugor(bananflugs storklek) in i mitt rum och då också i terrariet. Förutom att de stör så hamnar de också i hennes vatten en del, men har inte upptäckt fler problem en så.
Jag erkänner att jag varit dålig på att få ut hennes avföring,om de skulle vara anledningen, inte för att jag ignorerar de, utan mer för att jag inte kan hitta nått. Jag misstänker att de ligger nånstans under barken/jorden/mossan efter som att hon ligger nergrävd för de mesta.

Jag undrar mest om de här skulle kunna skada eller störa henne på något sett?(fast samtidigt så är de väll fullt med insekter osv i de vilda?) Och sen om de finns nått sätt att få bort dem utan att riva ut hela terrariet.

Tack så mycket på förhand!!

/Issa

Har samma problem med småflugor hos mina agamer och ormar, små flugor mindre än blomflugor som rör sig snabbt på både mark och i luften. Misstänker att mina kommer med i burkarna med syrsor och mjölmask.

5387
4126
Tropfrog:
Med största sannolikhet är djuren ni har problem med sorgmyggor Bradysia difformis eller Bradysia tritici.

Det finns biologisk bekämpning med nematoder eller rovkvalster. Men ett något torrare substrat är egentligen det enklaste om det funkar förövrigt med djuren, då kan de inte föröka sig.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild