Tips till en nybörjare.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
10
Volou:
Tja jag och min sambo har just skaffat hus och då har tanken slagit mig att bygga egna terrarium för att spara plats. Tanken är 2 stora terrarium på varandra. T1 för en skäggis och T2 för en skink. Nu kommer frågan, hue skulle ni lösa de för att få de så snyggt och ekonomiskt som möjligt? Jag har kommit så lång som en ritning som jag ska bifoga. Alla tips är uppskattade även att grund konceptet är fel. Som sagt är helt ny på detta. 

503
213
David:
Att utgå från skivornas storlek är ju smart, ser ut som ni har tänkt på det. Jag hade valt att bygga i vanlig plywood, 12 eller 15 mm.
Skivorna är ju 2500x1200.

Sen är det ju risk att terrarierna kommer svacka lite på mitten när terrarierna är så långa. Man skulle ju kunna använda sig av reglar i taket. Så här:

www.terrariedjur.se/info/terrarium

Man kan göra det enkelt för sig och bara stötta upp taket med inredning, som nån vertikal pinne mellan golv och tak. 

40
10
Volou:
David skrev:
Att utgå från skivornas storlek är ju smart, ser ut som ni har tänkt på det. Jag hade valt att bygga i vanlig plywood, 12 eller 15 mm.

Sen är det ju risk att terrarierna kommer svacka lite på mitten när terrarierna är så långa. Man skulle ju kunna använda sig av reglar i taket. Så här:

Man kan göra det enkelt för sig och bara stötta upp taket med inredning, som nån vertikal pinne mellan golv och tak. 

Tack för tipsen, jag funderar på formplyfa 12mm, priset va de samma som 15mm plywood. dock slipper jag måla utsidan. kommer absolut använda länken du skickade, den va super bra.

40
10
Volou:
David skrev:

Sen funderar jag på om man kanske borde bygga ett regelverk runt hela, med tanke på tyngden av det över terrariumet. Sen har jag lite funderingar på vilket glas man ska använda, som både är bra och realativt billigt. kolla på nån sida och om jag ska ha 4 skivort som är 1200*600 mm så kommer bara de gå på nästan 2000 kr.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild