Youtuber som försöker träna en varan för råttjakt ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
25
Odesten98:
följt denna snubben ett bra jävla tag nu å älskar hur han tränat sina minkar till att jaga å så, men detta... detta vettefan vad jag ska tro..
(hans mål är att kunna jaga typ råttor och sånt med den.. iaf så jag förstått de från video 1. han pratar om att lära dem samma saker som med hans minkar
video 2 är den han påbörjad träningen för ödlan )

ge gärna era tankar kring detta..

video 1 www.youtube.com/watch?v=NbJv5ju4RX8

video 2 www.youtube.com/watch?v=rlbOjh4qgRc

163
108
Alex_ask:
Ytterst tveksamt att få varanen att göra något på kommande, klickträna för mat visst det kopplar dom men att vissla jaga och komma tillbacka på kommandon vetefan om jag tror på.

15
25
Odesten98:
Alex_ask skrev:
Ytterst tveksamt att få varanen att göra något på kommande, klickträna för mat visst det kopplar dom men att vissla jaga och komma tillbacka på kommandon vetefan om jag tror på.

då tänker vi lika där, han vill ju få dem komma tillbaka med ett byte som hans minkar gör.. känns inte som om det är nått en reptil gör XD

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Odesten98 skrev:

då tänker vi lika där, han vill ju få dem komma tillbaka med ett byte som hans minkar gör.. känns inte som om det är nått en reptil gör XD

Han säger inte att den ska komma tillbaka med dem, utan käka upp bytet. Därav som han snackar om storleken på ödla, att en större ödla kan käka mer.

Men jag har svårt att tro att det kommer fungera som han tänkt.

Men ödlor kan vara smartare än vad man tror.
Visst nu är detta kanske inte något jätte bevis på det, men det är alltid något!

www.reptilesmagazine.com/Lizards/Information-News/Bearded-Dragon-Lizards-Are-Smarter-That-You-Might-Think/

275
189
peter68:
Flyers90 skrev:

Han säger inte att den ska komma tillbaka med dem, utan käka upp bytet. Därav som han snackar om storleken på ödla, att en större ödla kan käka mer.

Men jag har svårt att tro att det kommer fungera som han tänkt.

Men ödlor kan vara smartare än vad man tror.
Visst nu är detta kanske inte något jätte bevis på det, men det är alltid något!

www.reptilesmagazine.com/Lizards/Information-News/Bearded-Dragon-Lizards-Are-Smarter-That-You-Might-Think/

Reptilers intelligens ska inte underskattas. Jag har läst att skogsbäcksköldpaddan klarar labyrinter bättre än råttor. Här nämns det bara att den klarar det lika bra som råttor: en.wikipedia.org/wiki/Wood_turtle

Majsormar: www.anapsid.org/smartsnakes.html

Julius the Python lärde sig att öppna dörrar: www.youtube.com/watch?v=Bxc_55ur-J4

Här försöker den öppna en låst dörr: www.youtube.com/watch?v=Hx590NIqDQw

Har sett en annan video på en annan pyton var ägaren var tvungen att låsa dörren till rummet med mat.

Det tycks som om nästan alla djur som testas visar sig smartare än man tidigare trodde. Guldfisk sägs ofta ha kort minne, men har väldigt bra minne och är hyfsat intelligenta. en.wikipedia.org/wiki/Fish_intelligence

5479
4193
Tropfrog:
Hmm. Han tar alltså en ödla som i naturen jagar, dödar och äter små däggdjur för att "lära" den att jaga, döda och äta små däggdjur? Tja, det är faktiskt omöjligt per definition. Det går inte att lära en ödla något den redan kan. Det har inget med intelligens att göra, det är nedärvda beteenden som är nödvändiga för artens överlevnad.

Så frågan är om han kan lära den att komma tillbaka med en signal som den förknippar med mat?  Det kallas betingad reflex. Alla djur kan lära sig var de hittar mat. Oavsett om det är mellan klippskrevor, I vikar eller under tallar. Det är så varje individ skapar sig en nisch och ett liv i naturen. Samma här nödvändigt för överlevnad. Kan den lära sig att förknippa en lila tång och en visselsignal med mat. Absolut!

För mig råder det ingen tvekan. Bra mycket lättare än att lära en mink som i naturen äter fisk att jaga råtta. Så han har typ redan bevisat att han är rätt duktig på detta. Jag förstår inte varför ni tvivlar.

Mvh
Magnus 

5
8
K_nykpng:
Ser det  nu som bevisat att om man under en längre tid vistas i en miljö som luktar minkpiss blir man kreativ. 

5479
4193
Tropfrog:
K_nykpng skrev:
Ser det  nu som bevisat att om man under en längre tid vistas i en miljö som luktar minkpiss blir man kreativ. 

Kreativa ödlor?? ;)

Mvh
Magnus

163
108
Alex_ask:
Tycket inte man kan säga att man tränat em ödla att jaga råttor genom att få den att komma för att man har mat, då är ju i princip alla varaner redan tränade råttjägare då dom kommer jaga råttor om du släpper ut dom och dom kommer om du har mat

163
108
Alex_ask:
Tropfrog skrev:
Hmm. Han tar alltså en ödla som i naturen jagar, dödar och äter små däggdjur för att "lära" den att jaga, döda och äta små däggdjur? Tja, det är faktiskt omöjligt per definition. Det går inte att lära en ödla något den redan kan. Det har inget med intelligens att göra, det är nedärvda beteenden som är nödvändiga för artens överlevnad.

Så frågan är om han kan lära den att komma tillbaka med en signal som den förknippar med mat?  Det kallas betingad reflex. Alla djur kan lära sig var de hittar mat. Oavsett om det är mellan klippskrevor, I vikar eller under tallar. Det är så varje individ skapar sig en nisch och ett liv i naturen. Samma här nödvändigt för överlevnad. Kan den lära sig att förknippa en lila tång och en visselsignal med mat. Absolut!

För mig råder det ingen tvekan. Bra mycket lättare än att lära en mink som i naturen äter fisk att jaga råtta. Så han har typ redan bevisat att han är rätt duktig på detta. Jag förstår inte varför ni tvivlar.

Mvh
Magnus 

Skulle tippa på att en mink är smartare än en ödla.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild