Terrarie för 3 leopardgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
Lewliie:
Hej!

Har hittat ett terrarie med måtten 135x40x40 och tänker införskaffa mig leopardgeckos. 
Jag har tänkt mig att ha 1 hane och 2 honor, min fråga är- är det tillräckligt stort för 3? Eller behöver jag hitta ett ännu större?

5390
4131
Tropfrog:
För mig känns det alldeles för litet. Ökenlevande djur brukar ha stora arealer per individ, känns konstigt att tränga ihop dem så. Men jag har aldrig hållt arten.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Lewliie skrev:
Hej!

Har hittat ett terrarie med måtten 135x40x40 och tänker införskaffa mig leopardgeckos. 
Jag har tänkt mig att ha 1 hane och 2 honor, min fråga är- är det tillräckligt stort för 3? Eller behöver jag hitta ett ännu större?

Lagligt är det okej storleksmässigt.
Huruvida det är bra eller inte är en annan sak som jag lämnar över till mer kunniga inom arten, även om det känns lite litet när en av dom är en hane om du frågar mig.

Dessa två stycken gäller reptiler generellt, tror det borde gälla leopardgeckos och har lite erfarenhet av arten:
Reptiler är, med några få undantag, solitära djur som trivs allra bäst ensama, och även om det här är "stort" så är det inte alls lika stort som en leopardgeckos revir i naturen. I fångenskap krävs ju inget jätterevir när vi släpper in mat till dom regelbundet och ger dom möjlighet till värmereglering etc. men de brukar oftast försöka få ett stort revir även i fångenskap=Bråk! De kan säkert komma på andra saker att bråka om också. Ibland märks det inte att dom bråkar om det inte är tydligt för det mänskliga arten vad som faktiskt pågår och särskilt inte om det sker när du sover. 

En annan grej är att hanen kommer vilja para sig så ofta som möjligt. Man vill (jag kommer inte på något undantag iaf.) inte avla för ofta på reptiler, annars kommer det slita på honan (hon klarar det säkert någon gång). Har du en hane kommer han försöka para sig oftare än så. Jag vet inte om det gäller just leopardgeckos men många andra ödlor.

Jag hade i din sits kört en ensam gecko, ha gärna så stort ändå eftersom man kan inreda mer och se hur de beter sig men räcker med 0,36 m2 och 30 cm högt enligt L80 (www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80), eller om du tvunget (för din skull och inte ödlornas) vill ha flera köra två honor. Hellre tre honor äv två honor och en hane. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild