Hur ofta matar ni er kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
14
millawi:
Hej! 

Jag skulle gärna vilja diskutera utfodring av just kungspytons. Jag är inte speciellt orolig för min egen kp men han äter definitivt mer sällan än vad som står i olika careguides osv. Han äter en medium råtta (ca 150g) en gång i månaden ungefär. Ibland mer sällan. Kpn väger precis under ett kilo och är ungefär tre år gammal. Kan även tillägga att jag köpte honom när han var 1,5 år och då var han väldigt liten då tidigare ägare inte hade några avelsplaner på honom och därför inte gav honom speciellt mycket mat. Jag har försökt att ge honom en råtta varannan vecka tidigare men då blir det alltid att jag får slänga den. Uppfattningen jag har fått från min egen research är att det är bättre att ge större måltider mer sällan än många små måltider då yngre råttor har mer fettlager än vuxna råttor. Med det sagt ska man ju såklart inte ge ormen byten som är för stora för dem, men min kp hanterar medium råttor väldigt bra och har aldrig haft problem med att få ner dem. Kanske skulle det vara bättre ändå att gå ner en storlek på råttorna och försöka ge honom mat var tredje vecka? Eller ge en liten råtta varannan matning och en stor varannan? 

Hoppas andra här inne också känner att detta är ett intressant ämne att diskutera! Hur ofta matar ni er kungspyton och hur stora byten? 

283
366
Cartaq:

Många kps i fångenskap är övermatade, speciellt när man kollar på amerikanska forum. Det finns nog ingen tumregel på hur allt skall gå till gällande matningen, söker man runt lite så kan man hitta diverse riktlinjer som är någorlunda samstämmiga. En 150g varannan vecka har jag gått efter, ibland går det tre veckor mellan matningarna och ibland mindre. Jag varierar mellan kyckling och råttor och då skiljer det en hel del i storleken. Kps känner oftast av själva att det börjar bli dags att pausa intaget och då matvägrar, kps skall inte vara runda i kroppen. Jag har en kp som föredrar mindre byten och med långa intervaller, den är min minsta men kommer nog att leva längst också.

Något som många här i Skandinavien går efter är när ormen skiter, då är systemet tomt och ny föda kan delas ut.
Det hade varit lättare om du laddade upp en bild så att man kan få sig en uppfattning.

19
14
millawi:
Det här är den bild där man ser han bäst. Den är dock tagen i februari men hans vikt har inte förändrats märkbart sen dess utan det är ungefär såhär han ser ut. Jag tycker han ser ut att vara i god form. Något kort för en treåring men i god form.

Och ni behöver inte oroa er, badkaret var ordentligt skurat och vattnet behandlat med reptisafe. Här hade han inte bajsat på tre veckor sen han åt senast så jag gav honom ett bad för att få igång det och han bajsade i vattnet.

283
366
Cartaq:
Hanar är i regel mindre och väger därefter också, ser inget anmärkningsvärt på denna. Vill du dribbla lite så kan du gå ner till 90g och mata oftare eller varva med kyckling. Ormen lider inte utav det och en varierad kost är bra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild