HID - Vad mer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
1
Laluna:

Kollade på detta paket till dvärgskäggagam.

HID-paket 
895.00 kr

Komplett paket med ballast, sockel och lampa.
35W.

Hur vet jag vilket antal W jag behöver?
Vad behöver jag mer? Runt lampan liksom en skärm?

Har en dubbel lysramp som jag tänkte ha för ljus också? Kan jag göra ett hål i nätet och ha den här också?

Läste någonstans att det kanske inte räcker för värme och att man bör ha värmen uppifrån och inte värmematta.

Hur sätter jag värmelampa bredvid?
Vilken typ bör man ha?
Hur får man det styggast?

496
213
David:
Brukar stå ett rekommenderat avstånd. Från lampan till djuret. På solar raptors 35 w flood är det väl 40 cm. Läs vad det är för rekommenderat avstånd på den lampan du tittat på. Om du har längre avstånd kanske en lampa med högre watt är att föredra. 

Man kan använda en sådan här värmelampa för att öka värmen vid solplatsen. 

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html

För övrigt är www.skoldpaddsgrejer.se bra att handla ifrån. Brukar svara snabbt om man har några frågor om produkterna. 

7
1
Bidoris:
David har redan svarat på frågan om HID lampan men det jag skulle vilja inflika om är att försöka hålla alla värmekällor utanför terrariet. Jag har alla mina lampor ovanför terrariet med ett nät som har relativt glest hålmönster. Jag vågar inte ha mina lampor innanför efter att Bidoris skulle envisas med att hoppa upp till varje lampa när dem i början satt innanför. Dem kan få livshotande brännskador eller avlida på plats. Många reptiler känner inte när det blir för varmt på undersidan. Skäggagamer är en av dem. Därför ska du aldrig ha värme underifrån som skäggisen kan komma i kontakt med. Det blir heller inte naturligt för dem om värmen endast kommer från marken. Självklart kan man ha en värmematta som ett komplement exempelvis under terrariet eller under en reptilmatta. Vissa väljer att ha olika bottensubstrat på olika höjder i terrariet. Sedan finns det väldigt många som väljer att ha sina lampor på insidan men jag personligen vågar inte det. Jag vet också med mig att min skäggis är en busig sådan och extremt nyfiken. Du kommer inte att bli besviken om du bestämmer dig för en Skäggagam. De är väldigt trevliga reptiler som är sociala på ett helt annat plan. Jag skulle säga, testa dig fram. Din skäggagam kommer inte att lida om temperaturen eller belysningen blir lite svajig de första veckorna innan allt har hunnit blivit klart. Som i naturen är vädret sällan likadant varje dag vilket är naturligt för reptilen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild