Taggsvansvaran tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Bigbadwolf:
Hej jag har bestämt mig för att skaffa en taggsvansvaran. Så skulle vilja ha lite tips vad man ska tänka på osv. Vad för bottenmatrial ska man ha om vill ha växter? Vilka växter funkar bäst med taggsvansvaran? Dom gräver och river runt mycket som jag förstått så gärna förslag, och vilka lampor ni skulle rekommendera.
Har läst massa överallt om dom och skötselråd här också, lite olika överallt så skulle vilja höra vad folk rekommendera 

Medlem i SHF
5
7
Viperidae:
Jag har ca. 30 cm planteringsjord till min. Men jag tycker inte det håller gångar tillräckligt bra. Det skulle nog behövas något med lite mer lera och inte en massa torv. Matjord blandat med sand verkar jänkarna tycka är toppen.

Bra växter som har överlevt för mig är Svärmorstunga, Fjädersparris och Gullranka såklart. Allt annat har dött efter ett tag.

Som belysning skulle jag rekommendera en eller två HID par38 lampor. Med dessa får du UVB på solplatsen. För allmän belysning och växterna har jag en LED strip med UVA.

Ett bra allmänt tips är att ha en koloni med dubia kackerlackor. Du kommer att spara mycket pengar på att föda upp egna.

9
10
Fredrik83:
Jag kör med 50% naturelltorv och 50% sandlådesand tycker det funkar utmärkt  för att gräva tunnlar  och planter växter i har lite olika kaktuser och sukulenter på den varma delen och en guldranka på den kalda. kör med en 50W hid och 100w värmelampa på solplatsen  är viktigt för dom å ha riktigt varmt  pga matsmältningen gärna 50-65c  för almänn belysning kör jag med t5 dagjusrör 2*54w. att ge syrsor när den är liten kan efter min erfarenhet  vara bra sedan de rör sig mer å trigger jaktinstinkten mer änn dubia som inte rör sig jätte mycket.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild