Hoggaforfan skrev:
Du vill inte ha någon direkt värme på nedre hålet utan det bör bli den svala sidan annars finns en risk att terrariumet blir för varmt. Ev kan man ha solplatsen vid högre ventilationen och sen värmeslingan mer åt mitten för allmänvärme men du kan även ha både lampa och kabel till solplats.
Du behöver egentligen inte ha cellplast under ingjutningen av kabel utan det räcker med bottenmaterial, nu har du iofs löst det på ett smart sätt.
I luft ska det vara 3 cm mellan kabelvändorna vill jag minnas då luft kyler kabeln dåligt och är isolerande men då cement gör att värmen sprids så räcker det att bara undvika att kabeln korsar någonstans. Se till att lägga ett lager cement först för att sen lägga på kabeln och på med resten av cement så kabeln blir helt omsluten. Vet inte om du sett min tråd om det?
Ok, sätter värmen lite mer mot mitten då. Tänker styra värmen med en dimmer så att jag kan finjustera in tempen. Har köpt en 50w kabel (5 meter) som jag väntar på. Tänker att den ska kunna täcka ca 50x50cm. Totala ytan på terrariet är 60x148cm. Kommer inte ha värmelampa utan bara ledbelysning och kabel, då värmekabel ska räcka till en Majsorm.
Hoggaforfan skrev:
Tror ventilationen är för liten, Peter54 experimenterade fram en formel som har fungerat hittills och man behöver mer ventilation än man tror. Ventilationen sitter i alla fall på rätt plats :-)
Ok, hoppas det ska räcka. Men ska hålla koll och testköra terrariet innan ormen kommer in iaf.
Hoggaforfan skrev:
Se till att all täckning på cellplast är hårt och inga småställen med lite dålig täckning, finns det ett ställe så hittar djur det och sen är det Frozen 3 i terrariumet!
Kör gärna med värmepistolen över platta sektioner så det blir lite form annars syns det väldigt tydligt. Räcker bara lite snabbt så det blir oregelbundet.
Cellplasten i botten sitter säkrad med silikon under och i kanterna, så det är nog lugnt och bakgrunden kommer att få fogskum överallt, så det kommer nog bli tätt. :)