Hos mig är det lite svalare temperatur och värmemattan gjorde det inte så varmt så jag köpte en 50w värmelampa att ha över terrariet och då blev det mycket bättre. Jag ska även köpa en ordentlig värmematta snart (då den som finns nu är som nån typ av inplastad metall) för jag har läst att det är viktigt med värme underifrån så ormen kan smälta maten ordentligt. Finns det någon värmematta ni rekommenderar och isåfall hur stor?
Något jag har haft lite svårt för är luftfuktigheten i terrariet, jag sprayar ungefär 4 gånger per dag och det är svårt att hålla luftfuktigheten så hög som den ska vara, och jag vill inte heller blöta ner terrariet. Finns det något jag kan göra för att göra det bättre? Har provat att täcka ungefär 60% "taket" på terrariet med fuktiga handdukar men det har inte gjort så stor skillnad. Tack på förhand!
[/quote]
Värmemattan ska täcka ca två tredjedelar av terrariets botten. Kom ihåg termostat så inte ormen bränner sig. Kan inte rekommendera ngn matta, för jag minns inte märket jag har på mina :p Men ta ingen med medföljande, självhäftande tejp, risk att du sabbar mattan då du ska ta bort den och därmed inte kan använda den längre. Jag har fäst mina med eltejp på terrariets undersida, det är lätt att ta bort om jag någon gång vill ändra.
Bark håller inte fukten så bra, mossa kan göra att underlaget är för blött och det kan orsaka bekymmer. Kör med plantation soil, coco husk eller liknande, håller fukten bra. Sedan kör du en stor vattenskål, riktiga (och tåliga) plantor samt fuktlåda där du kan lägga mossa. Dessa är bra sätt att få upp luftfuktigheten. Vad har du för mätare? Finns ju bättre och sämre varianter på marknaden.
Du kanske redan läst skötselråden här på sidan, men om inte så läs där :) lycka till!