Skivmatriel Limfog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Hakangbg:
Hej lutar åt att bygga ett terrarium eventuellt i limfog och första tanken är limfog av bok .
Är det olämpligt att använda detta skivmaterial av någon anledning ? (Ska ytförsegla skivorna med  ett giftfritt epoxylack) 
Anledningen att jag funderar på limfog som material till terrariumet är mest estetiskt samt att det finns ett stort urval , har tidigare använt formplyfa men vill gärna ha något snyggare än så  ! 
Mvh Håkan

503
213
David:
Gör du det fuktsäkert så kommer det funka utmärkt.
Vilken lack kommer du använda? Kan du länka, jag är nämligen också ute efter bra fuktskydd. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har också funderat lite på detta men var har du hittat limfog av bok? 

Jag hittade Gran, Furu och Ek, men inte Bok och eftersom Bok är ett hårdare träslag än Ek hade jag föredragit detta.
Vilken Epoxi hade du tänkt använda? Jag hade planer på att köra en våtrumsfärd men 2komp Epoxi är ju mycket bättre.

Utsidan hade jag tänkt mig att bränna med blåslampa innan jag behandlade den med olja eller något lämpligt. 

2
0
Hakangbg:
Limfog av bok finns lite spontant på flera olika byggvaruhus kommer inte på vad jag såg det senast , jag ska lacka med giftfri 
polyuretanlack som är giftfri (den luktar starkt så efter ha lackat låt terrariet vädras i minst 1 vecka helst 2 veckor) kör med självutjämnande lack som är dyr som tusan ca 400 kr för 250 ml men den är dryg och ger en hård och hållbar yta vilket är att föredra om man bygger i limträ rent allmänt då limträ har en förmåga att slå sig vid väta och värme.  Vänligen Håkan 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild