Terrarium bygge med svängdörrar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
66
Emeraldswift:
Hej . Jag har funderingar på att bygga ett terrarium av trä till min dabbagam. Skulle gärna vilja veta hur jag kan lösa svängdörrar av glas ? Hur har ni löst det eller har ni några ideer? Mvh

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Emeraldswift skrev:
Hej . Jag har funderingar på att bygga ett terrarium av trä till min dabbagam. Skulle gärna vilja veta hur jag kan lösa svängdörrar av glas ? Hur har ni löst det eller har ni några ideer? Mvh

Vad är anledningen till att du vill ha svängdörrar?

Tänk på att de blir mycket tunga, och kommer vara en otrolig påfrestning på gångjärnen som ska hålla dem.
Varför inte bara köra på skjutglas som man brukar göra?

94
66
Emeraldswift:
Flyers90 skrev:

Vad är anledningen till att du vill ha svängdörrar?

Tänk på att de blir mycket tunga, och kommer vara en otrolig påfrestning på gångjärnen som ska hålla dem.
Varför inte bara köra på skjutglas som man brukar göra?

Jag tycker det är mer praktiskt lättare att rengöra glaset på terrariet. Som du säger är jag med på att det blir påfrestning på dörrarna därför skulle det vara kul med lite ideer på lösningar

Medlem i SkHF
1067
1217
NellyNiklas:
Emeraldswift skrev:

Jag tycker det är mer praktiskt lättare att rengöra glaset på terrariet. Som du säger är jag med på att det blir påfrestning på dörrarna därför skulle det vara kul med lite ideer på lösningar

Gångjärn är just konstruerade för att ta just påfrestningar. Gångjärn är inga problem. Go for it! Ur en underhållssynpunkt är öppningsbara dörrar bättre än skjutdörrar.

Enklast blir att ha en ram i trä och montera glaset i den. En kille på tuben har gjort exakt det du efterfrågar, i flertalet olika snygga varianter.

Googla/Youtuba "Serpa Design Enclosure". 

Lycka till! Visa gärna hur det går!

Mvh
Niklas

94
66
Emeraldswift:
NellyNiklas skrev:

Gångjärn är just konstruerade för att ta just påfrestningar. Gångjärn är inga problem. Go for it! Ur en underhållssynpunkt är öppningsbara dörrar bättre än skjutdörrar.

Enklast blir att ha en ram i trä och montera glaset i den. En kille på tuben har gjort exakt det du efterfrågar, i flertalet olika snygga varianter.

Googla/Youtuba "Serpa Design Enclosure". 

Lycka till! Visa gärna hur det går!

Mvh
Niklas

Tack för ett informativt svar.  Serpadesign har riktigt snygga burkar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild