Tips till nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
2
Zaqaza:
Hej!

Jag ska starta upp ett lite regnskogsliknande terrarium till en Madagaskar Daggecko, och behöver alla tips och råd ni kan ge.

Terrariet jag köpt är ett exo terra medium X-tall, 45x60x90.

Jag brottas med tankarna kring bakgrunden, vet inte ännu om jag ska bygga en med fogskum, köra kokosfibermatta, korkbark eller bara rent glas... Glor ihjäl mig på Youtube...
Tänker en del på hygien, risk för mögel och annat. Vill ha ett välfungerande system för en frisk och glad ödla, ett terrarium som är relativt lättskött. Vill inte lära av misstag...

Till botten sedan har jag klart för mig att köra dränage, dränagematta och en avskuren petflaska för åtkomst av dränagevatten genom substratet. Sedan har jag köpt färdigt substrat: exo terra rain Forest och jungle Earth. Kommer att köpa hem hoppstjärtar och gråsuggor.

I terrariet har jag tankar på att plantera:
Philodendron: Subhastatum, Silver sword, White princess, Verrucosum och Brazil.
Monstera: Monkeymask samt ev en välrotad stickling av Monstera Variegata.
Funderar på Homalomena Rubicens, Calathea Lancifolia och Tradescantia. Ev även nån marktäckare som en fittonia. 
Har även beställt någon terrariemossa, på nät.
Det blir naturligtvis inte alla dessa, utan några av dem. Ska kolla vilka som kan passa bäst.

Har ni några goa tips och bra-att-tänka-på-råd?
Aktivt kol under substratet, är det någon som kör det? Bra eller dåligt?
Bättring av substrat? Vad kan jag blanda i för att göra det bättre, eller är det jag har bra nog?
Löv? Funkar Catappa?
Vad tror ni om mina växtval? Förslag på annat?
Vilken belysning är att rekommendera? Värme?
Har investerat i en exo terra monsoon multi. Hur ofta/länge ska man programmera den för bästa luftfuktighet, utan att dränka botten?

Tusen frågor, miljoner tankar och funderingar...

5473
4192
Tropfrog:
Med en stabil microfauna är det aldrig problem med mögel. Så det behöver du egentligen inte fundera över.

Jag skulle definitivt rekommendera bakgrund. Djuren känner sig tryggare med mindre insyn och det är lättare att få det naturtroget. Någon så i din andra tråd att daggeckos inte klättrar på fogskumsbakgrund. Då kanske det är bättre att köra med korkbark. Jag skulle nog limma bitar formade som krukor att plantera växter i. Emellan bitarna kan man köra bara silikon och torv för att täcka.

Exo terra burkar är främst gjorda för ökenlevande djur. Gallret i taket släpper ut för mycket luftfuktighet och rostar snabbt. Men det är relativt enkelt att modifiera så att det funkar bra till regnskog.

Jag skulle blanda i mer grovt material i substratet. Då tar det längre tid tills det blir för kompakt. Bark och grovt Coco husk är bra.

Personligen tycker jag nog att du valt för storbladiga växter. Svårt att få snyggt och naturtroget.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild