Hej!
När det gäller varför de inte äter så kan de bero på några olika anledningar.
Stress -- detta är nog en av de troligaste anledningarna eftersom du skrev att de är ett nytt tillskott till familjen. De behöver alltså tid att vänja sig till er och sin nya miljö.
Men det kan även bero på några andra faktorer;
-
Temperaturen, du vill ge dem möjligheten att kunna reglera sin kroppstemp genom att olika delar i terraeiumet ska variera. En kallare sida och en varmare sida. Den "kalla" sidan bör ligga runt 25 grader medans den varma sidan kan nå upp till 30-35 grader. Jag har hört om vissa ödlor som vägrar äta för att det inte varit tillräckligt varmt vilket gjort att de har tappat aptiten eftersom en hög temp krävs för att deras matsmältning ska fungera normalt. Under natten kan temperaturen gärna få sjunka lite till ca 20-21 grader på den kallare sidan. Lekplatsen ska ligga runt 37-40 grader.
- Belysning, speciellt under natten vill du inte ha någon lampa med vitt/gult ljus på eftersom detta kan enkelt orsaka om de är tänt dygnet runt.
-
Fuktighet, har du fel fuktighet kan ödlan/ödlorna bli sjuk.
-
Ömsar, många reptiler(bland annat skäggagamer) kan tappa sina aptiter när det är dags att ömsa hud.
När det gäller underlag finns det olika valmöjligheter.
Men jag är
stark emot att använda lös sand som botten substrat eftersom detta kan leda till förstoppningar eller obstruktioner vilket i sin tur kan i värsta fall leda till en död ödla. Sand kan även irritera deras ögon.
Små skäggagamer (Under 30 cm) bör hålla på tidningspapper. Pappershandukar eller
Reptile Carpet samt eller något annat material som inte är löst substrat.
När det gäller att hålla två eller fler skäggagamer tillsammans har jag ingen erfarenhet att dela med mig av. Men jag har läst att de går om de kommer överens och är vid samma storlek( detta är viktigt eftersom en större skäggis kan mobba den mindre). Dock vill man nog inte ha en tjej och kille tillsammans då killen kan stressa honan eftersom han kan vara på henne mycket(detta varierar så klart och vissa kanske inte upplever någon stress alls, men risken för ungar är ganska stor).
Det viktigaste när man har två eller fler ödlor tillsammans är att de alla ska ha varsitt gömställe på både den kalla och varma sidan i terraeiumet och att de alla har tillgång till en yta där de kan sola under en värmelampa(eller annan värmekälla).
Kalcium (+ andra vitaminer)och
UVB är
SUPER viktigt för en litet växande skäggagam. Om de inte får dessa saker kan det leda till MBD(Metabolic bone diseas). Detta skadar deras livskvalité då deras kroppar på olika sätt inte växer rätt.
Läs gärna på länken nedan om mera gällande skäggagamer;
evidensia.se/djurvardguiden/skotsel-av-skaggagam/