Bakgrund regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5479
4193
Tropfrog:
Jag har en byggtråd som heter regnskog. Kolla den hur jag har gjort.

Det finns korkbark i det, en hel del. Men det växer inget på korkbarken. Det är där av estetiska skäl. Regnskogen är främst träd som det inte växer mycket på.

Mvh
Magnus 

11
2
Zaqaza:
Ok, tack! Då är ren korkbarkbakgrund uteslutet, eftersom jag vill ha lite klätterväxter på bakgrunden...
Har hittat kokosfibermatta till bra pris, sån man har till trädgårdar mm. 150x50 cm. 
Kan det vara något att silikona fast o jobba med? Tänkte man kanske kan göra som ojämnheter på väggen, och kanske små fickor till växter, o har förstått att det är en bra växtgrund så kanske kan få min gröna bakgrund på den med tid?

11
2
Zaqaza:
Råkade radera mitt inlägg...
Men min fråga var vad ni har/rekommenderar som bakgrund. Rent glas/frigolit/korkbark/kokosfiber?

Ska till att inreda mitt första terrarium, som ska husera en Madagaskar Daggecko, och jag kommer inte riktigt igång eftersom jag har fastnat i den här frågan... Vill helst kunna ha lite grönt som växer på bakgrunden.

280
39
huckerby:

Zaqaza skrev:
Råkade radera mitt inlägg...
Men min fråga var vad ni har/rekommenderar som bakgrund. Rent glas/frigolit/korkbark/kokosfiber?

Ska till att inreda mitt första terrarium, som ska husera en Madagaskar Daggecko, och jag kommer inte riktigt igång eftersom jag har fastnat i den här frågan... Vill helst kunna ha lite grönt som växer på bakgrunden.

jag har gjort de flesta i fogskum med framförallt plantation soil på. Det man måste tänka på med det är att daggeckos har svårt att få fäste att klättra på det så jag har behövt ha mkt rötter & bambu i bakgrunden med för att de ska kunna nyttja det med. Denna typ av bakgrund tycker jag blir snyggast. Växter fäster osv
Kokosfibermatta kan de inte heller klättra på.
ingen berättade det för mig innan utan jag fick göra om senare. Tänkte jag ska nämna det.

men nu planerar jag att bygga lite nytt & då kommer jag använda kork. Det kan de klättra på. Växter fyller liksom allt ändå. De fäster på grenar & annat. Med rätt växter vill säga.
jag kommer dock dutta dit lite fogskum till att fästa några rötter men grunden blir kork.
men mossa kommer du nog inte kunna få att fästa direkt på korken. När det växt till sig syns ofta inte så mkt av bakgrunden ändå :)

de gillar att klättra på glas men de behöver några sidor där de kan gömma sig där det inte syns igenom. 

om du bygger i fogskum passa på att göra foderskålshållare också. Blir snyggare än de köpta i plast. Jag brukar göra hållare för vatten, frukt/cgd men även ngn hållare man kan ha en större skål i om man tex matar med insekter man inte vill ha löst i burken. 

5479
4193
Tropfrog:
huckerby skrev:

men mossa kommer du nog inte kunna få att fästa direkt på korken. När det växt till sig syns ofta inte så mkt av bakgrunden ändå :)

Hos mig är just mossan det enda som fäster på korken. Det tog nästan två år. Men nu kommer det i rask takt. När mössan etablerat sig väl kan man plantera växter i mossan men det är nog många år framåt i tiden..

Annars så fäster jag epifyter på barken med spagnumrygg och buntband. Svårt att få det att se snyggt ut i början. Men efter ett tag sätter sig levande mossa i spagnumen, då ser det naturligt ut.

Mvh
Magnus  

280
39
huckerby:

Tropfrog skrev:

Hos mig är just mossan det enda som fäster på korken. Det tog nästan två år. Men nu kommer det i rask takt. När mössan etablerat sig väl kan man plantera växter i mossan men det är nog många år framåt i tiden..

Annars så fäster jag epifyter på barken med spagnumrygg och buntband. Svårt att få det att se snyggt ut i början. Men efter ett tag sätter sig levande mossa i spagnumen, då ser det naturligt ut.

Mvh
Magnus  

Ja haha, tålamod är en dygd.

Som Magnus skriver får man hjälpa till att fästa ibland, iaf till en början. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag har fäst upp växter med rostfri ståltråd/svets tråd i kork någon gång och dolt det med spagnum dock när man fäster växter som klättrar är det ingen bra metod 

11
2
Zaqaza:
Det blev en korkbarkbakgrund, bra när det går att klättra på, och så jäkla snyggt!
Tack för era svar, de var väldigt inspirerande! Bra tips som jag tar till mig när jag inreder o bygger. :)
Det kommer bli super!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild