Dvärgskäggagam - uppstart.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
1
Laluna:
Funderar på att köpa dvärgskäggagam. Bara haft leopardgecko tidigare i ödleväg. Gick helt över på ormar sen.

Terrarie med korkbakgrund och ramp med dubbla lysrör har jag. Samt bra vattenskål och en jäkla massa korkbark.

Hur ska min inköpslista ut för optimalt utgångsläge?

Lampor?
Värme?
Vitaminer
Kalk
Matpincett
Petbox
Syrsor
Pinkies?
Alspån?

7
1
Bidoris:
Jag matar min skäggis med dubia som ett fullständigt foder. Handlar hos reptilgrottan. Ibland köper jag syrsor i min lokala butik när dubian tagit slut. Hon tycker om både och! Dubia är nog ett snäpp värre och bättre för en skäggagam. I terrariet har jag för tillfället majsgranulat som bottensubstrat men ska byta till en sand/lera som går att forma. Den heter excavator clay burrowing substrate från ZooMed. Vilket ska bli super spännande. Det blir i samband med ett nytt terrarium. Korkbark är toppen, det går att bygga bra med dem. Plus att dem tar upp och bibehåller värme, min skäggis har korkbark som solplats. Hon älskar det. Bra fäste vid klättring! Jag rekommenderar en HID lampa plus lysrör, min HID är från Solar raptor. Ingen billig lampa men jag märker stor skillnad på Bidoris aktivitetsmönster sedan jag installerade den. Skäggagamer älskar att klättra, det är aktiva ödlor så var generös med både längd, höjd och djup. Dock inte för högt då de flesta är en aning klumpiga. Värmen är också viktig. Jag har en 60w infra lampa från ExoTerra. Det blir en solplats på cirka 40° och en varm sida på cirka 27° medan den svala sidan ligger på cirka 22°. Terrariet är för tillfället 120*50*50. Bidoris är fortfarande liten men jag ska börja bygga ett nytt med måtten 180*60*70. Då kommer jag att behöva uppgradera framförallt värmekällorna. Jag har redan extra lysrör som väntar på att få komma till användning. Så det beror lite på hur ditt terrarium ser ut. Mina övriga lampor är lysrör från ExoTerra (desert terrarium bulb 150 UVB.) Jag försöker att alltid pudra fodret med kalcium varje gång för att förebygga benskörhet osv. Annars får hon inte direkt några extra vitaminer eller mineraler. Jag föder dubian på ett bra hundfoder, multivitamin pellets för skäggagamer och även frukt/grönsaker ibland. Pinkies ska du inte ge om skäggisen inte är vuxen eller behöver gå upp i vikt rätt så fort, det ska alltså inte ges som ett fullständigt foder. De är extremt feta. Jag brukar för övrigt mata med handen, syrsornar är lite svåra så där brukar jag använda en liten pincett. Hojta till om du har fler frågor! :) 

1
0
Clara:
Hej Laluna

173
264
ricard:
Alspån hade jag inte gett mig in på alls. Jag hade tittat på ett antal videor om bioactive media på Youtube. Ett djupt bottensubstrat (minst 10cm) med ett städteam (hoppstjärtar, gråsuggor mm) gör dels att du inte får dålig lukt, dels att du inte behöver städa så ofta (1-2 ggr/år) men också att ödlan får ett microklimat. Ödlorna kan då nämligen gräva ner sig i det fuktiga bottenmaterialet. Då får du inte problem med uttorkning eller ömsproblem. Nu kan man sköta om och hålla djur på olika sätt, men jag hade valt en metod där det finns alternativ för djuret. En reptilmatta, eller alpspån ger ödlan noll chanser att själv reglera fukt och värme. Med ett lite djupar substrat som hålls fuktigt kan ödlan välja. Bara mina fem cent. Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild