Vilken fisk/groda till ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
13
Petra:
Hej. 
Jag har en trynsnok som jag matar med pinkis och jag tänkte på det att jag skulle vilja variera ibland ^^ 

Grodor är jag inte helt säker på att jag vill mata med men vill ha tips på olika iallafall som är lätta att odla ^^ 

Fiskar vet jag att jag vill ge ibland men vad för sort ska jag ge?
Vill inte ge tex guppy utan större fiskar, kan man köpa betesfisk och klippa i mindre bitar?
Om inte betesfisk funkar vad för fisk ska man använda då som inte är mini och odlar bra/lätt? ^^

Tacksam för svar 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Fungerar det inte att ge dem sill, makrill eller lax som man skär i strimlor? 

5387
4126
Tropfrog:
I sportfiskebutiker brukar det finnas fryst "stagg", säljs som betesfisk. Borde passa i storlek.

Mvh
Magnus 

67
13
Petra:
ZDC skrev:
Fungerar det inte att ge dem sill, makrill eller lax som man skär i strimlor? 

Det funkar nog perfekt, jag skulle dock vilja ha benen kvar för att det finns ju alltid näring i dem med så laxen blir svårt men de andra blir nog bra ^^ 
Tack så mycket ^^ 

Tropfrog skrev:
I sportfiskebutiker brukar det finnas fryst "stagg", säljs som betesfisk. Borde passa i storlek.

Mvh
Magnus 

Okej jag ska kolla efter det ^^ 
Tack så mycket ^^ 

161
107
Alex_ask:
Grodlår finns o köpa lite här o var i asiatiska shopar och även picard har de.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
En fråga av ren nyfikenhet.. Dom flesta ormar äter hela bytesdjur och får på så sätt i sig det dom behöver. Om man matar med endast en del av djuret, oavsett om det är strimlor, lårben, huvudet osv, behöver ni då tillsätta vitaminer och liknande i kosten på dessa ormar? 

Olika delar av djur innehåller ju lite olika beståndsdelar eller vad jag ska säga :-) ni förstår säkert frågan. Som sagt bara nyfiken. 

5387
4126
Tropfrog:
Jonas_ skrev:
En fråga av ren nyfikenhet.. Dom flesta ormar äter hela bytesdjur och får på så sätt i sig det dom behöver. Om man matar med endast en del av djuret, oavsett om det är strimlor, lårben, huvudet osv, behöver ni då tillsätta vitaminer och liknande i kosten på dessa ormar? 

Olika delar av djur innehåller ju lite olika beståndsdelar eller vad jag ska säga :-) ni förstår säkert frågan. Som sagt bara nyfiken. 

Jag vet inte hur det är med ormar. Men kom att tänka på vargar. De får inte i sig allt de behöver från rent kött. Men det verkar de veta själv. Därför äts nästan alltid buken upp först på bytesdjuren. Magen och dess innehåll går först. Ty däri finns massor av plantmaterial tillsammans med alla ensymer som krävs för att bryta ner det. Ensymer som de är oförmögna att tillverka själv.

Jag tänker som du. Det borde bli en mer komplett kost med hela bytesdjur. Därför jag rekommenderade stagg. Det är hela småfiskar. Oftast mest sill, men även en del andra arter.

Mvh
Magnus 

496
213
David:
Jonas_ skrev:

Jag skulle nog säg att man måste tillsätta saker om det ska bli komplett. Inte minst kalk om man inte ger något med ben.
Nyfödda strumpebandssnokar brukar man kunna ge köttbitar av t ex hjärta. Men det innehåller så klart inte allt.
Så jag håller med, hela bytesdjur är att rekommendera. Sen är det såklart inte hela världen om de ibland får något annat. 

78
29
Insecta:
Tropfrog skrev:

Jag vet inte hur det är med ormar. Men kom att tänka på vargar. De får inte i sig allt de behöver från rent kött. Men det verkar de veta själv. Därför äts nästan alltid buken upp först på bytesdjuren. Magen och dess innehåll går först. Ty däri finns massor av plantmaterial tillsammans med alla ensymer som krävs för att bryta ner det. Ensymer som de är oförmögna att tillverka själv.

Jag tänker som du. Det borde bli en mer komplett kost med hela bytesdjur. Därför jag rekommenderade stagg. Det är hela småfiskar. Oftast mest sill, men även en del andra arter.

Mvh
Magnus 

Kan man fånga grodor och paddor och ge till orm? Tänker på paddor kan ha lite giftigt sekret eller deras starka mage klarar det ??

5387
4126
Tropfrog:
Insecta skrev:

Kan man fånga grodor och paddor och ge till orm? Tänker på paddor kan ha lite giftigt sekret eller deras starka mage klarar det ??

Det är en hypotetisk fråga som allra bäst står obesvarad. Alla svenska amfibier är fridlysta.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild