Hjälp! behöver några råd till nyköpta skäggisbebisar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
MittNamn87:
Hej!

Har för 3 dagar sen köpt 2st jättefina små skäggisar, dom har ännu inte ätit något, en av dom har druckit lite när man sprayar den, men dom verkar inte ens intresserade av maten alls, varken insekterna eller det gröna, jag har ställt in en liten skål med dubia och en med sallad och så vattenskålen så klart, ska jag bara låta dom vara nu och hoppas på att dom börjar äta?
Dom är ju så små så jag blir väldigt orolig, hur länge kan dom gå utan mat? kan dom bli dåliga fort när dom är så pyttiga?
Vi har dom i vårat vardagsrum, är det en dålig ide? är det för mycket liv och rörelse där? (från tv, barnen osv)
Vart har ni placerat era terrarium?

och sen en fråga om bottenmaterial, just nu har vi sånt där papper med sand på som man även kan ha i fågelburar, men läser så himla mycket olika saker om vad man bör ha och inte ha, det står någonstanns att en blandning av sand och jord efterliknar bäst deras naturliga miljö, såg en tråd här att någon rekomenderade sandlådesand (som går att köpa på granngården) att den var helt okej, men vad ska man köpa för jord till?
Men vissa säger att man absolut inte ska ha sand alls?

Jag är som ni förstår nybörjare och försöker läsa och lära mig så mycket som möjligt för att dom ska ha det så bra som möjligt, men blir lite förvirrad emellanåt eftersom det står olika överallt.

Ber ödmjukast om att inte få skäll, jag försöker verkligen lära mig, ge mig tips och råd så att detta blir så bra som möjligt för dom små.

5479
4193
Tropfrog:
3 dagar är inte särskilt lång tid för djur att vänja sig vid ny bostad. Vissa djur kan ta både veckor och månader på sig. Var gränsen går för skäggisar vet jag inte.

Det viktiga är att inte pilla för mycket i burken. Låt dem vara ifred och vänja sig vid sin nya miljö.

Det är inte lämpligt att ha två vuxna skäggisar tillsammans. Var beredd på att du kommer att behöva dela på dem förr eller senare.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Vad har du för temperaturer i terrariet? Vad har du för belysning? Som föregående talare skriver, så kan det ta både kort och lång tid innan ett djur har acklimatiserat sig till den nya miljön. Ju bättre miljön och allt runt om kring för djuret ju kortare tid bör det ta för djuret att vänja sig. 

I det vilda lever skäggagamer inte enbart på sand. Det finns träd, grus, Sten och grenar i miljön också. Googla lite "bearded dragon habitat" eller liknande för lite inspiration.

2
1
RiceCakeRoll:
Hej! 
När det gäller varför de inte äter så kan de bero på några olika anledningar. Stress -- detta är nog en av de troligaste anledningarna eftersom du skrev att de är ett nytt tillskott till familjen. De behöver alltså tid att vänja sig till er och sin nya miljö.
Men det kan även bero på några andra faktorer;

- Temperaturen, du vill ge dem möjligheten att kunna reglera sin kroppstemp genom att olika delar i terraeiumet ska variera. En kallare sida och en varmare sida. Den "kalla" sidan bör ligga runt 25 grader medans den varma sidan kan nå upp till 30-35 grader. Jag har hört om vissa ödlor som vägrar äta för att det inte varit tillräckligt varmt vilket gjort att de har tappat aptiten eftersom en hög temp krävs för att deras matsmältning ska fungera normalt. Under natten kan temperaturen gärna få sjunka lite till ca 20-21 grader på den kallare sidan. Lekplatsen ska ligga runt 37-40 grader.

- Belysning, speciellt under natten vill du inte ha någon lampa med vitt/gult ljus på eftersom detta kan enkelt orsaka om de är tänt dygnet runt. 

- Fuktighet, har du fel fuktighet kan ödlan/ödlorna bli sjuk.

-Ömsar, många reptiler(bland annat skäggagamer) kan tappa sina aptiter när det är dags att ömsa hud.

När det gäller underlag finns det olika valmöjligheter. 
Men jag är stark emot att använda lös sand som botten substrat eftersom detta kan leda till förstoppningar eller obstruktioner vilket i sin tur kan i värsta fall leda till en död ödla. Sand kan även irritera deras ögon. 
Små skäggagamer (Under 30 cm) bör hålla på tidningspapper. Pappershandukar eller Reptile Carpet samt eller något annat material som inte är löst substrat. 

När det gäller att hålla två eller fler skäggagamer tillsammans har jag ingen erfarenhet att dela med mig av. Men jag har läst att de går om de kommer överens och är vid samma storlek( detta är viktigt eftersom en större skäggis kan mobba den mindre). Dock vill man nog inte ha en tjej och kille tillsammans då killen kan stressa honan eftersom han kan vara på henne mycket(detta varierar så klart och vissa kanske inte upplever någon stress alls, men risken för ungar är ganska stor).
Det viktigaste när man har två eller fler ödlor tillsammans är att de alla ska ha varsitt gömställe på både den kalla och varma sidan i terraeiumet och att de alla har tillgång till en yta där de kan sola under en värmelampa(eller annan värmekälla).

Kalcium (+ andra vitaminer)och UVB är SUPER viktigt för en litet växande skäggagam. Om de inte får dessa saker kan det leda till MBD(Metabolic bone diseas). Detta skadar deras livskvalité då deras kroppar  på olika sätt inte växer rätt.

Läs gärna på länken nedan om mera gällande skäggagamer;

evidensia.se/djurvardguiden/skotsel-av-skaggagam/

5479
4193
Tropfrog:
Brumering skulle också kunna vara en möjlighet.

Mvh
Magnus 

5
3
Beardedladies:
Min första skäggis ville inte äta ordentligt förrän efter cirka 1-2 veckor. Min andra däremot åt redan första dagen så det är väldigt individuellt. Är de som jag har förstått det fortfarande ungar så kan du lätt ha tidningspapper tills de har börjat äta ordentligt. Jag personligen rekommenderar inte sand/jord eller granulat av olika slag. Det mina flickor har är täckbark från granngården. Billigt, snyggt och självklart så säkert för reptilen det kan bli, det finns alltid en risk att de äter av substratet men täckbarken är av väldigt små bitar och det ska inte vara tilltalande att smaka på. Det är såklart individuellt vad man väljer att ha till sina reptiler. Vi alla har olika erfarenheter och åsikter. Den täckbarken från granngården ger dem möjlighet att gräva eftersom det är så pass smuligt. Mina gräver dock inte, min första flicka gjorde det precis i början men slutade med det efter någon vecka när hon vant sig i sitt nya hem. Vi får väl se om de börjar gräva igen i framtiden. Dock rekommenderar jag att alltid ha tillgång till att ställa en mindre låda med sand/jord om flickorna allt förmodan skulle bära på ägg. Då har jag ökat deras möjligheter att lägga sina ägg i ett annat substrat. Om de skulle vilja. Mina är under året så det har inte inträffat ännu. Jag skulle inte oroa mig alltför mycket om allt annat i terrariet är som det ska. Googla eller ring till någon kunnig inom reptiler, exempelvis Herpers Choise i Uppsala eller fråga efter Stefan på BraZoo i Örebro.

Måste bara inflika om att solplatsen ska vara mellan 40-45°, alltså inte lägre än 40°. Det är super viktigt! Jag har på varma sidan temperaturer på mellan 27-30° och på svala sidan mellan 24-25° och på solplatsen 43°. Sedan avråder jag reptilägare från att läsa och ta råd från Evidensia. De har haft mycket felaktig information gällande reptiler. Det finns så mycket bättre källor att ta information ifrån, några har jag redan nämnt i texten ovan.

Lycka till! :)

2
1
RiceCakeRoll:
RiceCakeRoll skrev:
Hej! 
När det gäller varför de inte äter så kan de bero på några olika anledningar. Stress -- detta är nog en av de troligaste anledningarna eftersom du skrev att de är ett nytt tillskott till familjen. De behöver alltså tid att vänja sig till er och sin nya miljö.
Men det kan även bero på några andra faktorer;

- Temperaturen, du vill ge dem möjligheten att kunna reglera sin kroppstemp genom att olika delar i terraeiumet ska variera. En kallare sida och en varmare sida. Den "kalla" sidan bör ligga runt 25 grader medans den varma sidan kan nå upp till 30-35 grader. Jag har hört om vissa ödlor som vägrar äta för att det inte varit tillräckligt varmt vilket gjort att de har tappat aptiten eftersom en hög temp krävs för att deras matsmältning ska fungera normalt. Under natten kan temperaturen gärna få sjunka lite till ca 20-21 grader på den kallare sidan. Lekplatsen ska ligga runt 37-40 grader.

- Belysning, speciellt under natten vill du inte ha någon lampa med vitt/gult ljus på eftersom detta kan enkelt orsaka om de är tänt dygnet runt. 

- Fuktighet, har du fel fuktighet kan ödlan/ödlorna bli sjuk.

-Ömsar, många reptiler(bland annat skäggagamer) kan tappa sina aptiter när det är dags att ömsa hud.

När det gäller underlag finns det olika valmöjligheter. 
Men jag är stark emot att använda lös sand som botten substrat eftersom detta kan leda till förstoppningar eller obstruktioner vilket i sin tur kan i värsta fall leda till en död ödla. Sand kan även irritera deras ögon. 
Små skäggagamer (Under 30 cm) bör hålla på tidningspapper. Pappershandukar eller Reptile Carpet samt eller något annat material som inte är löst substrat. 

När det gäller att hålla två eller fler skäggagamer tillsammans har jag ingen erfarenhet att dela med mig av. Men jag har läst att de går om de kommer överens och är vid samma storlek( detta är viktigt eftersom en större skäggis kan mobba den mindre). Dock vill man nog inte ha en tjej och kille tillsammans då killen kan stressa honan eftersom han kan vara på henne mycket(detta varierar så klart och vissa kanske inte upplever någon stress alls, men risken för ungar är ganska stor).
Det viktigaste när man har två eller fler ödlor tillsammans är att de alla ska ha varsitt gömställe på både den kalla och varma sidan i terraeiumet och att de alla har tillgång till en yta där de kan sola under en värmelampa(eller annan värmekälla).

Kalcium (+ andra vitaminer)och UVB är SUPER viktigt för en litet växande skäggagam. Om de inte får dessa saker kan det leda till MBD(Metabolic bone diseas). Detta skadar deras livskvalité då deras kroppar  på olika sätt inte växer rätt.

Läs gärna på länken nedan om mera gällande skäggagamer;

evidensia.se/djurvardguiden/skotsel-av-skaggagam/

Såg att jag råkade skriva lekplatsen när det skulle stå Solplatsen. Och jag hade fel på temp, helst ska den ligga vid 40-45 ° men jag skrev 37-40°, jag måste ha läst fel där jag kollade eller så hade sidan inte rätt info. Men så länge den är runt 40 och lite högre går det bra(solplatsen):)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild