Ödla för 60x45x45?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
14
Emilyg:
Vad tycker ni är lämpliga ödlor eller geckos för ExoTerra 60x45x45?

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Emilyg skrev:
Vad tycker ni är lämpliga ödlor eller geckos för ExoTerra 60x45x45?

En koloni Tropicolotes tripolitanus hade jag kört. Dessa lever tydligen i kolonier i det vilda och man kan ha blandade kön tillsammans. Ett projekt jag hoppas på att gå genomföra här hemma i liknande terrariestorlek. 

28
14
Emilyg:

EmanuelKarl skrev:

En koloni Tropicolotes tripolitanus hade jag kört. Dessa lever tydligen i kolonier i det vilda och man kan ha blandade kön tillsammans. Ett projekt jag hoppas på att gå genomföra här hemma i liknande terrariestorlek. 

Stort tack!! :)

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
En grupp Bavaya cf. sauvagii. En liten och snabb ödla som trivs i grupp. Kan dock vara svåra att få tag på, har länge sökt en hane till mina, men går inte att få tag på.

Hoppas nu på att en av ungarna (4 st.) är hane.

Tyvärr är den också nattaktiv så man ser den inte så ofta.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Gonatodes-arter kan vara ett alternativ. Kolla dwarfgeckos.com, finns många spännande men de flesta är ganska dyra och ovanliga, Gonatodes albogularis är nog vanligast och billigast. Till trädlevande som blir större än typ 5 cm hade jag nog velat ha minst 60 högt. 

Öken finns det fler marklevande i och jag hade nog velat ha marklevande däri. Även till dessa kan du inreda på höjden och typ bygga klippor i frigolit och måla med husfix etc. Jag föreslog ju Tropicolotes tripolitanus. Egentlige vilken Tropicolotes som helst, du har även sthenodactylus-släktet, vipergecko, Tarentola-släktet, Paroedura picta (tror dock den egentligen vill ha fuktigare än öken, står skogsmark ofta angränsande till stränder i skötselrådet här på sidan) samt Nephurus-släktet. Och nu har jag bara nämnt geckos. Jag hade satsat på något marklevande.
Något du kan tänka på är vilken typ av ödla du vill ha. Vill du ha en tripoliranus som är nattaktiv men trots det springer runt en del på dagen och jagar flugor, eller mer som leopardgeckos (ett exempel som dock blir för stor för din burk) som sakta lufsar runt på natten och utforskar och som du inte ser på dagen. Nu lät det som om den första av dom är mycket roligare  men det är om vad du föredrar.  

Annars kan du titta på pilgiftsgrodor. Visserligen inga ödlor men ett kul alternativ. 

28
14
Emilyg:
Jätte tack för alla förslag!! Ska läsa på om de olika arterna och se vilken det blir och vad som går att få tag på! Kul!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild