Dossköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
7
Leafli03:
Har en liten kinesisk dossköldpadda och undrar om någon vet om man kan ta en liten liten gran utifrån som liten julgran

82
224
Linsen:
Har hört någonstans att barrträd inte ska beblanda sig med reptiler i terrarium?

Rolig idé ändå, du kan ju alltid ordna en liten plastgran annars?

593
551
Redfoot:
Barrträd innehåller terpentinet som de utsöndrar och inte är bra att inandas eller tuggas på. Sedan vet jag inte vad de två Gilla du fått står för, plastgran?? Sätt inte in sådan skit så djuret tuggar och får i sig skiten. Det är en sköldpadda, den fattar inte om det är jul eller nyår. Man ska inte förmänskliga dessa djur.
/R

82
224
Linsen:
Redfoot skrev:
Barrträd innehåller terpentinet som de utsöndrar och inte är bra att inandas eller tuggas på. Sedan vet jag inte vad de två Gilla du fått står för, plastgran?? Sätt inte in sådan skit så djuret tuggar och får i sig skiten. Det är en sköldpadda, den fattar inte om det är jul eller nyår. Man ska inte förmänskliga dessa djur.
/R

Var endast en idé, var inte min mening att provocera något. Sedan kan man även ha en plastgran i en kruka eller på en sten på en högre höjd som inte paddan når o inte bara liggandes på subtratet, trodde man kunde räkna ut detta med bakdelen.

Givetvis förstår inte paddan att det är nyår eller jul, men det är fortfarande en gullig idé om du frågar mig att pynta lite så länge det inte påverkar djurets hälsa negativt.

Låter som om någons lördagskväll inte gick som tänkt o väljer att attackera folk på forum som en lösning för att boosta sitt eget ego.

5384
4125
Tropfrog:
Jag förstår inte mycket av detta. Yes barrträd innehåller terpentiner. Tall avsevärt mycker mer än gran. Om det rör sig om växtätande sköldpaddor kanske det finns en viss risk. Dock nog rätt liten, terpentiner smakar ganska så dåligt. Man måste ändå ha med sig att alla djur har en viss övdrlevnadsinstinkt. Detsamma gäller plastgran, sannolikt ser de inte det som föda. Sen är frågan alltid varför? Om det inte gagnar djuret på något sätt kanske det är bäst att låta bli.

Mvh
Magnus 

593
551
Redfoot:
Linsen skrev:

Var endast en idé, var inte min mening att provocera något. Sedan kan man även ha en plastgran i en kruka eller på en sten på en högre höjd som inte paddan når o inte bara liggandes på subtratet, trodde man kunde räkna ut detta med bakdelen.

Givetvis förstår inte paddan att det är nyår eller jul, men det är fortfarande en gullig idé om du frågar mig att pynta lite så länge det inte påverkar djurets hälsa negativt.

Låter som om någons lördagskväll inte gick som tänkt o väljer att attackera folk på forum som en lösning för att boosta sitt eget ego.

Boosta sitt ego var det, nej den handlar inte om mig utan om sköldpaddor. Man ska alltid ha i åtanke vem som läser dessa inlägg, det finns en stor del nybörjare som tar intryck av vad som diskuteras och i viss mån rättar sig efter de texter som finns här. Skriver man här måste man verkligen tänka efter vad texten innehåller eftersom många bara läser och i god tro rättar sig efter ideér, rekommendationer och förslag. En plastgran kan mycket lätt bli både granar och girlanger och annat pynt som inte hör hemma i lådan.
Därför ser jag  plastgran i lådan till sköldpaddor som rena vansinnet.  Någon skrev att det förmodligen är osannolikt att sköldpaddan ser det som föda måste ha missat alla alarm om att fler och fler djur även havssköldpaddor hittas med mängder av plast i magen. Därmed inte sagt att den  skulle äta av plastgranen.
/R

5384
4125
Tropfrog:
Det är inte bara viktigt vad man skriver, utan också hur. Det finns en del ordval som dödar diskussionen, dessa bör undvikas i största möjliga mån.

Det är inte så farligt med onyanserade eller halvt felaktiga inlägg så länge de är vänliga. Ty då kommer det fler inlägg med fler åsikter och infallsvinklar och de som läser får en mer heltäckande bild.

Mvh
Magnus 

354
269
Animallover_1984:
Angående huruvida de kan se plast (i detta fallet en plastgran) som föda. Tyvärr är sköldpaddor inte de smartaste djuren som finns...och jag har egen erfarenhet av detta.

Jag har en reeves, dvs. en liten vattenlevande sköldpadda som för det mesta äter animalisk föda men med en liten andel vegetabiliskt.

Jag trodde inte att plastväxter i akvariet var ett problem (mina rödörade hade inte brytt sig då jag hade sådana sköldpaddor). Min lilla reeves var dock en annan nivå på korkad, haha.

Hon (?) åt definitivt av mina plastväxter då jag hittade väldigt små plastbitar överallt i akvariet då jag städade vid ett tillfälle, tog mig ett tag att fatta vad jag tittade på, men insåg sedan att hon ätit av plastväxterna och sedan bajsat ut små bitar av dessa! Jag hade tur för min sköldpadda mår bra och har naturligtvis inte längre plastväxter som hon kan äta av. Höll ett öga på henne ett tag efter mitt "fynd" och var orolig att plasten skulle fastna någonstans på vägen genom hennes tarmar...men hon fortsatte bajsa ut små plastbitar och sedan slutade dessa komma ut och hon har hela tiden varit ok som tur var. 

Jag skulle inte riskera sköldpaddans välbefinnande för ett julpynt, även om risken att de äter av det som inte borde ses som föda är liten så finns den där, vilket min sköldpadda tydligt visat. Pynta utanför lådan på avstånd så sköldpaddan inte når i stället. Det är inte värt att riskera ett djurs välbefinnande för att göra fint. 

/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild