Ventilation hemmabyggt regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

198
112
MoreliaMikael:
Hej, allesammans! Börjar komma en bit med mitt hemmabygge vilket är ett högt regnskogsterrarium.
Nu innan jag målar samt tätskiktar så skulle jag vilja förborra för vart ventilation kommer att befinna sig.
Då detta är mitt första hemmabygge så skulle jag behöva lite hjälp från er mer erfarna terrarieentusiaster.
I taket på terrariet så kommer det att finnas ett 30x40cm nät för belysningenen, och där genom så kan både luftfuktighet och luft cirkulera. Sen kommer det ju lite luft genom glasrutorna med skjutlister.
Finns möjlighet för installation av en PC-fläkt också.
Frågan är om jag behöver mer ventilation än detta?

På bilden nedan ser ni 2 alternativ jag funderat på. Vad skulle passa bäst i ett terrarium där jag vill hålla luftfuktigheten runt 80%?

5473
4192
Tropfrog:
Anledningen till att de flesta färdigbyggda terrarium har ventilationen placerad under framrutan är att det då drar i framkant och torkar upp kondens på rutan. Mycket bra när man jobbar med hög luftfuktighet.

Jag skulle sätta luftintag lång ner och kanske på båda sidorna, sen låta gallret i toppen vara utlopp. Dock förutsätter det att din belysning tål fukt och kondens som kan bildas vid utloppet.

Har dock bara erfarenhet av en burk som fortfarande har kondensproblem på vintrarna :)

MVH
Magnus

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:
Anledningen till att de flesta färdigbyggda terrarium har ventilationen placerad under framrutan är att det då drar i framkant och torkar upp kondens på rutan. Mycket bra när man jobbar med hög luftfuktighet.

Jag skulle sätta luftintag lång ner och kanske på båda sidorna, sen låta gallret i toppen vara utlopp. Dock förutsätter det att din belysning tål fukt och kondens som kan bildas vid utloppet.

Har dock bara erfarenhet av en burk som fortfarande har kondensproblem på vintrarna :)

MVH
Magnus

Grymt! Kommer köra på värmepanel för värme från Tropic-shop vilken tål mycket fukt, och belysning kommer jag köra en Megalumen från Dusk dusk.se/belysning.htm
Enligt Dusk själva så har de dessa lampor i växthus / terrarium med 90-100% luftfuktighet utan skydd så det ska nog inte vara någon fara alls.

Enda jag oroar mig för är att eluttagen kommer befinna sig i skåpet där luften passerar ut. Kanske får lösa något på så sätt.

378
340
Silvetaz:
MoreliaMikael skrev:

Grymt! Kommer köra på värmepanel för värme från Tropic-shop vilken tål mycket fukt, och belysning kommer jag köra en Megalumen från Dusk dusk.se/belysning.htm
Enligt Dusk själva så har de dessa lampor i växthus / terrarium med 90-100% luftfuktighet utan skydd så det ska nog inte vara någon fara alls.

Enda jag oroar mig för är att eluttagen kommer befinna sig i skåpet där luften passerar ut. Kanske får lösa något på så sätt.

Gällande eluttagen, kan du inte separera el-delen med belysningsdelen? I mitt satte jag eluttagen ovanpå terrariet då jag har regelverk som de kan gömmas mellan. Sen köptes genomföringar 20 och 25mm för hålla belysning i terrariet och bara låta sladden komma ut genom genomföringen.

5473
4192
Tropfrog:
Megalumen.....Då innebär det att du är seriös med växtodling i burken också?

De flesta växter i regnskogsterrarium gillar mycket fukt, men också att luften rör sig mycket så att de kan torka upp emellan duscharna. Min erfarenhet är att det är svårt, nästintill omöjligt att klara balansen mellan de två utan någon form av intern cirkulation också. Om du skall addera datorfläktar så rekommenderar jag att använda dem för att pusha luft runt inuti terrariet hellre än att öka på den externa cirkulationen.

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

Silvetaz skrev:

Gällande eluttagen, kan du inte separera el-delen med belysningsdelen? I mitt satte jag eluttagen ovanpå terrariet då jag har regelverk som de kan gömmas mellan. Sen köptes genomföringar 20 och 25mm för hålla belysning i terrariet och bara låta sladden komma ut genom genomföringen.

Sant. Skulle nog egentligen bara kunna lägga uttagen ovanpå terrariet. Detta då det är 220 högt och jag har 240 i takhöjd. Man kommer inte se grejerna ändå.
Genomföringar skall kikas på!

Tropfrog skrev:
Megalumen.....Då innebär det att du är seriös med växtodling i burken också?

De flesta växter i regnskogsterrarium gillar mycket fukt, men också att luften rör sig mycket så att de kan torka upp emellan duscharna. Min erfarenhet är att det är svårt, nästintill omöjligt att klara balansen mellan de två utan någon form av intern cirkulation också. Om du skall addera datorfläktar så rekommenderar jag att använda dem för att pusha luft runt inuti terrariet hellre än att öka på den externa cirkulationen.

Mvh
Magnus 

Exakt. Dock kanske inte helt 100% regnskog. Ska vara till djungelrutpyton (Morelia spilota cheynei) mest troligen, så kommer att ligga på ca 80% luftfuktighet. Tänkte ha lite mossa samt ormbunkar etc, men det ska inte vara 100% regnskog. Tänkte om man kör regnsystem samt fläkt på timer så kanske det blir bra. Fläkten riktas in i terrariet ovanifrån och blåser runt luften som sedan cirkulerar upp igen och trycks ut genom nätet som ett utlopp.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild