Brachypelma hamorii på vintern

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Gudinnan:
Hej! Jag vet att risken för att jag låter okunnig är stor, men tänker att ni som är proffs kan ge mig lite stöd och tankar kring min fråga. Har en sling av Brachypelma hamorii som jag har haft i ca ett halvår. Den har ömsat 1,5 gånger, första ömsningen var bara benen som ömsades. Jag erbjuder den mat varje vecka men den äter bara var 2-4 veckor lite varierande. Nu har den ca 3 veckor sen varit väldigt aktiv, som om den jagade och väntade på byte. Sen fick den 1 stor mjölmask som hen åt med väldigt bra aptit och bara några dagar efter det så grävde hen ner sig under en träbit och har sutit där i mer än en vecka och rör sig inte därifrån, är i samma position. Har aldrig gjort så. Så jag tänker om de går i dvala (diapaus)?

19
3
lookcloser:
Jag tror inte att fågelspindlar dvalar, inte hamorii i alla fall. Däremot gräver de gärna ner sig, ibland i månader i sträck. Det är möjligt att din spindel förbereder sig på att ömsa och därför har grävt en håla att gömma sig i. Eller så vill den bara sitta i en håla :)

Det låter för övrigt konstigt att den skulle ha ömsat bara benen en gång och överlevt. Däremot kan öms från små slings se ut som att det bara är benen som ömsats. Din spindel verkar ju må bra i vilket fall, så det är nog ingen fara.

1275
1725
Falk:
Vissa arter själar men i detta fall så är det garanterat början på en pre-öms

1275
1725
Falk:
Falk skrev:
Vissa arter själar men i detta fall så är det garanterat början på en pre-öms

* Dvalar ska det stå.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild