Bygga terrarier i limfog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Det börjar bli dags att bygga egna terrarier nu, jag har haft hela vintern på mig att vela fram och tillbaka men nu börjar det bli dags. 

Jag är sugen på att bygga dem i limfog som ska tätas med epoxi på insidan och antingen betsa utsidan eller bränna utsidan ( Shou Sugi Ban ) för det estetiska. 

Men Limfog finns i Ek, Furu och Gran. Ek är det hårdare träslaget av de tre men är det en nackdel att bygga i furu som är något mjukare? 

5473
4192
Tropfrog:
Tja. Furu och gran är ju olika namn på samma sak. Så gran eller ek? Av dessa två välj ek helt klart. Gran är verkligen alldeles för mjukt. Sen finns det ju fler att välja på. Men jag skulle säga att ek är det billigaste lämpliga möbelträ.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
16
21
Korning:

Tropfrog skrev:
Tja. Furu och gran är ju olika namn på samma sak. Så gran eller ek? Av dessa två välj ek helt klart. Gran är verkligen alldeles för mjukt. Sen finns det ju fler att välja på. Men jag skulle säga att ek är det billigaste lämpliga möbelträ.

Mvh
Magnus 

Furu är tall och inte gran. Men annar så håller jag med om att använda ek av dom valen som angetts.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Korning skrev:

Furu är tall och inte gran. Men annar så håller jag med om att använda ek av dom valen som angetts.

Precis, tallen byter namn för att den skäms för sina rötter..  

www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/traets-egenskaper-och-kvalitet/mekaniska-egenskaper1/hardhet/

Det får nog bli EK då, jag kommer eventuellt testa furu också bara för att...   det kan ju inte mer än att gå åt skogen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild