Det kändes som att burken "passerat bäst före-datum" och det var dags för en stor förändring. Vissa delar av kokosfibermattan, specifikt de delarna där jag fäst grenar, hade börjat brytas ner och falla sönder nu efter två och ett halvt år. Detta ledde till att ett par grenar föll ner, jag fick till och med sätta in fula bambupinnar för att hålla en av grenarna uppe.
Eftersom i princip alla grenarna satt fast såpass dåligt och hade fallit ner förr eller senare kändes det bäst att även ta ut alla växterna och grenarna och "börja om". Majoriteten av kokosfibermattans yta var fortfarande helt intakt och opåverkad, och jag har inte tid eller energi att byta hela den, så den fick vara kvar. Likaså kände jag att det inte fanns någon poäng med att byta ut lecakulorna. Substratet var fortfarande luftigt och bra, men blandades ut med lite mer då jag ville ha lite djupare lager denna gången.
Största skillnaden är att inga av grenarna sitter fast i någonting och alltså går enkelt att byta ut vid behov. Grenarna jag använde var en blandning av vanlig korkek (både grenar och korkbarksrör) och korkalm.
Annars är det mesta gjort likadant som tidigare. De flesta epifyterna sitter fast med buntband, i några få fall gick det också att bara trycka in dem i någon hålighet. Nästan alla växterna fanns där innan, tror faktiskt inte jag satt in en enda ny.
Såhär ser det ut idag. Det kommer förstås ta ett tag tills det blir så lummigt och fint som det en gång var, men jag tror potentialen finns.
Just nu bor det 4 Epipedobates anthonyi 'Rio Daule' (också känd som Epipedobates anthonyi 'Göteborg' då det finns en stor population av dem i växthusen i Göteborgs botaniska trädgård) i terrariet. Gruppen kommer utökas lite då de leker förfullt och det finns plats för fler. Så småning om tänkte jag också testa att hålla dem tillsammans med mina Dendrobates leucomelas Guyana Banded, men några av epifyterna sitter lite ostabilt då de inte rotat sig helt ännu så jag ville inte släppa in någon såpass stor groda nu direkt.
Grodorna som bodde där innan har fått flytta runt lite. Mina Ranitomeya amazonica Franska Guyana fick flytta in i ett 45*45*90 som jag nyligen inredde. Det bygget kommer på youtube om ett par dagar om allt går som planerat. Mina Phyllobates vittatus har flyttat in i mina Epipedobates gamla terrarium.