Om vi jämför skggagamer som är mer avancerade med diet, kräver massa UVB (som är väldig komplicerat, man måste ha ljus med bra kvalité och byta dom regelbundet) och värme, större terrarium och sånt, med t.ex ögonfransgecko som knappt behöver mer än ett litet terrarium och äter mestadels ett pulver man blandar med vatten (sk CGD) och lite insekter någon gång i veckan (vilket räcker med dubia som är svinenkla att föda upp i den lilla skalan - vi snackar 2-3 stycken nymfer i veckan) och regelbunden sprayning varje vecka. Självklart ska man läsa på ordentligt oavsett, lite mer komplex än så är det med du förstår min poäng.
Jämför månadskostnaderna. Ögonfransgeckon landar du på ungefär 16kr i månaden (jag räknade ut hur mycket nya saker man måste köpa regelbundet. Engångskostnaden, t.ex terrarium som man bara måste köpa en gång, är på några tusenlappar exklusive själva ödlan). Jag har bioaktivt terrarium (alltså med levande växter och städarinsekter som äter up all skit) vilket innebär att jag inte måste byta ut saker så ofta. Det tar mig 2-3 minuter varannan dag att blanda ny CGD och jag sprayar på några sekunder varje dag. Alltså lägger jag typ ingen tid alls å det och inget är avancerat.
En skäggagam landar du på någonstans mellan 200-400+kr/månaden. Jag har ingen egen så kan därför inte svära på den exakta kostnaden, men någonstans där hamnar det. Det är inklusive saker du får köpa typ en gång per år delat på 12. Låter inte så farligt. Men vill du lägga 2400+kr/år på en ödla din som kanske tröttnar på? Det blir 24000+kr under hela dens livslängd. Sonen (eller du) kommer få lägga tid på att hacka upp fräsh sallad med en bra och varierad diet med vitaminer och allt. Man kommer även få städa genom att plocka ut bajs dagligen (annars stinker det i hela erat hus) vilket man om man kör bioaktivt kan slipa hos t.ex ögonfransgecko. Vem tar hand om ödlan när sonen flyttar hemifrån? Engångskostnaden blir rejäl: terrariebygge, dyra lampor, substrat (som kommer få bytas eftersom det är svårt att ha bioaktiva ökenterrarium).
Kan ju även tillägga att du kan troligen skita i vad djuraffären säger. De försöker sälja produkterna (djuren) för att tjäna så mycket pengar som möjligt och är oftast väldigt okunniga. Ibland säger de inte ens t.ex hur stora de blir.
www.youtube.com/watch?v=vs2kod5FGEMVideon handar om leopardgeckos (som har andra skötselkrav), och är i USA (kedjan Petco, typ som Arken zoo i USA). Såhär trist ser det oftast inte ut i Sverige men du fårstår hur okunniga de är. Ta knappt ett enda råd från dom skulle jag säga. Som nybörjare så älskade jag att gå in i djuraffärer och titta på alla häftiga reptiler. Nu kan jag gå in i samma djuraffär och gråta, se mängder med skötselfel, sjuka djur, ostädade burkar etc. Det finns några få djuraffärer, t.ex herpers choise, drivs av kunniga eldsjälar som verkligen kan sina grejer. Tyvärr är det snarare dom som är undantagen, och i nästan alla dessa fall är det specialinriktade butiker.
Lycka till! Detta är bara mina två mynt så att säga och bara något ni kan tänka igenom.