Får ej min sprinkler att fungera

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Terrarieboysen:
Hejasan allihopa!

Jag och två kompisar håller på med ett regnskogsterrarium där vi har fått problem med denna sprinkler. Vi har pumpar i överflöd men det kommer inte ut någott vatten ut munstycket. Det går vatten genom slangen men sista munstycket för öppningen kommer det inte genom något vatten alls. 

Jag vet inte ifall detta påverkar men vi har ingen direktkoppling från pumpen till sprinklerns slang utan det är i form av slarvade slangar som minskar i diameter som vattnet föra mot sprinkler. 

Är tacksam för hjälp eller tankar kring vad som kan vara fel. 

M.V.H Terrarieboysen

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Terrarieboysen skrev:
Hejasan allihopa!

Jag och två kompisar håller på med ett regnskogsterrarium där vi har fått problem med denna sprinkler. Vi har pumpar i överflöd men det kommer inte ut någott vatten ut munstycket. Det går vatten genom slangen men sista munstycket för öppningen kommer det inte genom något vatten alls. 

Jag vet inte ifall detta påverkar men vi har ingen direktkoppling från pumpen till sprinklerns slang utan det är i form av slarvade slangar som minskar i diameter som vattnet föra mot sprinkler. 

M.V.H Terrarieboysen

Lägg i ett Citronsyrabad, dysorna har kanske kalkat igen. 

5473
4192
Tropfrog:
Jag tror att du har för svaga pumpar. De vill ha bra tryck de där dysorna.

Mvh
Magnus 

114
73
Lunde:

Terrarieboysen skrev:
Hejasan allihopa!

M.V.H Terrarieboysen

Vad använder ni för pumpar nu? Som Magnus skrev behöver man rätt högt tryck för att få dysorna att fungera. Själv använder jag www.aquawarehouse.se/index.php?route=product/product&path=102_104&product_id=759 men finns bra alternativ hos Dusk t.ex.

5473
4192
Tropfrog:
Dusks dysor saknar trycklinformation. Men de rekommenderar själv sin egen pump på 9 bar. Jag har sett system med 8 bar som presterar hyggligt också.

Mindre än 8 är nog slöseri med tid och pengar. Då går det inte att fulskarva ihop slangar med olika dimensioner. Magnetrotorpumpar har för högt flöde och lågt tryck.

Mvh
Magnus 

3
0
Terrarieboysen:
Tropfrog skrev:
Dusks dysor saknar trycklinformation. Men de rekommenderar själv sin egen pump på 9 bar. Jag har sett system med 8 bar som presterar hyggligt också.

Mindre än 8 är nog slöseri med tid och pengar. Då går det inte att fulskarva ihop slangar med olika dimensioner. Magnetrotorpumpar har för högt flöde och lågt tryck.

Mvh
Magnus 

Du tror inte att en mindre pump på 7 bar skulle kunna fungera för dessa dysor. Vi har nämligen inte världens största fickor.

Hittade en pump på 7 bar för 350kr

www.herperschoise.se/product.html/hogtryckspump?category_id=24

Har du någon erfarenhet av just denna eller tor du att den skulle kunna fungera. 

Annars hittade jag denna pump som en bekant använder till samma dysor 

www.ebay.com/itm/DP125-Type-125PSI-Self-Priming-Pressure-Water-Pump-24V-10W-Diaphragm-Pump-/273321894869

Tack för hjälpen annars! 

5473
4192
Tropfrog:
Terrarieboysen skrev:

Du tror inte att en mindre pump på 7 bar skulle kunna fungera för dessa dysor. Vi har nämligen inte världens största fickor.

Hittade en pump på 7 bar för 350kr

www.herperschoise.se/product.html/hogtryckspump?category_id=24

Har du någon erfarenhet av just denna eller tor du att den skulle kunna fungera. 

Annars hittade jag denna pump som en bekant använder till samma dysor 

www.ebay.com/itm/DP125-Type-125PSI-Self-Priming-Pressure-Water-Pump-24V-10W-Diaphragm-Pump-/273321894869

Tack för hjälpen annars! 

Nej, ingen egen erfarenhet. Den på herpers har jag känt på, på mässa. Om jag förstått saken rätt går den på högspänning och låter som ett tröskverk.

Det finns massor av kinesiska pumpar på 125 psi (8,6 bar). Att bedöma de olika är nästan omöjligt. Gemensamt brukar vara att de låter högt.

Den lilla pengen som eBay pumpen kostar ger dig mycket mer elsäkerhet och mycket mindre diy behov. Jag skulle prova om dusk eller liknande är för dyr.

Mvh
Magnus  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild